Ga naar inhoud

VHS naar video-DVD


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een paar vragen over het omzetten van VHS-banden naar video-DVD. Momenteel doe ik het als volgt: de S-Video Out en Audio Out van de videorecorder sluit ik aan op S-Video In van de tv-kaart resp. Audio In van de geluidskaart van de PC. De tv-kaart is een heel oude Pinnacle Rave. Ik start PCTV Vision, kies S-Video als ingang en neem op in DV-formaat. Deze AVI-bestanden importeer ik in Adobe Premiere Elements, beetje knippen en plakken, en dan branden op dvd. Het resultaat hangt sterk af van de kwaliteit van de oorspronkelijke opnames. Als de oorspronkelijke beelden scherp waren, staan ze er op dvd meestal ook goed op. Vraag 1: de duurdere tv-kaarten hebben hardware aan boord om beelden direct om te zetten in mpeg. Hoe zit dat als je beelden opneemt in dv-avi formaat: kunnen die kaarten dat ook of is het dan de PC die het werk moet doen? Vraag 2: wat zijn nou echt de voordelen van een tv-kaart met hardwarematige mpeg-encodering, behalve dat het sneller gaat en dat het minder schijfruimte in beslag neemt? Vraag 3: als je oude VHS-banden zo goed mogelijk op video-dvd wilt krijgen – en zaken als schijfruimte en tijd geen rol spelen – wat is dan de beste methode?
Link naar reactie
1. Die kaarten kunnen enkel in MPEG coderen; je kunt niet vrij een methode kiezen, zoals bij de kaarten zonder hardware encoder aan boord. (Ik ken geen uitzonderingen.) 2. De kwaliteit is goed: zo'n chip is meestal goed ontworpen, i.t.t. veel software. Geen problemen t.a.v. synchroniteit tussen audio en video. 3. Laten doen door een professioneel bedrijf, die hebben de (dure) apparatuur om op alle punten (o.a. m.b.v. een Time Base Corrector) het beste resultaat te behalen, maak goede afspraken. -edit- typo
Link naar reactie
Er is wel nog een goede methode: via een dv camcorder met analoge ingang de video opnemen op dv tape of zelfs rechtstreeks in dv-avi naar de pc sturen en daar op hd opnemen. Een daarop lijkende methode is digitalisering via een hardware DV encoder, er zijn verschillende merken die zoiets als extern doosje of als kaart hebben, deze oplossingen zijn doorgaans wel wat hoger geprijst. Ik heb me er al een tijdje niet meer in verdiept maar reken toch wel op zijn minst op enige honderden eu's. Als laatste een punt wat wordt onderschat en dat is de kwaliteit van het deck waarop de vhs banden worden afgespeeld. Het loont de moeite om op marktplaats op zoek te gaan naar een tweede hands high-end vhs deck. Meest voor de hand liggend is iig te kiezen voor een S-vhs deck. Aan die Svhs optie heb je bij het afspelen niets meer, de opnames zijn immers al gemaakt in gewone vhs maar de kwaliteit van een dergelijk deck ligt meestal wel op een behoorlijk hoog niveau en derhalve zullen de afgespeelde vhs banden optimaal worden weergegeven. Vaak heeft een dergelijk deck ook de nodige instellingen voor het verbeteren van het beeld zoals een digitale TBC (time base corrector), noise reduction,image stabiliser, auto signal tracking enz enz. Je kunt daarmee op een heel behoorlijke manier oude vhs tapes beter laten weergeven, het gaat iig veel makkelijker dan achteraf op de pc met software proberen de opnames te verbeteren.
Link naar reactie
[quote:2ba2d0ed88="rwilligen"]....................... Als laatste een punt wat wordt onderschat en dat is de kwaliteit van het deck waarop de vhs banden worden afgespeeld. Het loont de moeite om op marktplaats op zoek te gaan naar een tweede hands high-end vhs deck. Meest voor de hand liggend is iig te kiezen voor een S-vhs deck. ..................... [/quote:2ba2d0ed88] Kijk ook eens bij de (semi-) professionele apparaten: geheel niet zo duur meer.
Link naar reactie
ik heb recentelijk wat oude (ca 20 jaar) vhs banden met een dvd-recorder op dvd gezet. Resulaat was verrassend goed en beeld op dvd was soms zelfs wat beter dan op de videotape. Als je iemand kent met z'n recorder zou ik eens een tape uitproberen. Edit-mogelijkheden van een recoder zijn beperkt maar dat zou je later kunnen doen vanaf de dvd met software op je pc. Kies wel voor de hoogste kwaliteit op je dvd-recorder bij opname van je videospeler.
Link naar reactie
Ik heb zelf net mijn hele historie via de PC op DVD gezet. Ik heb een JVC HR-DVS2 recorder. Die speelt DV en S-VHS af (2 loopwerken). De recorder zit via firewire direct op de PC. Je kunt met dit ding ook van VHS naar DV tape kopieren, of andersom. Via deze optie kun op diverse manieren gebruik maken. Als je VHS=>DV aanzet kun je de VHS afspelen (zonder echt op DV op te nemen). Het signaal wordt dan wel via firewire naar de PC gestuurd. Als je vanaf de PC via firewire afspeelt kun je met de zelfde optie (maar dan DV=> VHS) je gemonteerde project op VJA tape zetten (en zonder deze optie natuurlijk gelijk op DV tape). Een enkele heel oude banden hadden zoveel storing dat de dv-omzetter van de recorder het niet bij kon houden. In dat geval heb ik de S-video output van de recorder op mijn DV-camcorder aangesloten en de firewire van de camera op de PC. Op dezelfde manier heb ik mijn oude Hi8 camera aangesloten om de banden op de PC te krijgen. In een van de laatste Computer!totaal stond trouwens nog een test van de externe omzetters. Volgens mij kost een goede 200 euro. De rest was niet goed.
Link naar reactie
Een prachtig deck, ik heb de opvolger de hr-dvs3eu. Het goedkoopste dv(Svhs) deck dat er is maar ik vrees voor de meeste mensen nog altijd te duur, ik dacht iets van 1100 eu.... Ik heb de mijne gekocht voor 650 eu, de verkoper (zwaar overwerkt en in de war) had de verkeerde prijslijst (inkoop prijzen) bekeken en heeft me daarop nog es 10% korting gegeven omdat het een show model was. :lol: Ik had toen ik buiten op straat stond, met het deck onder mijn armen, voor het eerst in mijn leven het idee dat ik droomde en weldra wakker zou worden. :roll: 8)
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. Ik heb een Super-VHS recorder met B.E.S.T beeldsysteem, maar geen camcorder met analoge ingang. Zal dat artikel in CT eens opzoeken. Bij de productomschrijving van Pinnacle Studio Moviebox en Movieboard staat: [quote:6c09c0d255]Video-opname naar computer · Analoge invoer PAL & SECAM/NTSC · DV (IEEE 1394) camcorder opname 25 Mbit/s. Ondersteuning voor volledige camerabediening · Compressie: MPEG-2, MPEG-1, [b:6c09c0d255]DV[/b:6c09c0d255], MJPEG (Door gebruiker te selecteren. Beschikbare real-time opslagformaten zijn afhankelijk van CPU-snelheid.) [/quote:6c09c0d255] Betekent dit dat zij ook een hardware dv encoder aan boord hebben? Bij een aantal kaarten van Hauppauge (WinTV) staat dat [i:6c09c0d255]Raw Avi Capture [/i:6c09c0d255]mogelijk is. Is dat hetzelfde als dv-avi capture?
Link naar reactie
Ik weet niet haupage ermee bedoeld maar ik zou zelf nooit een TV of video kaart voor capturen gebruiken. Ze capturen alleen het beeld! Het geluid moet dus via de geluidskaart "tegelijkertijd" gecaptured worden. Als je verder in dit forum kijkt, zie je hoeveel problemen dat met de synchronisatie oplevert. Zie als eenvoudig (gratis?!) software pakketje maar eens die twee signalen correct bij elkaar te brengen!
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Het is een kaart van Snazzi geworden (DV AVIO Pro). Een pci-kaart met breakout box die ook een hardwarematige dv-avi encoder aan boord heeft. [quote:d4c11c5d09]Snazzi* DV. AVIO is a very high quality, internal Analog Video & Audio (AV) and Digital Video (DV) I/O card for the PC. This unit installs in the PC in a standard half size PCI card slot and enables to capture and supports DV, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, WMV and DivX Codec. [/quote:d4c11c5d09] Een paar vragen. 1. Als ik digitale tv-beelden opneem in dv-avi formaat (Casema, via de Samsung decoder, met verloop van scart naar composiet) en hiervan een dvd maak is het resultaat vaak slecht. D.w.z. dat snelle bewegingen in het beeld niet mooi worden weergegeven. Als ik de dvd met Adobe Premiere maak worden die bewegingen op normale snelheid schokkerig weergegeven. Als je langzaam afspeelt ziet het er wél goed uit. En als je frame voor frame afspeelt ook – geen terugspringen van de beeldjes e.d. Als ik de dvd met Ulead DVD Moviefactory 2 maak zijn de bewegingen op normale snelheid wel “soepel” maar zijn er vreselijke strepen en kartelranden (voor zover ik weet interlace-effecten?). Tijdens de opname loopt het geluid in het venstertje van de Snazzi software vaak niet synchroon. Als het eenmaal op dvd staat is het meestal wél synchroon. Vreemd genoeg gaat het bij sommige programma’s of zenders gewoon goed. Opnames van MTV en oude films bijvoorbeeld geven tot nu toe altijd een prima resultaat. Bij beelden van het journaal is het altijd mis. Ik zet de virusscanner uit, defragmenteer van tevoren, de vaste schijf staat in DMA Ultra Mode 5 met schijfache aan. Ik heb ook op een externe harddisk gecaptured, heb de PCI-kaart van Snazzi in verschillende slots geprobeerd, hyperthreading uit en aan gezet. Het lijkt allemaal niet uit te maken. (De pc: Albatron PX865 PE Pro moederbord, Intel 2,4 Ghz processor, 1024 MB Ram, harddisk 7200 rpm met 8 MB cache.) Weten jullie misschien waar het probleem zit? 2. Als ik met die kaart van Snazzi capture in mpeg2-formaat (8000 kbit per seconde), die bestanden importeer in Adobe Premiere en er dan een dvd van maak, is het resultaat altijd zeer goed. Zou dat werkelijk nog veel beter kunnen door te capturen in dv-avi formaat?
Link naar reactie
1. Je zult moeten experimenteren met de instellingen van de MPEG-2 encoder. Probeer het ook eens met een ander bron-bestand om te zien of dat van invloed is. Probeer ook eens nog een andere MPEG-2 encoder, zoals TMPGEnc of CCE. 2. Het probleem ligt dus werkelijk ergens in de overgang van DV naar MPEG-2 onder punt 1, lijkt mij. Verschil tussen DV en MPEG-2 op dvd niveau schijnt er wel te zijn (in het voordeel van DV), maar is waarschijnlijk slechts voor de fijnproever interessant (mij is het nimmer direct opgevallen en ik houd van een mooi 'plaatje'.)
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. Het probleem met de schokkende dv-avi’s van digitale tv kan ik inmiddels op twee manieren oplossen. Als ze in de tijdlijn van Premiere Pro staan: 1. [i:82701d70ed]Field Options[/i:82701d70ed] - [i:82701d70ed]Reverse Field Dominance [/i:82701d70ed]aanvinken en bij [i:82701d70ed]Processing Options [/i:82701d70ed]kiezen voor [i:82701d70ed]None[/i:82701d70ed]. 2. [i:82701d70ed]Field Options[/i:82701d70ed] - [i:82701d70ed]Reverse Field Dominance[/i:82701d70ed] uitvinken en bij [i:82701d70ed]Processing Options [/i:82701d70ed]kiezen voor [i:82701d70ed]Interlace Consecutive Frames[/i:82701d70ed]. Op die manier is het resultaat - op dvd branden en dan afspelen op tv- in mijn ogen niet te onderscheiden van gewone tv. [i:82701d70ed]Reverse Field Dominance [/i:82701d70ed][b:82701d70ed]plus[/b:82701d70ed] [i:82701d70ed]Interlace Consecutive Frames [/i:82701d70ed]maakt het juist veel erger. En sommige dv-avi’s van tv komen vanzelf goed op dvd, daar hoef ik niks aan te veranderen. Snappen doe ik het niet: Als ik het NOS-journaal opneem in dv-avi en dit ongewijzigd op video-dvd zet is het resultaat slecht. Als ik [i:82701d70ed]Interlace Consecutive Frames [/i:82701d70ed]toepas komt het wel goed op dvd te staan. Worden sommige programma’s uitgezonden als non-interlaced of zo? Als ik de [i:82701d70ed]Field Dominance [/i:82701d70ed]omdraai gaat het ook goed. Zou er iets mis kunnen zijn met mijn Snazzi-kaart, is die misschien niet afgestemd op PAL?
Link naar reactie
Tja, waar zal ik beginnen..... Dit is een lastig probleem en er is niet een 1-2-3 antwoord op te geven. Het nu volgende stukje is niet bedoelt om het probleem voor je op te lossen maar meer om je inzicht te geven in de problematiek. Je analoge materiaal is niet interlaced maar is field based, dwz er is een stroom van fields (50 per seconde) met even of oneven beeldlijnen in 1 field. De capture kaart moet daaruit frames grabben met 25 suks per seconde en dus in 1 frame moeten er twee fields zitten. De "standaard"(als je daar van kunt spreken) daarvoor is dat het topfield als eerste in het frame wordt geplaatst, dat is dus frame A oftwel de oneven beeldlijnen, je krijgt dan dus frames A+B_A+B_A+B_A+B_ Bij de DV indeling is dat echter het bottom field (ook wel field B, de even beeldlijnen), B+A_B+A_B+A_B+A Alleen dat gegeven is al voldoende om rottigheid te verwachten als je analoge video met een "gewone" capture kaart tot dv stroom captured. Het zou niet hoeven maar het gaat wel vaker mis...... je dient daarbij twee verschillende zaken te onderscheiden: Er is field dominance en er is field order. Bij field order is de vermelding een opgave van hoe twee fields in 1 frame staan: als A-B of als B-A Bij field dominance is de vermelding een opgave waar de decoder moet beginnen met decoderen en er dus vanuitgaan dat het daarna volgende field bij de eerst gedecodeerde hoort en in 1 frame behoord. Het probleem ligt nu in de dv codering die je inschakelt, er is (kennelijk)iets met het zelf inschakelen van dv compressie wat anders is dan een dv stroom die gegenereerd is door hardware (zoals een camera). Als de software het juist doet zou er geen verschil hoeven zijn maar ik heb het idee dat het er (vaak) wel is. Dat kan er in resulteren dat de software waar je daarna de dv-avi in in laad niet de avi herkend als zijnde een "echte" dv-avi maar ziet als een gewone avi met een bepaalde compressie. Software zou zodra een dv-avi herkend is er automatisch vanuit kunnen gaan dat de video Bottom-B field first is maar dat mislukt dan dus. Om daar nog aan toe te voegen wat er mis kan gaan met de capture: een dv-avi zou bottom first moeten zijn als field order maar als de software daar Nu eens geen field order B van maakt maar field dominance B? Het verschil: Field order B: B1+A1 B2+A2 B3+A3 Field dominance B: B1+A2 B2+A3 B3+A4 Zie je het verschil? het is nog steeds A-B-A-B-A-B-A-B- maar de manier waarop de stroom in frames is geknipt verschilt. Een hele hoop gebabbel over iets wat zo simpel lijkt..... De oorzaak waardoor het misgaat bij capture kan liggen in de "overscan" van het videobeeld en hoe deze in de tv studio is gemaakt. De capture software maakt de aanname dat de eerst beeldlijn van boven field A is (field 1 dus oneven) maar wat als er in de tv studio nou gerommeld is met de overscan en er daardoor 1 beeldlijn van boven mist? Dan neemt de capture software field B aan als zijnde field A en dan gaat het dus helemaal mis. En dat er gerommeld wordt met de overscan is te zien als je met een analoge capture kaart tv kijkt: je ziet dan het hele volledige beeld inclusief de overscan (wat je dus bij een gewone tv niet ziet) wordt getoont en als je op let dan kun je zien dat de onder en boven rand van het beeld op en neer springt als er een ander programma wordt uitgezonden. Je kunt ook de zwarte rand rondom het beeld kleiner of groter zien worden. Tja... De oplossing: die heb je gevonden alhoewel je er rekening mee kunt houden dat de narigheid die je nu ondervind als sneeuw voor de zon kan verdwijnen of juist nog erger kan worden afhankelijk van de staat van je drivers en windows, 1 update aan een driver kan de boel wijzigen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
@rwilligen: ik denk dat ik het nooit helemaal zal snappen met die fields. Bij een aantal tv-programma's die ik capture als dv-avi moet ik in Adobe de Field Dominance omdraaien (of Interlace Consecutive Fields toepassen) om een goed beeld te krijgen. NOS-journaal b.v. Bij sommige andere programma's hoeft dat niet. Die gaan vanzelf goed. En vreemd genoeg ook als ik de Field Dominance omdraai, dat lijkt dan niks uit te maken. Pceetje: [quote:ec6d7ac14a]Deze kan ik je zeer aanbevelen voor capturing van tv of video beelden, doet het het in ieder beter dan een een dv codec voor dit gebruik http://www.videohelp.com/tools?tool=Lagarith_Lossless_Video_Codec[/quote:ec6d7ac14a] In de software van mijn capture-kaart kan ik die codec niet selecteren. Kun je stap voor stap uitleggen hoe jij het doet?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...