Ga naar inhoud

van avi naar dvd (zonder de oude video standaard)


anoniem

Aanbevolen berichten

Ben al een week aan het zoeken naar de beste oplossing om een avi om te zetten naar een dvd en dan ook met dezelfde aspect verhouding. Mijn avi: gemaakt met premiere en compressor Indio Video 5.1 Resolutie: 720x540 Ik gebruik NeroVision Express SE en als ik de aspect op 4:3 gaat die het uiteindelijk op dvd verkleinen; dus minder breed en hoog. Dus gebruik nu aspect 16:9 wat ik erg onlogsich vind. Deze .VOB bestanden brand ik dan met Clone DvD. [b:5f40494a9d]Bij de info staat dus wel: 4:3 en daarachter: 720x576 (Kan er dan niemand rekenen ??)[/b:5f40494a9d] 720x576 is de oude video standaard, maar de tv schermen van nu zijn of 4:3 of 16:9. Welk progje maakt nu hiervan gebruik zonder rekening te houden met deze oude standaarden. Ik kan hier nergens info over vinden.
Link naar reactie
Allereerst dien je onderscheid te maken tussen PAL en NTSC video op een DVD. PAL = 720x576 @25 FpS NTSC= 720x480 @29.97 FpS (op de framerate zijn uitzonderingen zoals 23.976 mogelijk) Als je resolutie geen van deze twee is dien je altijd naar de framerate te kijken om te bepalen wat het is, framerate conversies zijn erg lastig terwijl een resoltie conversie vaak goed te doen is, zeker als het materiaal progresief is (dus niet interlaced). Wat is jouw framerate? Of nog beter: wat is de bron van je video en hoe heb je het op de pc gekregen? Dan is er een verschil tussen resolutie-AR en DAR/PAR. Resolutie-AR is de aspect ratio van de video ongecorigeerd in pixels gerekend, dus een 720x576 video heeft een AR van 1.25:1 Bij DAR (display aspect ratio) of ook wel PAR (pixel aspect ratio) genoemd word er gekeken naar de vorm van 1 pixel want die hoeft namelijk niet vierkant (1:1) te zijn. In dvd video is het mogelijk aan de video een vlaggetje te hangen welke zegt dat de pixels geen vierkante vorm hebben maar een rechthoekige. Bij een pal dvd video van 720x576 hangt het vlaggetje DAR=1.067 dwz dat de pixels in de breedte met een factor 1.067 moeten worden opgerekt zodat de video bij het afspelen op een 4:3 display (de standaart) correct wordt weergegeven, dit is op iedere tv zo te regelen want het beeldkanon kan een beeldpunt iedere vorm geven in de breedte geven Alternatief als je de video op de pc wilt bewerken zou je er voor kunnen kiezen om de 720 pixels te vermenigvuldigen met 1.06666666666enz zodat je uitkomt op de originele 768x576 pixels en weer de 4:3 ratio hebt. Soms hoeft dat echter niet als de programmatuur bekend is met de DAR van de bron video. Het vlaggetje welke aan de video hangt is dus ook afhankelijk van de norm,voor een ntsc dvd video geldt 0.9(hoort eigenlijk 0.8888 te zijn) als correctie factor om een goede 4:3 video te krijgen uit 720x480 materiaal. Wat de nero encoder in jouw geval doet begrijp ik niet maar het is iig niet goed want je voert de encoder 4:3 materiaal en dus zou er geen probleem hoeven te zijn om de correcte output te krijgen vooropgesteld dat je het programma correct insteld. Hoe dan ook; je bronmateriaal heeft eigenlijk niet de goede vorm. Als je een encoder bronmateriaal voert welke afkomstig is van een pc (bv zelf gemaakte animaties) en een AR heeft van 1 dan dien je het best de encoder het materiaal te voeren in de 768x576 resolutie, de encoder zorgt er dan wel voor dat alles goed op de dvd komt te staan. Tenzij je natuurlijk NTSC bronmateriaal hebt dan dien je uit te gaan van 640x480. Is het materiaal afkomstig van een DV camera dan kun je wel werken met 720x576 aangezien dv-avi ook het mechanisme van het correctie vlaggetje kent, immers dv materiaal is ook 720x576 maar wordt bij projectie op een tv opgerekt in de breedte naar de 4:3 verhouding. Voorwaarde is dan dus wel dat je exact binnen het dv-avi domein blijft en de video niet gaat mengen met andere pc video tenzij het bewerkings programma kan omgaan met deze materie en de pc-video correct verschaald naar dv-avi en vervolgens ook weer het juiste vlaggetje aan de ge-exporteerde dv-avi video hangt, de programmatuur van de betere/duurdere merken is hiertoe in staat alhoewel dat ook niet altijd van een leien dakje gaat.... Ik heb geen nero vision dus weet niet wat er mogelijk is om het te corrigeren maar in TMPGenc encoder 2.5 kun je dat soort zaken zelf instellen onder "clip frame" met "arrange setting" op full screen, althans dat vermoed ik-mogelijk moet je zelf eea proberen. De source ar zou je op 1:1(VGA) moeten zetten als die gemaakt is op een pc. Meestal herkend TMPG zelf wel correct de video en hoef je niets te doen.
Link naar reactie
Tja bedankt voor je heledere antwoord en ben aan de slag gegaan, echter helaas..........Wat ik ook probeer er vant steeds een balk onder en boven weg en zal inderdaad wel iets (eenvoudigs) over het hoofd zien. Gebruik een avi van animatie en afbeeldingen, 25 fps, meerdere resoluties geprobeerd en/of aspect en/of square (1:1), DV/Pal. Uiteindelijk ook TMPG encoder gebruikt. Op mijn beeldscherm is de mpeg wel goed, alleen op mijn breedbeeld tv niet??
Link naar reactie
Wellicht verwacht je iets wat niet kan. Het is te controlleren met virtualdubmod, even deze downloaden: http://fcchandler.home.comcast.net/ , mogelijk moet je ook het AC3-audio filter downloaden-dat merk je vanzelf wel als virtualdub zegt dat hij de audio niet kan openen Als je vervolgens van 1 van de gemaakte dvd's een *.VOB bestand afript en opent in virtualdubmod doe jede toets combo CTRL+1 , daarna open je Paint en drukt CTRL+V , daarna save je in paint het plaatje als *.PNG of *.GIF . Post dat plaatje even hier of maak het downloadbaar zodat wij het kunnen zien, ik kan je dan (hopelijk) zeggen wat het probleem is. Je kunt het plaatje ook even aan mij mailen.
Link naar reactie
[quote:fc09b26e31="orfilan"]Tja bedankt voor je heledere antwoord en ben aan de slag gegaan, echter helaas..........Wat ik ook probeer er vant steeds een balk onder en boven weg en zal inderdaad wel iets (eenvoudigs) over het hoofd zien. Gebruik een avi van animatie en afbeeldingen, 25 fps, meerdere resoluties geprobeerd en/of aspect en/of square (1:1), DV/Pal. Uiteindelijk ook TMPG encoder gebruikt. Op mijn beeldscherm is de mpeg wel goed, alleen op mijn breedbeeld tv niet??[/quote:fc09b26e31] Dan moet je iets aan de instellingen van je tv en of dvd-speler doen. Overigens oude videostandaard? Het is nog lang niet oud. PAL dvd/tv is en blijft 720x576. Of het nu 4-3 is of 16-9 heeft daar niets mee te maken. Een filmpje met een resolutie van 720x540 zul je rechtstreeks op een dvd gebrand NOOIT beeldvullend verkrijgen. Het enige wat je kunt doen is je filmpje in een videomontageprogramma zoals Premiere het beeld opschalen en dan naar dvd branden. Wanneer je filmpje van uit Premiere naar avi exporteert gebruik je normaal gesproken de hoogste kwaliteit en dat is DV-avi. Wanneer je een gewone avi gebruikt zit daar altijd compressie (zoals Indeo) op tenzij je 'm lossless bv met de Huffyuf codec exporteert. Nadeel van het laatste is dat het ernorme files zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...