Ga naar inhoud

sommige lettertypes kartelig


Aanbevolen berichten

Ik maak (zeer) zelden titels in premiere en kan me het hele gebeuren niet meer voor de geest halen maar er zijn in principe 2 soorten lettertypen; gewoon en truetype. Gewone lettertypen zijn eigenlijk een plaatje en als je dat plaatje groter maakt dan wordt de resolutie van het plaatje zichtbaar en dus zie je kartelranden aan de rand van letters. Truetype zijn een soort vectorafbeelding, dat betekent dat het lettertype geconstrueerd word naar de hand van een berekening en dus is iedere grootte een ideale voorstelling van de letter en dus heb je geen kartelranden ed. Verder dien je rekening te houden met het feit dat ieder lettertype een bepaald doel heeft en dat als een lettertype te ver op of neer wordt geschaald de leesbaarheid slechter kan worden. Daarbij dien je rekening te houden met de maximale resolutie van je videoproject, als dat een pal video is dan is dat verticaal 576 lijnen(720x576) en daar kun je nu eenmaal niet ieder lettertype voor gebruiken. Dan zijn er nog onderverdelingen in lettertypen zoals serif en sans-serif (met en zonder "schreef" oftewel "haakjes"), video lettertypes zijn ,in principe, altijd sans-serif. Dan kun je ook nog een lettertype stellen in [b:82bf36ebd2]bold[/b:82bf36ebd2] (dik) en [i:82bf36ebd2]italic[/i:82bf36ebd2] (scheef). Bold komt meestal beter over op palvideo zoals bv de Verdana-Bold aangezien dit van zichzelf al een vrij dun lettertype is en karteling door de lage resolutie op de loer ligt. Italic wordt doorgaans in video-subtitels gebruikt om aan te geven dat iets wordt gesproken door bv een verteller (achtergrond stem). Verdana is bv een sansserif en TimesNewRoman is een serif. Lettertypen zijn toe te voegen onder windows in de map C:\WINDOWS\Fonts\ en komen na een herstart daarna in ieder programma te voorschijn. In deze map vind je dus ook alle fonts die op je pc staan, door een font aan te klikken krijg je een voorbeeld in div. groottes, achter het font staat ook of het een truetype is. Verdana-tt in 18 tot 24 punts is dacht ik een goede ondertitel font in pal video, je kunt ook een screenshot maken van een dvd-video met een ondertitel die je mooi vind en vervolgens in de windows-font map er een font bij zoeken die er op lijkt. Als je daar erg veel werk van wilt maken; er zijn speciale programmaatjes voor het beheren van fonts die de fonts rangschikken op type/soort en gebruiksdoel. Fonts zijn niet gratis en vergelijkbaar met muziek en video; voor een bepaald bedrag mag je de font gebruiken maar het wordt niet je eigendom tenzij je speciaal een font voor jezelf laat maken, een kostbare zaak. De meeste fonts kosten bijna niets en betaal je met de software die je koopt (zoals bv de fonts die standaart in windows of word zitten) maar speciale fonts die specifiek voor een doel zijn ontwikkelt kunnen behoorlijk prijzig zijn, zo heb ik ooit uitgezocht welke font werd gebruikt in de starwars film aan het begin (de rollende geel/gouden text "long time ago") en kwam tot de ontdekking dat deze font in ongelimiteerde licentie enige tienduizenden dollars koste. Als je uitlegd hoe je verhaal is kun je in het grafische forum waarschijnlijk wel iemand vinden die je nog veeeeel meer over fonts kan vertellen en die je ook wel een font type kan adviseren voor jouw doel.
Link naar reactie
[quote:0f3920a51f="rwilligen"]Ik maak (zeer) zelden titels in premiere en kan me het hele gebeuren niet meer voor de geest halen maar er zijn in principe 2 soorten lettertypen; gewoon en truetype. Gewone lettertypen zijn eigenlijk een plaatje en als je dat plaatje groter maakt dan wordt de resolutie van het plaatje zichtbaar en dus zie je kartelranden aan de rand van letters. Truetype zijn een soort vectorafbeelding, dat betekent dat het lettertype geconstrueerd word naar de hand van een berekening en dus is iedere grootte een ideale voorstelling van de letter en dus heb je geen kartelranden ed. Verder dien je rekening te houden met het feit dat ieder lettertype een bepaald doel heeft en dat als een lettertype te ver op of neer wordt geschaald de leesbaarheid slechter kan worden. Daarbij dien je rekening te houden met de maximale resolutie van je videoproject, als dat een pal video is dan is dat verticaal 576 lijnen(720x576) en daar kun je nu eenmaal niet ieder lettertype voor gebruiken. Dan zijn er nog onderverdelingen in lettertypen zoals serif en sans-serif (met en zonder "schreef" oftewel "haakjes"), video lettertypes zijn ,in principe, altijd sans-serif. Dan kun je ook nog een lettertype stellen in [b:0f3920a51f]bold[/b:0f3920a51f] (dik) en [i:0f3920a51f]italic[/i:0f3920a51f] (scheef). Bold komt meestal beter over op palvideo zoals bv de Verdana-Bold aangezien dit van zichzelf al een vrij dun lettertype is en karteling door de lage resolutie op de loer ligt. Italic wordt doorgaans in video-subtitels gebruikt om aan te geven dat iets wordt gesproken door bv een verteller (achtergrond stem). Verdana is bv een sansserif en TimesNewRoman is een serif. Lettertypen zijn toe te voegen onder windows in de map C:\WINDOWS\Fonts\ en komen na een herstart daarna in ieder programma te voorschijn. In deze map vind je dus ook alle fonts die op je pc staan, door een font aan te klikken krijg je een voorbeeld in div. groottes, achter het font staat ook of het een truetype is. Verdana-tt in 18 tot 24 punts is dacht ik een goede ondertitel font in pal video, je kunt ook een screenshot maken van een dvd-video met een ondertitel die je mooi vind en vervolgens in de windows-font map er een font bij zoeken die er op lijkt. Als je daar erg veel werk van wilt maken; er zijn speciale programmaatjes voor het beheren van fonts die de fonts rangschikken op type/soort en gebruiksdoel. Fonts zijn niet gratis en vergelijkbaar met muziek en video; voor een bepaald bedrag mag je de font gebruiken maar het wordt niet je eigendom tenzij je speciaal een font voor jezelf laat maken, een kostbare zaak. De meeste fonts kosten bijna niets en betaal je met de software die je koopt (zoals bv de fonts die standaart in windows of word zitten) maar speciale fonts die specifiek voor een doel zijn ontwikkelt kunnen behoorlijk prijzig zijn, zo heb ik ooit uitgezocht welke font werd gebruikt in de starwars film aan het begin (de rollende geel/gouden text "long time ago") en kwam tot de ontdekking dat deze font in ongelimiteerde licentie enige tienduizenden dollars koste. Als je uitlegd hoe je verhaal is kun je in het grafische forum waarschijnlijk wel iemand vinden die je nog veeeeel meer over fonts kan vertellen en die je ook wel een font type kan adviseren voor jouw doel.[/quote:0f3920a51f] Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Het zit hem helaas niet in de true fonts want al mijn titels ondersteunen die al met zo'n lettertype. Dus misschien ligt het toch aan het formaat. Ik zal de vraag bij het grafische gedeelte nog eens posten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...