Ga naar inhoud

Avi converteren/comprimeren?


Aanbevolen berichten

Met mijn digitale fotocamera maak ik avi video's in hoge resolutie Echter is de bestandsgrootte fors. Nu kan ik moviemaker de file importeren en opslaan als wmv in hoge kwaliteit . Ik ontdek tot mijn heugelijke verbazing bij een test dat de bestandsgroote van ruim 30 naar 2 Mb is afgenomen zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Nu is het niet te doen om alle video's één voor één te importeren. Wat ik zoek is een manier om zo al mijn video's in een batch te kunnen converteren,/of comprimeren. Wat zijn de opties? Het liefst uiteraard een gratis tool, maar dat zal wel lastig zijn :)
Link naar reactie
Virtualdub kan converteren en is gratis. Er is wel kwaliteitsverlies, want er gaat heel veel informatie verloren. Still camera's maken gebruik van mjpeg, dus gewoon een reeks jpegs. Wmv/avi maakt gebruik van keyframes, en legt alleen veranderingen vast. Als de video's belangrijk voor je zijn, zou ik áltijd de originele bestanden bewaren.
Link naar reactie
Niet veel aan toe te voegen, de link laat het allemaal zien. Aan vullend: het voorbeeld gaat uit van een voorgemaakt *.vdf file voor vdub welke niet geschikt is voor jouw doel, deze zul je zelf moeten maken met settings die voor jouw doel geschikt zijn. Je opent vdub en maakt alle instellingen die je wilt doen(resize,compressie enz enz) en kiest daarna "save processing settings" en maakt zo je eigen vcf file. Op die manier sla je alle settings op die te vinden zijn onder de tab audio en video in 1 handig bestandje wat je later kunt oproepen in bv de batch/job tool. Kijk ook naar de link onderaan de pagina voor de batch tool, kan ook handig zijn. De instelling die je de ruimte bespaart is de video (en evt audio) compressie, zoals gerben al zei is je compressie mjpeg en die is wel van hoge kwaliteit maar niet erg efficient. Een efficientere compressie is bv Divx of Xvid of Windows Media 9 VCM De divx en Xvid codec kun je zelf met google zo vinden, windows media 9 voor in een avi container vind je hier: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/AllDownloads.aspx?displang=en&qstechnology= Kies "codec installation pakkages" - "for windows media video9 VCM" - " english version" De bepalende factor voor kwaliteit vs grootte is de datarate van de codec, de instelling waarmee wordt bepaald hoeveel bits er gebruikt mogen worden per seconde video, voor mooie kwaliteit video zul je het ergens rond de 1000 tot 3000 kilobits/sec moeten zoeken. Vergeet ook niet voor de audio een compressie in te stellen, MP3 op 128 Kbs is een mooie die voldoende ruimte bespaart en toch goede kwaliteit levert, mogelijk moet je daarvoor eerst een mp3 codec installeren zoals bv de LAME codec.
Link naar reactie
Dank voor de reacties Ik heb inmiddels verschillende tools gebruikt, zoals 101 avi converter, AZ avi converter en Windows Media Encoder In batch lukt wel, maar ik krijg niet het gewenste resultaat: Een aanzienlijk kleiner bestand met minimaal verlies, wat dus wel lukt via Movie maker als ik hem opsla als 'Video in hoge kwaliteit, groot' of 'Video voor lokaal afspelen ' ( bestand van 17 mb wordt 5 keer zo klein) Het nadee hiervan is echter dat dit omslachtig is, elke file met een wizard doorlopen, ik zoek dus zoiets in batch. Uiteraard mag het ook een manier zijn dat het een avi blijft, maar met meer compressie, want ik neem aan dat dat feitelijk gebeurt?
Link naar reactie
Lees mijn voorgaande post (goed), de truuk zit hem in de datarate: de hoeveelheid data die er per seconde video gebruikt wordt. Hoe hoger des te beter de kwaliteit maar het bestand wordt ook groter en vice versa. De datarate kan "vast" zijn(constant bitrate CBR) waarbij voor iedere seconde een vast aantal MB's wordt gebruikt en de datarate kan ook variabel zijn (VBR)-de video wordt dan geanaliseerd en al naar gelang de behoefte van de video (veel of weinig beweging in de video) wordt er meer of minder data gebruikt. Bij CBR is de gootte van het uiteindelijke bestand van te voren goed vast te stellen: zoveel seconden maal zoveel mb/sec= X MB Bij VBR gaat het niet en is het een gok hoe groot het bestand wordt. De instelling die jij gebruikt in moviemaker maakt video van 640x480 pixels bij ongeveer 2000 kilobit per seconde (2 Mbit/sec)
Link naar reactie
Aha dank dank Ik heb inmiddels de tool'super' op aanraden van iemand op forum van tweakers en PCM web, dit is freeware en kan vrijwel alles converteren Maar ook hier heb ik wel 50 instellingen geprobeerd, codecs, bitrates, Frames per sec etc. Maar beeld blijft beroerd na converteren, als camera beweegt elke keer blokkerig beeld, zie laatste file. Origineel, 16,4 Mb http://www.speedyshare.com/960176601.html Goed: Conversie met moviemaker: 2,2 Mb: http://www.speedyshare.com/806376793.html Slecht: Conversie met Super:, 3.5 MB : http://www.speedyshare.com/618220525.htm Screenshot van programma 'Super'( genoemd bestand is met deze settings gemaakt) : http://www2.speedyshare.com/data/248243893/3806207/79157629/super.JPG Wat gaat er nu fout? De ouput is dus alles behalve 'super' :wink:
Link naar reactie
Kun je hier mee leven? : [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/wmv8-2passvbr.wmv]klik[/url] Is een fractie groter dan wat jij wilt en dit is het gevolg van de codeer techniek WMV8, deze is iets ouder dan wmv9 en dus minder efficient. Jouw moviemakerfile is wmv9 op ongeveer 1900 Kbs maar dat is niet haalbaar met wmv8, de encoder maakt er uit zich zelf gewoon meer van en meld het ook dat de ingestelde bitrate niet haalbaar is vanwege de complexiteit van de video. Uieindelijk wordt de video gecodeert op ongeveer 2200 kbs, met nog meer beweging in de video zou het dus ook nog wat hoger kunnen worden tot wellicht 2500 kbs. De schokken die in jouw moviemaker video zitten zijn het resultaat van een verkeerd gekozen framerate, je bron video is 30 frames/sec en je uitvoer zou dat ook moeten zijn maar jouw uitvoer is 25 Fps en dus gaat de boel schokken. Ik heb de video gemaakt met een tooltje welke je nergens meer kunt vinden; wmv8-GUI. het is een grafisch frontend voor de microsoft wmv8 codec, de microsoft wmv8codec is een codec die van origine alleen vanaf de command prompt (dos regel) te bedienen is en iemand heeft er dus gelukkig een grafische schil voor gemaakt. De wmv8 codec is niet zo enorm efficient als wmv9 maar presteerd vandaag de dag nog steeds heel behoorlijk. Het tooltje kan batch verwerken, je kunt gewoon een hele map toewijzen waarna de hele map wordt geconverteerd. De instellingen zijn kinderlijk eenvoudig. Een nadeel van wmv8 is wel dat er geen Video-For-Windows (VFW) codec voor is en dus is de gemaakte video niet te openen in bv Virtualdub, afspelen gaat wel in alle normale spelers zoals wmp6.4 t/m wmp11. Het is een zogeheten Directshow codec en alleen programmas met directshow structuur kunnen de video aan, de meeste moderne programmaas hebben er geen probleem mee.(de basis van virtualdub is stokoud) [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/Aps/wm8eutil_setup.exe]De wmv8 codec[/url] [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/Aps/WM8EGUI-install.exe]het grafische frontend[/url] Om je nog de kracht van een moderne codec te tonen heb ik het bestand ook nog gecodeerd met Virtualdub icm de wmv9 VCM codec en MP3 audio: [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/750kbs-vbr2pass-mp3-48kbs.avi]Klik[/url] Het bestand is 1007 KB groot terwijl het wmv8 bestand 2562 KB groots is, das een nog verdere reductie met factor 2.5X. Vergeet ook niet bij het coderen van de audio een "mono" instelling te kiezen, je bron is mono en door deze als stereo te coderen maak je het audiodeel van het bestand 2X groter dan noodzakelijk is. Doorgaans is voor camcorder opnames MP3 op 64 Kbs per kanaal(!) meer dan voldoende, je audio heeft dan dezelfde kwaliteit als een gemiddeld mp3 muzieknummer op 128 Kbs welke je van een willekeurige muziek site download. [edit] typos
Link naar reactie
Allereerst dank man voor al je uitleg en moeite die je er voor me in steekt. Ik waardeer dat. Thanx Wat jij maakt is inderdaad prima. Ik kan grotendeels volgen wat je meldt, sommige termen zijn me onbekend, Mbt de oorzaak van het schokkende beeld, de framerate heb ik op alle opties ingesteld, ook op 30, heeft geen effect, ook hogere bitrates niet Het zal dan aan het programma liggen, maar ja , het wordt door velen geroemd, lees ik op fora... ik zal nog es verder zoeken
Link naar reactie
Nee, coderen is gewoon een data conversie net zoals een *.doc bestand omzetten naar *.txt. Ik heb voor de aardigheid wel eens een dvd gemaakt op een P1-66 Mhz. Je moet dan wel een hele hoop zaken missen en het programma moet om kunnen gaan met het gemis aan MMX,SSE,SSE2,SSE3 enz enz maar in principe is het geen probleem. De oudste versie van TMPGenc kon dat :-) (1.2b) , het duurde wel 9 dagen (!) om een video van 1 uur te converteren maar de uiteindelijke dvd speelde prima, nix mis mee en ook geen verschil met dezelfde video maar dan gemaakt op een P4
Link naar reactie
Ik heb de post hierboven aangepast (sorry), er staan download links in naar het tooltje en de codec, ik laat ze een paar dagen staan. Ik zou zeggen; probeer het eens, simpeler dan dit ken ik niet. Stel de encoder onder "more options" in op: Video: VBR,two pass bitrate 1900000 bps keyframe 10 framerate same as source Quality 75% geen preprocessing audio: 32_44_1= 32 Kbps (44.1 Khz,mono) Voor omgevings geluid is deze mono instelling voldoende, bij muziek of als je betere kwaliteit geluid wilt kun je ook een hogere mono instelling kiezen zoals 48 Kbs 44.1khz mono. Een hogere mono instelling kent de codec niet, wil je nog hogere kwaliteit audio hebben dan zit er nix anders op dan een stereo profiel te kiezen en dan zul je meteen een dubbel zo hoge waarde moeten kiezen zoals 128 Kbs stereo (dat is 64 Kbs per (mono) kanaal)
Link naar reactie
CBR is constante bitrate dus ook constante kwaliteit, als je maar genoeg bitrate toewijst (en dus een groot bestand krijgt)dan wordt de kwaliteit prima maar je gebruikt dan in de scenes met weinig bitrate eigenlijk veel te veel bitrate waardoor het bestand onnodig groot wordt. Voor dit probleem is er de variabele bitrate uitgevonden. De instelling die je bij VBR one pass maakt is een kwaliteits instelling van 0 tot 100, de bitrate is variabel zonder enige beperking. Er wordt dan dus bij een complexe scene veel bitrate gebruikt en bij een rustige scene wordt er weinig bitrate gebruikt. Bij dergelijke video is dus de grootte van het bestand van te voren nooit vast te stellen. Voordeel van dergelijke video is dat de kwaliteit constant op hetzelfde niveau verkeerd waardoor je ook bij scenes met veel beweging een goede kwaliteit houd en geen "blokvorming" te zien krijgt. Dat je van te voren niet de grootte van het bestand kan vaststellen is vaak een vervelend probleem ( als je bv 1 uur video precies op 1 cd wilt branden) en daar is een oplossing voor en dat heet Two Pass VBR. Bij Two Pass VBR geldt hetzelfde maar omdat de video eerst in de eerste pass geanaliseerd wordt is een variabele maar toch van te voren berekende grootte vast te stellen. De bitrate varieert dan dus wel maar "gemiddeld" komt de bitrate uit op wat je instelt en dus is van te voren de grootte vast te stellen. Dit is het beste van twee werelden: variable bitrate en dus geen verspilling en je weet van te voren hoe groot het bestand wordt. De Two Pass CBR instelling is voor normaal gebruik niet echt een zinnige, het is bedoeld om de zogeheten "overshoot" van een cbr codec te verminderen, toen deze codec uitkwam was dat nog wel eens een probleem. Bij overshoot gebruikt de codec , ondanks de vaste bitrate, toch af en toe bij heel complexe scenes te veel bitrate. Als de video gemaakt is voor bv een 750 Kbs internet verbinding en de bitrate van de video zou boven de 750 Kbs uit komen dan gaat een online video haperen. De Two Pass CBR zou dat probleem moeten oplossen. Toen deze codec "hot stuff" was ging de hele wereld het internet op met gemiddelt 250 Kbs en dus was "overshoot" wel een reel probleem. Tegenwoordig heeft iedereen veel meer snelheid dan nodig en dus is het geen probleem meer als een codec wat te veel bitrate gebruikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...