Ga naar inhoud

Beelden opnemen met digicam met matig omgevingslicht


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort, maar ik probeer het toch maar even. Vaak wil ik video opnamen maken bij binnenactiviteiten, waarbij er beperkt licht aanwezig is en de te filmen objecten af enige meters afstand staan en zich bewegen. Concreet, ik wil opnamen maken van dansparen tijdens afdansen. Nu heb ik een digitale videocamera met extra lichtgevoelige lens, maar zelfs in de nachtstand vind ik de beelden niet bevredigend. Het is wel zo dat in de standaard stand er helemaal niets te zien is, het beeld is dan nagenoeg zwart. Maar in de nachtstand zit er een hele waas om de objecten. Er zit geen interne (LED)lamp op de camera, maar ook hiervan heb ik gemerkt dat deze maar een zeer beperkt bereik heeft. Iemand tips hoe ik de beste opnamen kan krijgen ? En kan ik hier softwarematig nog verbeteringen in aanbrengen ?
Link naar reactie
Filmen(video) bij schemer licht is een kostbare aangelegenheid als je niet de mogelijkheid hebt om meer licht aan te zetten. Helemaal als het onderwerp niet stilstaat( en je dus snelle sluitertijden nodig hebt) dan heb je een probleem welke eigenlijk maar op 1 manier is op te lossen: meer geld er tegen aan smijten en een (veel) betere/duurdere camera kopen. Lichtgevoeligheid is nu juist 1 van die punten welke verbeterd naarmate de camera beter en duurder wordt. Een lens met een grote volle opening is een pre maar ook dat die opening (het diafragma) geheel open blijft bij inzoomen, want ik neem aan dat je inzoomd? Voor een lens worden meestal 4 waardes opgegeven: 1; brandpunt bij volle groothoekstand 2;brandpunt bij volle telestand 3;maximaal diafragma bij groothoek 4;maximaal dafragma bij tele Het is niet ongewoon dat een videolens bij groothoek een diafragma heeft van f=1.4 maar bij tele loopt dat op naar f=5,6 of f=8 Dat betekent dat er in de telestand 4x zo veel (of zelfs nog wel meer) licht naar binnen moet komen om nog te kunnen filmen. De oplossing: meer glas met grotere gaten en dat is dus duurder, of; niet inzoomen maar er naar toe lopen! (isook weer niet altijd mogelijk) Een andere is de opname chip: hoe groter deze is des te gevoeliger deze is, maar ook hier: een grote chip kost meer en vereist ook weer groter glaswerk en is dus dubbel zo duur. Verder is het bij opnames van beweging erg handig als je de sluitertijd manueel (sluitertijd voorkeuze)kunt instellen, je kiest dan een waarde waarbij nog net geen strepen worden getrokken en laat de belichtingsregeling over aan het diafragma, zo verlies je niet onnodig licht aan een onnodig hoge sluitertijd. Mijn schatting is dat je bij dansparen zo'n 1/60 tot 1/125 nodig zal hebben afhankelijk van het danstype, bij wild rock&roll kan dat echter wel nog aflopen tot 1/250 of mischien wel nog minder. Om je een idee te geven: lopende personen laten bij een foto op 1/60 net wel/net niet beweging zien op de foto (een streepspoor achter de benen) een ander aandachtspunt is de witbalans: naarmate je bij gloeilamplicht een witter beeld creeerd filter je meer het roodaandeel eruit, dat is mooier maar je houd minder licht over. Een handmatig instelbare witbalans is dus erg handig, als je die niet op je camera hebt kun je wat proberen met witbalansen op diverse schakeringen geel papier. Het beeld wordt daardoor uiteraard roder maar ook beter van kwaliteit. Wat voor cam heb je ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...