Ga naar inhoud

Opnemen van video


Aanbevolen berichten

[quote:61a19e67c8="stee0036"]Het is vaak niet toegestaan om het op te nemen dacht ik. Fraps kan het wel opnemen denk ik. Informeer of het mag of niet.[/quote:61a19e67c8] Ik mag toch ook een uitzending met de videoband opnemen? Dan mag het dus ook via de computer... maargoed, ik wil gewoon de uitzending met geluid en al kunnen opnemen. :wink:
Link naar reactie
Opnemen mag altijd maar dat is dus een scherm recording maken met bv Fraps, dat is ongeveer hetzelfde als je videocamera voor het beeldscherm zetten en opnemen. Wat jij waarschijnlijk wilt is de uitzending op harde schijf opslaan, dat is een digitale kopie maken en daar zijn beperkingen op van toepassing, zo mag een aanwezige beveiliging die kopieren moet voorkomen niet wordt doorbroken/gehackt. Zo lang je maar niet verteld wat je wilt gaan opnemen kan ik niet zien of het verboden is en sta ik de discussie toe...
Link naar reactie
Het is een discussie in de marge maar ik wil het toch wel uitleggen omdat kennelijk niet duidelijk is wat wel en niet mag. De website waar jij aan refereert stelt links ter beschikking waarmee opnames van tv uitzendingen kunnen worden bekeken Een voorbeeld, het jeugdjournaal. Als je in mediaplayer kijkt onder bestand/opslaan als dan zul je zien dat deze optie grijs is, dwz de maker van de video wil niet dat jij deze kunt opslaan, zelfs de link is dus niet (eenvoudig) op te slaan. Rechtsklik je op de link en kies je "opslaan als" dan zie je dat dat ook niet lukt. Een stapje verder (in het grijze gebied): je kijkt in mediaplayer onder eigenschappen en ziet dat het adres van de link is : http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nos/jeugdjournaal/bb.laatste.asf Je opent een download manager zoals bv DAP en download daarmee de het bestand bb.laatste.asf, dat lukt wel. Je ziet dat je een bestandje van 1 KB download, dus niet de video zelf. Weer een stapje verder(in het donker grijze gebied): je opent het asf bestand in notepad en ziet dat het adres waar de link naar verwijst is: mms://cachemedia.omroep.nl/bongo04/0/tv/nos/jeugdjournaal/bb.laatste.asf Dat is het werkelijke adres van het video bestand maar ook als je hier mee verder gaat zul je ontdekken dat downloaden niet zo 1-2-3 gaat. Een mms downloader die geen beveiligingen kraakt is bv ASFrecorder, je zult zien dat het daar niet mee lukt je krijgt een melding 200.OK wat wil zeggen downloaden naar een vaste schijf locatie is niet toegestaan. Ga je nog verder dan kun je ronduit stellen dat je de wet overtreed , immers; er is wettelijk vastgelegd dat het doorbreken/omzeilen/hacken van eeb beveiliging als deze verboden is. Nu is dit met 1 simpele stap op te lossen, er zijn programmaatjes zoals bv WMrecorder die alles voor je doen en meestal de video op schijf op kunnen slaan, net zoals er programmaatjes zijn die met 1 klik een (beveiligde) dvd naar harde schijf kunnen rippen, maar dat maakt het niet legaal.... Werkelijk een opname maken van je scherm is wat anders; je hoeft er geen beveiliging voor te doorbreken, het is de pc variant van een videocamera voor je monitor zetten en je maakt zo ook geen digitale 1:1 kopie maar je neemt de video opnieuw op met kwaliteitsverlies. Fraps is bv zo'n screenrecorder. Nu is het gebruik van programmas als wmrecorder twijfelachtig wat betreft legaliteit maar (kennelijk) staat het gebruik niet erg hoog op het prioriteitenlijstje van stichting brein en consorten, ik ken ook nog geen rechterlijke uitspraak die dergelijke programmas aanpakt. Je zou kunnen stellen dat het gebruik (kennelijk) oogluikend wordt toegestaan. Dergelijke beveiliging van online video heet "DRM by obfuscation", dwz : beveiliging door maskeren/verbergen of het voor de gebruiker onduidelijk maken hoe het eea in elkaar steekt. Het is niet echt beveiligen zoals een drm beveiligd bestand daadwerkelijk gecodeerd is maar een vorm van verbergen die weinig kost en vrij effectief is aangezien de meeste mensen er zo 1-2-3 geen raad mee weten en meestal vrij snel de hoop opgegeven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...