Ga naar inhoud

Computer valt uit


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een vervelend probleem. Mijn computer slaat telkens uit bij het renderen van een video naar mpeg met video deluxe 2007 plus. Dit gebeurde zomaar van de een op de andere dag bij elk project wat ik ging renderen. En het is standaard ongeveer na een kwartier renderen. Heeft iemand de oplossing? Groeten van Steven PS het heeft niets te maken met instellingen dat de computer automatisch uitschakelt, wanneer je (bijvoorbeeld) de muis een kwartier niet hebt bewogen.
Link naar reactie
Omdat je de tijd van afslaan zo duidelijk kunt voorspellen zou het heel goed een temperatuurprobleem kunnen zijn. Te hete videokaart? Download Everest eens en zet de temps eens neer hier. Die vind je in het programma onder moederbord>sensors. En dan de temperaturen voordat je verwacht dat het systeem afslaat, maar na een aardig tijdje renderen. http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Link naar reactie
Hallo, bedankt voor het antwoord. Ik heb meteen geprobeerd wat u zei. De volgende resultaten kwamen hieruit: Tijdens het renderen nam de temperatuur helemaal niet toe volgens Everest. CPU: 80 graden C GPU: 64 graden C GPU Omgeving: 57 graden C Seagate ST9.. (externe harde schijf) 52 graden C Een seconde voordat de computer uitviel zag ik wel dat de CPU met 16 graden naar beneden ging. 80 graden lijkt mij nogal veel, maar zou het hieraan liggen? (Ik heb een laptop met AMD Athlon 64 3000+ processor, en een videokaart van NVIDIA Geforce FX Go 5700; 64 MB) Groeten van Steven
Link naar reactie
80 graden is naar mijn mening absoluut te hoog voor een CPU :o Je HD is ook te warm, ideale temp zit in de 35 graden bereik. De levensduur van een HD verminderd door te hoge temps... Is een laptop eigenlijk wel een goede keus voor zulk zwaar werk?? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die 80 graden voor de CPU baart mij toch zorgen...
Link naar reactie
[quote:1688060e0f="scorpion65"]80 graden is naar mijn mening absoluut te hoog voor een CPU :o Je HD is ook te warm, ideale temp zit in de 35 graden bereik. De levensduur van een HD verminderd door te hoge temps... Is een laptop eigenlijk wel een goede keus voor zulk zwaar werk?? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar die 80 graden voor de CPU baart mij toch zorgen...[/quote:1688060e0f] Hij zou het net aan moeten kunnen wat ik wil doen (intensief videobewerken). Maar het vreemde is, is dat het uitslaan tijdens het renderen plotseling gebeurde. Wat ik nog vergeten te melden was, is dat bij het herinstalleren van video deluxe ik de melding kreeg "regedit" is geen geldige win32 toepassing. Zou dat er wat mee te maken hebben?
Link naar reactie
Ik moet het toch eens zijn met KeesA en Scorpion65. Ik vrees nl. dat dit toch een temperatuur-kwestie is, 80 graden is te hoog en ook de hdd. Het systeem schakelt zich dan automatisch uit als ie enige tijd op die temperatuur blijft. Dit verschijnsel heb ik ook gehad met mijn laptop...hij was toen 3 maanden uit, toen de ventilator begon te loeien hield daar niet mee op waarna het systeem pats boem uitviel, cpu was toen om de nabij de 83 graden. Mobo en CPU + Koeler werd vervangen was nog garantie.
Link naar reactie
Dan heb ik weinig toe te voegen. Behalve dit: als je doorgaat met dit werk en dus deze temperaturen dan ben je je laptoppie binnenkort kwijt. Laptops zijn qua temperaturen duidelijk kwetsbaarder dan desktops en dus ook veel sneller stuk. Niet elk apparaat is geschikt voor elke toepassing. Jij bent met het renderen eigenlijk continu een systeem-stresstest aan het uitvoeren. En dat moet je nou net bij een laptopje niet doen. :wink:
Link naar reactie
Oke, bedankt iedereen, dan weet ik het eindelijk de oplossing. Ik heb wat geëxperimenteerd om de temperatuur lager te krijgen, ik heb wat programma;s die op de achtergrond meedraaien uitgezet (dat kost toch processorkracht = temperatuur), en ik heb de accu verwijderd waardoor er nu warme lucht onder de laptop kan verdwijnen. Tot mij grote verbazing bleef de temperatuur dit keer ver onder de vorige temperaturen. CPU: 40 graden C GPU: 46-51 graden C GPU Omgeving: 44 graden C Seagate ST9.. (externe harde schijf) 35 graden C Is dit acceptabel? Groeten Steven
Link naar reactie
Hm, er heersen alhier toch wel wat misverstanden over wat je als consument mag verwachten van een apparaat. Ik ben het nl absoluut niet eens met de stelling dat een bepaald type computer niet geschikt zou zijn voor een bepaalde taak simpelweg omdat die taak zo'n pc voor de aardigheid eens flink aan het werk zet. Voor de goede orde: cpu's ( net zoals alle andere computer componenten)zijn erop ontworpen om 24 uur per dag/7dagen per week en 52 weken per jaar op 100% last te draaien en bij die last halen ze evengoed nog een levensduur van 100.000 uur en meer, das 10 jaar of meer. En ook een ordentelijk gebouwde pc,laptop of zelfs pda of telefoon zou er geen moeite mee hoeven te heben om 24/7 op 100% last te draaien, als dat wel een probleem is dan is het apparaat niet goed (stuk) of niet goed ontworpen. In beide gevallen zit je met een manko waar je wat aan zou moeten doen. Een laptop is een prima apparaat om video op te renderen vooropgesteld dat je er voor zorgt dat het apparaat voldoende verse lucht krijgt, dus op een schone vlakke ondergrond en wellicht aan de voeding en niet op de accu laten draaien. De meest voor de hand liggende oorzaak in dit geval zou stof in de lamellen van de cpu koeler kunnen zijn, het is bij laptops ook niet geheel ongewoon dat er voor het cpu-koellichaam een filter zit welke kan verstoppen, en natuurlijk ook kan worden schoongemaakt.
Link naar reactie
@rwilligen U heeft gelijk. Het apparaat hoort gewoon te kunnen werken gezien de systeemvereisten van het programma dat ik gebruik. Gelukkig bleek het achteraf ook niet te liggen aan de beperkte systeemeigenschappen maar aan de "ventilator", die ik al tijden niet schoon had gemaakt waardoor de temperatuur zeer snel opliep. Met een stofzuiger heb ik hem helemaal schoongemaakt en je zag duidelijk dat de temperatuur omlaag ging. Bedankt allemaal voor het helpen. Groeten Steven
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Ik heb een soortgelijk probleem. Telkens al wil ik een video renderen, zoals het renderen in Adobe Premiere valt hij na een tijdje zomaar uit. Als ik nog gewoon aan het internetten ben en aan het downloaden gebeurt dit al na zeer korte tijd. Maar zodra ik alle toepassingen afsluit behalve Adobe Premiere duurt het wat langer voordat hij uitvalt. Eerst dacht ik dat het aan het filmpje zelf lag, maar op een andere PC lukt het renderen wel. Het converteren van video bestanden naar AVI bestanden lukt ook niet, dan valt hij ook zomaar uit. Maar dat gaat met hetzelfde principe als het renderen van Adobe Premiere. Nu heb ik even de raad opgevolgd hier en Everest gedownload. Dit zijn mijn temperaturen: [list:f6457e4c6c][*:f6457e4c6c]Moederbord: 46 ºC [*:f6457e4c6c]CPU: 72 ºC (als ik veel toepassingen aan heb staan 77 ºC) [*:f6457e4c6c]Aux: 31 ºC [*:f6457e4c6c]Harde schijf: 38 ºC[/list:u:f6457e4c6c]Ik heb een gewone PC, dus niet een laptop zoals bij het probleem hierboven. Specs van mijn PC zijn: [list:f6457e4c6c][*:f6457e4c6c]Intel Pentium 4, 3000 MHz [*:f6457e4c6c]1024 MB Geheugen [*:f6457e4c6c]NVIDIA GeForce FX 5500 (265 mb) [/list:u:f6457e4c6c]Het vervelende is, hij heeft het ooit wel gedaan, het renderen van alles. Weet iemand of de temperaturen van mijn CPU normaal zijn? Ik zelf neem aan van niet, 72 ºC is 28 graden verwijderd van het kookpunt, maar ik zou graag meningen van anderen willen horen. Alvast bedankt :wink:
Link naar reactie
Allereerst: welkom. Dan: kijk je voortaan even naar de datum van het oude topic, deze is 3 maanden oud en om daar aan verder te breien en bovendien iemand anders zijn topic daarvoor te kapen is niet echt gewenst, open maar gewoon een nieuwe -dat houd de zaken duidelijk en helder. Je cpu temp is nog net niet een killer maar het scheelt 1 of 2 graden en das dus veel te heet en bovendien onnodig. De heetste P4 zou met een knappe koeler niet boven de 50 graden hoeven te komen onder vollast. Wat voor een koeler zit er op en wie heeft die geplaatst? , als je de pc compleet gekocht hebt dan is dat een reden om terug te gaan want het is niet ok. Is de koeler wel schoon en is er voldoende aanvoer van verse lucht in je kast? Is hij niet overgeklokt?
Link naar reactie
Ik dacht, aangezien dit over ongeveer hetzelfde onderwerp gaat kan ik dit topic wel gebruiken, onnodig om daar een nieuw topic voor aan te maken. Maar dat zal ik dan volgende keer doen ;). Ik heb de computer zo gekocht bij de Mediamarkt anderhalf jaar geleden. Het is een Fujitsu Siemens en ik heb hem al een keer terug gestuurd naar Fujitsu Siemens toen hij gecrasht was. Het moederbord was vervangen en de PC was geheel schoongemaakt. Dat is nu al een jaar geleden. Ik heb 10 minuten geleden even nog een keer gerenderd in Adobe Premiere maar nu met Everest aan. Mijn CPU kwam tot een schokkende 106 graden tot hij uitviel! Dat ga ik dus zeker niet meer doen voor er een nieuwe of een extra cooler in zit. Ik zal zo direct even proberen wat er gebeurd wanneer ik de kast gewoon open heb. In ieder geval bedankt voor uw reacties ;).
Link naar reactie
Dat is idd veel te hoog. Controleer op stof, draait de koeler uberhaupt wel?, met de kast open zou het iig wel goed moeten gaan, wellicht is de koeler niet goed op de cpu bevestigd? om dat te controlleren moet je de koeler loshalen en controlleren maar voor dat je hem terug plaatst zul je wel nieuwe koelpasta op de koeler moeten smeren(en dus ook eerst de oude moeten verwijderen), goede koelpasta is bv die van Arctic Silver5.
Link naar reactie
Ik heb de kast opengehaald en opgestart, de CPU is inderdaad gezakt tot 40 graden. Helaas toen ik ging uitproberen of ie nu kon renderen steeg tijdens het renderen de temperatuur van me CPU weer tot 100 graden zelfs met de kast open dus! Ik zelf weet niet zo goed hoe een computer in elkaar zit en hoe ik alles uit elkaar kan halen. Dan is het denk het beste om hem langs een computer speciaal zaak te brengen. Weet iemand of dat erg prijzig is?
Link naar reactie
Het opnieuw plaatsen/controleren van een koeler zou toch met zo'n 20 minuutjes wel gebeurt moeten zijn, met een beetje gang maken is het in 10 minuten te doen. Bij 60eu per uur zou dat dus met 20 eu wel te doen moeten zijn. Maar; vraag van te voren bij je shop wat zo iets gaat kosten en/of vraag naar het uur tarief. Er is ook nog een kans aanwezig dat dit niet het probleem is, de ventilator zou defect kunnen zijn/te langzaam draaien, de cpu spanning zou te hoog ingesteld kunnen zijn en wellicht kunnen er ook andere oorzaken zijn (alhoewel ik zo niet zu weten welke). Ik zou ook eerder een kennis benaderen die zoiets eerder heeft gedaan met de vraag of deze het je zou kunnen uitleggen en/of laten zien hoe zoiets moet, je hoeft niet echt een rakertgeleerde te zijn om zoiets zelf te doen. Het spaart je iig een gang naar de winkel en geld.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...