Ga naar inhoud

Video-DVD met WMM


anoniem

Aanbevolen berichten

Dank voor de inlichting. Ik heb "dvd" onder de tab "index" alswel "search" in de HELP file van WMM gezocht. Het leverde niets op. Valt me wel behoorlijk tegen van WMM!! (Ik heb versie 1.2, maar opgraden naar 1.5 heeft geen zin want ook daar is het niet te vinden). Dus toch maar verder sukkelen met Magix Movie edit pro.... Daar krijg ik het vooralsnog ook niet voor elkaar. MVG perloc
Link naar reactie
Het is een licentie verhaal: voor het maken van mpeg2 video( de norm voor een dvd) moet geld betaald worden aan de mpeg organisatie. In XP zit dan ook geen mpeg2 encoder of decoder (afspelen van een dvd gaat dus ook niet met een kale winXP). Met Vista is dat dacht ik verandert en heeft msoft wel een encoder aan de installatie/wmm toegevoegd, ik weet dat echter niet helemaal zeker. Voor xp en lager zul je iig je toevlucht moeten zoeken tot aanvullende software.
Link naar reactie
Er is op Internet nogal wat free-software te vinden voor encoding van een DVD. Ik heb er gisteren twee gedownload: "Video DVD Maker" (vdm_free.exe) en "AVI to DVD" (wondershareAVIDVDBurner.zip - was een aanbieding voor gratis downloaden (alleen?) gisteren!!). Dat zijn er slechts twee van de keuze. Dat verhaal van die rechten zal best waar zijn. Dat zou dus veronderstellen dat gratis software voor encoding illegaal is? MVG perloc
Link naar reactie
Tja, we zijn ondertussen zo'n beetje in het stadium beland dat mpeg2 bijna "ouderwets" is en dus ook niet veel meer waard, en uiteindelijk zal de MPEG (moving pictures expert group) ook mpeg2 vrijgeven zoals het destijds ook met mpeg1 gedaan heeft maar vooralsnog zijn er weldegelijk licentiegelden verschuldigd aan de mpeg voor het gebruik van mpeg2 technologie. Dat ondertussen die gelden zeer waarschijnlijk erg laag zullen zijn want het is immers een verouderde norm en daardoor het ook voor bv msoft aantrekkelijk wordt om aan windows een mpeg2 encoder/decoder toe te voegen tegen nagenoeg nul kosten betekent nog niet dat het gratis is. Maar kennelijk liggen de prioriteiten bij de mpeg niet bij het opsporen van( hele kleine) aanbieders van software die geen rechten betalen. Het wordt ook steeds moeilijker om een dergelijk licentiemodel te handhaven aangezien er onder linux voor nagenoeg iedere codeertechniek wel een "studie model" is in broncode en vervolgens wordt weer door "anderen" daar een codec van gebouwd. Die broncode is ook weer te porteren naar windows enz enz. Als ze zouden willen zou de mpeg achter zijn geld aan kunnen gaan maar ik denk dat de kosten/baten verhouding met die kleine visjes niet genoeg naar het positief toe doorslaat. Ze krijgen toch wel hun geld van Adobe,Ahead,Cyberlink,Intervideo enz enz , en nartuurlijk niet te vergeten: alle hardware fabrikanten van home dvd spelers..... Maar echt legaal is het niet en denk ook dat als het moment komt dat zo'n aanbieder daadwerkelijk een prominente marktpositie krijgt er vanzelf wel een keer een brief op de mat komt te liggen met daarin een verzoekje tot betaling....... Overigens moet je erg goed opletten met de kreet "gratis" ,werkelijk ieder minimaal brokje informatie van een "klant" is tegenwoordig geld waard. Software die ik bv "gratis" kan downloaden maar alleen wel na het invullen van een formulier en registratie met een geldig email adres noem ik allang niet meer gratis want de gegevens die ik invul zijn geld waard net zoals het email adres dat ik registreer. Dat er geen werklijk geld voor wordt gevraagd wil niet persee zeggen dat er niets mee wordt verdient.
Link naar reactie
Dus gratis is toch lillegaal. Desondanks voel ik me niet geroepen om dan gratis MPEG2 en- decoders te laten voor wat ze zijn en te betalen voor een niet gratis programma. Konkreet: De "Video DVD Maker" bleef steeds maar weer halfweg bij rippen een fout te genereren en de "AVI to DVD" heb ik wel gedownload, maar toen ik die de volgende dag wilde installeren was ik telaat: dat had ik kennelijk op dezelfde dag moeten doen. Dan was het gratis. Ik heb nu "Sothink Movie DVD Maker" (ook freeware) gedownload en die werkt prima! Dank voor je uitgebreide antwoord. MVG perloc
Link naar reactie
Tja, illegaal is ook weer zo'n groot woord, ik zou eerder zeggen "niet geheel volgens de regels" En ach, je kunt tegenwoordig geen scheet meer laten of het blijkt later wel zo te zijn dat 1 of ander bedrijfje in 1996 er een patent voor heeft gekregen en je dus eigelijk " de wet overtreed". Fabrikanten weten doorgaans uitstekent hun recht ten gelde te maken en als men (kennelijk) bewust een bepaalde niche in de markt ongemoeid laat omdat het wellicht niet de moeite waard is( en men liever zijn aandacht besteed aan het "grote geld") dan kun je het de gebruiker niet kwalijk nemen dat hij er gebruik van maakt, zo zie ik dat. Lekker gebruiken en doe er je voordeel mee ;-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...