Ga naar inhoud

Foto maken vanaf VIDEO_TS MPEG-2


anoniem

Aanbevolen berichten

Ben in bezit van een DVD met wat familiegebeuren. Geg.: ISO 9660.UDF (V1.02) ; Video: MPEG-2 720x480 NTSC:3+ audi gegevens. Nu wil ik graag [b:3bbeefa1d5]één[/b:3bbeefa1d5] beeld er afhalen en dat met photoshop of wat dan ook bewerken en proberen een fatsoenlijke afdruk te fabriceren. Is dit mogelijk en zo ja hoe/waarmee?? B.v.d. voor reactie
Link naar reactie
[quote:85e3704197="gerben"]In mediaplayer gaat dat meen ik niet. Met VLC kan het wel. http://www.videolan.org/vlc/[/quote:85e3704197] Nu ben ik wat videotoestanden betreft een complete nietsweter. Iemand eventueel nog een tip waar ik moet zoeken. Ik vond "momentopname(snapshot)" Er verschijnt dan een korte weergave van dat moment en een weer zeer snel verdwijnend framenummer. Ik heb gekeken in directory of snapshots werden opgeslagen, maar kon niets vinden.
Link naar reactie
[quote:1dfaa73b4a="gerben"]Gewoon prntscrn toets toch? En dan in een willekeurig grafisch programma invoegen met ctrl-v of paste.[/quote:1dfaa73b4a] Dan krijg ik of een zwart beeld bij opening van de schermafdruk of als ik rechtstreeks naar nieuw photoshop-document kopieer gaat het een eigen leven leiden: Uitsnijden gaat niet in verhouding. Na opslaan en weer openen krijg ik een zwart dokument. Zal wel iets met lagen van doen hebben. Het fotograferen van stilstaand beeld op scherm is nog een mogelijkheid. Digitale opslag van tv- en monitor-opnamen heb ik wel vaker gedaan, maar of er bijafdrukken iets fatsoenlijks uitkomt weet ik niet. Misschien toch maar eens proberen tenzij er nog iemand een nuttige tip heeft.
Link naar reactie
[quote:365ba5848e="gerben"] Jep, lukt gewoon. Zie trouwens nog een simpeler optie in VLC. Menu video, snapshot, wordt keurig in my documents/my pictures geplaatst. [/quote:365ba5848e] Mij inmiddels ook: ik vond niets omdat mijn photoshop geen ".PNG"-bestanden herkende. Geopend met paint en als tiff weggeschreven en daarna met photoshop bewerkt. De kwaliteit: Houdt te wensen over. Men kan van een gatenkaas van 96dpi niet te veel verwachten, maar ze moeten het er maar mee doen ;-) Bedankt voor de bemoeienis. Groet, Henk
Link naar reactie
[quote:f83317aa02="akbor75"]off-topic: De verkregen foto heeft geen dpi, deze bestaat pas als je afdrukt. Dus stel dat je 720px afdrukt op 15cm (5.9in) dan is de dpi dus: 720/5.9=121.9.[/quote:f83317aa02] Graag iets meer uitleg, dit overstijgt mijn kennis. In eerste instantie krijg ik een VLCsnapshotxxx.PNG file (1 frame) van 640x480 pixels met zowel verticaal als horizontaal 96 dpi en een bitsdiepte van 24. Uiteraard is dit geen foto maar schermweergave. Of men, als men dit op papier afdrukt een foto mag noemen weet ik niet. Ik denk dat ik begon met 96 dpi. Maar nogmaals iets meer uitleg welkom; ben nooit te beroerd om wat te leren als het maar niet te moeilijk is ;-)
Link naar reactie
Het is vreemd dat je foto geen 720x480 is, ik denk dat je dit ergens kunt instellen. Dit is het aantal pixels dat je hebt dus is het handig als je die er ook allemaal uit krijgt. Zelf gebruik ik Media Player Classic, deze slaat een frame op zoals deze is. Nogmaals, een digitale foto heeft geen dpi. Er staat vaak wel een waarde (mmestal 72 of 96) maar dit zegt niks. Wat dpi precies inhoudt is al vaak behandeld, bijv. op Zoom.nl, maar ik zal het hier even samenvatten. Een digitale foto heeft geen dpi, alleen pixels. Hier vanuit gaand zijn er 2 mogelijkheden: 1) Je stelt bij het printen de dpi in. De grootte van de afdruk is is hier een resultante van. De dpi instellen is handig als je wilt weten of een foto geschikt is voor print. Als je dan bijv. 300 instelt zie je hoe groot de foto wordt (in cm). Als deze kleiner wordt dan je wilt is de kwaliteit niet goed genoeg. 2) Je stelt bij het printen de afmetingen in (cm). De dpi van de afdruk is is hier een resultante van. In jouw geval 640/5.9=108 dpi.
Link naar reactie
[quote="h.enk"] Dat die afmeting "kleiner" zal wel te maken hebben met de kwaliteit van de originele DVD. [/quote] Je zegt zelf dat de bron 720x480 is. Het opgeslagen plaatje MOET dan ook die afmeting kunnen hebben, de kwaliteit staat hier los van. Ik denk dus nog steeds dat het een instelling is. [quote="h.enk"] Overigens pas ik bij afdrukken van mijn normale images (A-3 en A-4) via photoshop zowel afmeting in cm als dpi aan [/quote] En dat kan dus niet, je kunt niet de afmetingen EN de dpi aanpassen, omdat ik hiervoor heb gezegd dat het een uit het ander volgt. Als je dan de ander aanpast zal de een dus ook weer veranderen. Voorbeeld: Stel dat je een A4 op 300 dpi wilt maken, dit resulteert in een aantal pixels. (Mogelijk wordt dit in cm getoond, afhankelijk van je instellingen.) Op dit moment ligt alles vast, wat je hierna gaat doen met printen staat hier dus los van. Natuurlijk kun je ervoor kiezen bij het printen 1) de dpi aan te passen, maar stel dat je die verdubbelt (dus 600 dpi) dan wordt de print 4x zo klein (dus A6). 2) de grootte aan te passen, maar stel dat je die verdubbelt (dus A3) dan wordt de dpi 2x zo klein (dus 150 dpi). Het verwarrende is denk ik dat je printer kan zeggen dat ie altijd op 600 dpi print (of nog hoger). Dat kan wel waar zijn, maar de effectieve dpi hangt uiteraard af van wat je er zelf in stopt.
Link naar reactie
[quote:6ec71c7388="akbor75"] [quote:6ec71c7388="h.enk"] Overigens pas ik bij afdrukken van mijn normale images (A-3 en A-4) via photoshop zowel afmeting in cm als dpi aan [/quote:6ec71c7388] En dat kan dus niet, je kunt niet de afmetingen EN de dpi aanpassen, omdat ik hiervoor heb gezegd dat het een uit het ander volgt. Als je dan de ander aanpast zal de een dus ook weer veranderen. Voorbeeld: Stel dat je een A4 op 300 dpi wilt maken, dit resulteert in een aantal pixels. (Mogelijk wordt dit in cm getoond, afhankelijk van je instellingen.) Op dit moment ligt alles vast, wat je hierna gaat doen met printen staat hier dus los van. Natuurlijk kun je ervoor kiezen bij het printen 1) de dpi aan te passen, maar stel dat je die verdubbelt (dus 600 dpi) dan wordt de print 4x zo klein (dus A6). 2) de grootte aan te passen, maar stel dat je die verdubbelt (dus A3) dan wordt de dpi 2x zo klein (dus 150 dpi). Het verwarrende is denk ik dat je printer kan zeggen dat ie altijd op 600 dpi print (of nog hoger). Dat kan wel waar zijn, maar de effectieve dpi hangt uiteraard af van wat je er zelf in stopt.[/quote:6ec71c7388] Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik doe bijvoorbeeld het volgende: Negatiefscan van 2,4 x 3,6 cm en een gescande dpi van 3600 wordt door mij bewerkt en opgeslagen. Als ik print maak geef ik via tab afbeeldingsgootte op dat afdruk 24 x 36 cm moet worden en 1440 dpi, vervolgens stuur ik opdracht naar printer en moet ik een minuut of 6 geduld hebben.
Link naar reactie
In dit geval stel je dus de afmetingen in, welke 10x zo groot zijn als het origineel. Dit betekent dat de dpi 10x zo klein is oftewel 360 dpi. (Dit is ruim voldoende als je uitgaat van de 300 dpi richtlijn.) Dat je ook 1440 dpi instelt is niet relevant, en zelfs misleidend, omdat de effectieve dpi dus een factor 4 lager is. Meer pixels zijn er gewoon niet, je kunt deze er wel bij verzinnen (vooraf met de pc of achteraf met de printer), maar beter zal het in principe niet worden.
Link naar reactie
Ik zal me wel niet goed uit drukken, maar [i:1f10a1de87]onderstaande stukje [/i:1f10a1de87] uit photoshop zegt wat er gebeurd indienals ik met pixels "speel" Indien ik de pixels verklein pixels verklein zal het aantal per square inch toch moeten toenemen? Het zijn natuurlijk wel een soort neppixels (kunstmatig [bicubisch methode]), maar ik krijg beter overvloeiende kleuren (althans vaak) [i:1f10a1de87] Het opnieuw berekenen van de beeldpixels, ook wel resampling genoemd, heeft betrekking op het wijzigen van de pixelafmetingen (en daarmee van de bestandsgrootte) van een afbeelding. Wanneer u de resolutie, of het aantal pixels, verlaagt (downsampling), verwijdert Photoshop informatie uit de afbeelding. [b:1f10a1de87]Wanneer u de resolutie, of het aantal pixels, verhoogt (resampling up), voegt Photoshop nieuwe pixelinformatie toe op basis van de kleurwaarden van de bestaande pixels. In beide gevallen gebruikt Photoshop een interpolatiemethode om te bepalen op welke manier pixels worden toegevoegd of verwijderd[/i:1f10a1de87][/b:1f10a1de87]
Link naar reactie
Wat je kunt doen om een frame uit de film te knippen door de DVD eerst te importeren binnen Magix Video deluxe, film op de tijdlijn zetten en dan kiezen voor Bestand>exporteren>foto opslaan als BMP. of... Met bijvoorbeeld Magix Video deluxe gebruiken met de nieuwe screencapture mogelijkheid. Dat werkt ook goed. Daarna de foto (ehhh... plaatje) binnenhalen in Photoshop of soortgelijk programma. Maak daar anders eerst een frame aan van bijvoorbeeld 9x13 cm en plak daar de opgenomen afbeelding in. Nu uitrekken tot het gemaakte frame is gevuld en klaar.
Link naar reactie
@ Fr@ Mocht het nog eens voorkomen zal ik je suggestie zeker nader bekijken. Voorlopig zal een andere lezer er misschien zijn of haar voordeel mee kunnen doen. Zoals je hebt kunnen lezen is het al op een andere manier "gelukt" en de foto's zijn al uitgedeeld. Het ging overigens over een trouwvideo/DVD. Mocht iemand net als mijn achternichtje, net zo zot zijn om in Las Vegas te trouwen, laat dan iemand foto's maken. Die videootjes die ze daar maken en op een DVD zetten zijn van een dermate kwaliteit dat de 8 mm film uit de 50-ger jaren haast kunst lijken ;-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...