Ga naar inhoud

probleempje opnemen van video-8 naar pc


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil een aantal oude video-8 filmpjes, via pinnacle studio 10, inlezen in de pc. Op de betr. camera, sony ccd-F350E, zitten alleen 2 video/audio- out tulpstekkerbussen. Deze heb ik verbonden met de pc. Het monitorbeeld/geluid is prima, alleen onderin het beeld is een smalle trillende streep zichtbaar (het frame is niet geheel passend). Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Is hier iets aan te doen?
Link naar reactie
Die trillende lijn is helaas (bijna) standaart bij het digitaliseren van analoge video net zoals het niet geheel passend vullen van het capture formaat. Rommelen met de capture instellingen/formaten, de pc opnieuw opstarten, de driver uit en weer inschakelen wil het soms wel eens verhelpen maar meestal niet. De oplossing is om iig in een zo volledig mogelijk formaat te capturen zoals 768x576 of 720x576 en dan naderhand de trillende en niet passende delen mooi scherp af te dekken met een zwarte balk/rand. Let wel: het is niet de bedoeling dat je de randen er af snijd tenzij je capture resolutie lager is dan Qsif (352x288) en je zeker weet dat het materiaal niet interlaced is. Als je gecapturede materiaal interlaced is en je gaat aan de resolutie [u:859ce47261]snijden[/u:859ce47261], dus pixels er af knippen ,dan kom je op een niet-standaart resolutie uit die je daarna weer zal moeten verschalen (vergroten) naar een standaart resolutie om er wat mee te kunnen doen (bv naar dvd omzetten). Bij dat verschalen naar een passende resolutie wordt de interlace een bende en krijg je bij bewegende objecten in de video lelijke kam effecten. Vroegah had studio tussen de analoge capture formaten daar een aantal "speciale" resoluties voor waarbij de randen al waren afgedekt, ik weet niet of dat nog steeds zo is. zul je even zelf moeten uitzoeken. Die speciale resoluties zullen waarschijnlijk niet worden getoont als je als capture formaat DV-AVI insteld aangezien daarvan de resolutie zo vast als een huis ligt, mogelijk wordt ook nog steeds de MJPEG codec bij het pakket geleverd en kun je die kiezen.
Link naar reactie
Via een ander forum kreeg ik de volgende reactie: 'Dat is normaal bij een analoog videosignaal. Via dat deel van het signaal werd o.a. voor TV teletekst meegestuurd. Vanwege de zg. overscan van een TV toestel is zoiets gewoonlijk niet zichtbaar, een PC scherm geeft echter dat gedeelte wel weer.' Ik heb een proef-dvd'tje gebrand en op de tv is de streep niet te zien. Waarvan akte!
Link naar reactie
Op een gewone crt tv is het idd niet zichtbaar vanwege de overscan maar op een lcd tv of plasma zie je het vaak toch net weer wel. Er is nog een tweede reden om de video af te dekken tot een mooi scherp kader: bij het coderen naar mpeg2 voor dvd (of iedere andere compressie soort) moet die bibberende streep en de bewegende/vage/rabbige randen ook gecodeerd worden en daar gaan kostbare bytes mee verloren; je verbruikt meer dataruimte dan nodig is waardoor er minder speelduur op een dvd past of het kost kwaliteit. DVD video mag 8 Mbit/sec aan data verbruiken en dan past er 1 uur video op een dvd. Die bibberende rand en de onrustige omtrek vreet daar zo 1 Mbit/sec vanaf. Bij 8 Mbit/sec zie je dat nog niet zo maar maak je een dvd van 3 uur dan zakt de datarate tot 3 Mbit/sec en dan "mis" je die 1Mbit/s verlies die in de randen gaat zitten wel..... Het afdekken van de randen kan in de meeste videobewerkingsprogramma's door een filter in te stellen of een beeldeffect te kiezen die dat doet, dus ff de filters en effecten door zoeken dan vind je hem wel. Meestal kan je met de muis het kader op alle 4 de zijden afzonderlijk naar binnen slepen en kun je ook een kleur kiezen voor de rand(normaal gesproken zwart). Het beste stel je zo'n filter in voor alle video die je in een project stopt, dwz dat je dus pas aan het einde van het project het filter/effect selecteerd voor alles wat op de tijdlijn staat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...