Ga naar inhoud

Wegschriven van een bewerkte video en haar bestanden


anoniem

Aanbevolen berichten

Hi, Ik heb onlangs een 12 minuut durend filmpje gemaakt. Hiervoor heb ik enorm veel shot genomen en ingeladen in mijn PC en gelabeld. Al deze shot zijn wel 33 gieg bij elkaar. Nu begin ik een behoorlijke schaarte aan vrije geheugenruimte te krijgen en wil ik deze bestanden eigenlijk weg schrijven. Mijn vraag is nu. Hoe kan ik dat het beste doen? Het lijkt me een beetje omslachtig om 9 dvdtjes te fikken. Is er een andere logische manier? Ik gebruik premiere pro 2. Graag hoor ik van jullie. Vriendelijke groet Rob
Link naar reactie
ik heb voor backup van mijn raw films 2 externe harde schijven (er staat nu al bijna 100 gieg raw op in duplo op..). Voor ca 4 tientjes heb je een 160 gieg disk..., een ATA doosje kost 15-25 euro http://tweakers.net/pricewatch/156079/Maxtor-DiamondMax-21-160GB-(7200rpm-ATA100-2MB).html Meestal schuif ik trouwens mijn oude disk door naar de externe doos en koop een grotere voor in de pc. DVD's branden... in duplo... veel werk en is ook niet voor niets..
Link naar reactie
Tip1: gooit NOOIT je originele video opnames op tape weg, je kunt dan zonder problemen na het afronden van een project de opnames op de pc weggooien, want je hebt dan immers nog de originelen op tape..... Tip2: als je weer eens een nieuwe dv camera koopt, koop er dan 1 met een dv-in, je kunt dan evt alles van de pc weer terug schrijven naar tape(ook je nieuw gemaakte project filmpje!). Tape is nog steeds het meest betrouwbare backup medium dat er bestaat en zo goed als ook het goedkoopst, 1 dv tape is 12.5 GB dv video en kost per 12-pak 25 eu, das 150gb video data voor 25 eu. Om over na te denken: tape kun je zonder problemen 10 jaar(of 20 of 30 of nog meer) in de kast leggen en daarna weer afspelen, wellicht met iets kwaliteits verlies maar zolang de drager niet uit elkaar valt houd je beeld, doe dat maar eens met een HD of dvd/cd..... Ik heb wel zonder problemen kopieen gemaakt van betamax tapes uit 1978, das meer dan 25 jaar geleden en eigenlijk met heel behoorlijke beeld kwaliteit.
Link naar reactie
Ja, maar het begint met tip1; je moet nooit je bron weggooien. Voor dat hij het spul op de pc had "ingeladen" stond het ergens anders op, tape/cd/dvd/cf card whatever. Het idee is dat je dat materiaal nooit wist of weggooid, iets wat veel dv-cam gebruikers doen is over de oude opnames weer nieuwe maken om die paar eu aan tape te besparen en dat is een slechte zuinigheid. Want wat er daarna ook met je bronmateriaal op de pc gebeurt: weg is weg.....
Link naar reactie
Hi! Thanx voor de reacties. Mijn originele tapes heb ik wel bewaard! Wat ik me dan wel afvraag. Ik heb al mijn materiaal gekopieerd naar de PC en vervolgens gelabeld. Zo kon ik makkelijk overzicht houden tijdens het editten. Is het dan niet zo dat ik wel de originele bestanden nog heb, maar (mochten al mijn shots van mijn computer zijn) ik er niks meer aan heb. Het heeft namelijk geen zin om al die shot weer in te laden in de pc omdat Adobe premiere mijn geeditte (?!?) filmpje herkent aan de namen die ik ze heb gegeven tijden het labellen? Tweede vraag. Ik heb dus een Panasonic NV-GS75 en volgens mijn geen Dv-in. Dan is de beste optie dus een extra hardeschijf te kopen? Daar nog tips voor qua wegschrijven / zippen / opschonen, want ik heb het idee dat als ik elke keer 30 gieg aan materiaal heb ik best snel (na 10 vergelijkbare filmpies) alweer een nieuwe 320 gieg harde schijf nodig heb. BVd Rob
Link naar reactie
in ieder geval 1 backup heb je dan al. Een DV-in was wel handig geweest maar dan is de cam ook meteen duurder, een keuze van toen. Ik zou voor een HD gaan, wist niet je zoveel materiaal had... http://tweakers.net/pricewatch/cat/332/?currFilters=eNpLtDK2qi62MjSwUsovSkktcstMzUlRsgaKGFspFRekJmemZSYnlmTm54EELaGqgvOLSkB8oJrE4mSwckOYFFCPZwpU0tDAUsm6FgBcqR91&orderField=specification&orderSort=desc&orderSpecId=109 voor ca 95 euro heb je een Hitachi Deskstar T7K500, 500GB (7200rpm, ATA133, 8MB) dat zijn 500/13=38.4615385...... tapes ;) Stel een tape kost ca 2 euro was je daar ook 76 euro aan extra backup kwijt geweest. Je maakt waarschijnlijk al een backup van het eindproduct en de scripts van het programma waar je mee snijdt (welke by the way?) ....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...