Ga naar inhoud

Hele grote DV-bestanden


Aanbevolen berichten

Ik heb een Sony videocamera DCR-HC14 waarbij ik opneem mbv DV-bandjes. Wanneer ik de bandjes (van 1 uur) mbv Studio 9 naar de PC overzet worden het bestanden van ca 13 GB!! Zo is m'n harde schijf heel snel vol en kan ik ook niet backuppen op DVD :cry: Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik deze grote bestanden alsnog veiligstellen op een backup-DVD??
Link naar reactie
Als je daadwerkelijk een backup wilt maken is tape een meer betrouwbare oplossing, tape gaat veel langer mee dan welke dvd of cd. Je moet daarvoor wel over een videocamera beschikken met dv-in. Je schrijft dan eerst de video naar harddisk en kopiert vervolgens de video weer terug naar de camera maar dan op een ander bandje. Bij voorkeur gebruik je daarvoor nieuwe ongebruikte bandjes van een ander merk en het liefst natuurlijk een wat betere kwaliteit bandje.
Link naar reactie
[quote:a9dd390bf1="Puppey"]Bedankt!! :D Kan ik ze daarna dan nog wel bewerken in Studio?? En met welk programma kan ik ze dan converteren??[/quote:a9dd390bf1] Je zou het eerst even moeten testen: voor MPEG-2 is TMPGEnc van www.pegasys-inc.com een goede mogelijkheid, DivX kun je downloaden van DivX.com, maar je kunt ook XviD overwegen: gratis codec! Er zijn ook modernere codecs, die nog meer data-compressie geven, zoals H.264, maar daarvoor geldt, net als voor MPEG-2/DivX en XviD, dat je eerst zou moeten testen of je er iets mee kunt in Studio, want deze codecs comprimeren op een manier die editen moeilijk(er) maakt. Succes!
Link naar reactie
Indien de tape oplossing niets voor je is en je toch naar dvd wilt backuppen: mpeg2/dvd is in dit geval dan de betere aangezien deze probleemloos om kan gaan met interlaced video, dv-avi is interlaced. Als je een hercompressie kiest die interlacing niet goed ondersteund eindig je met video met lelijke kartelranden in bewegende beelden. De meeste moderne codecs zoals divx/xvid en h264 ondersteunen welliswaar interlacing maar de meeste players ondersteunen het bij het afspelen niet en hetzelfde geld bij bewerking, je neemt daarmee een bepaald risico. Als je omzet naar mpeg2/dvd raad ik je aan om te kiezen voor CBR codering(constante bitrate) op een zo hoog mogelkijke waarde (8000 Kbs-8 Mbs) en de audio in wav/pcm. Er past zo 1 uur video op een dvd in heel hoge kwaliteit welke genoeg kwaliteits reserve heeft om later nog aan te bewerken. Als je er later idd aan wilt bewerken is het belanrijk dat je in de mpeg2 encoder de optie "output bitstream for edit-closed GOP" aanzet, in tmpgenc encoder 2.5 vind je dat op het tapblad "GOP structure" onder "other settings/expert" in de wizzard. Deze setting zorgt er voor dat je bij het editten iig probleemloos kan knippen en de audio in snyc blijft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...