Ga naar inhoud

Welk (mpeg2) tool voor Verbeteren beeld- en geluidkwaliteit


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, ben een newbie in video-editing en begonnen mezelf te oriënteren. Heb een PVR 250 die analoge input in MPEG2 op m'n harde schijf zet. Alle overige bewerkingen wil ik in MPEG2 blijven doen om nodeloze conversies (re-encoding) te voorkomen. Om die reden is mijn oog gevallen op de MPEG Video Wizard DVD van Womble. Voorzover ik begrijp kan ik daarmee knippen en een DVD (incl. menu) aanmaken. Wat ik hiermee (denk ik) niet kan is de beeld- en geluidskwaliteit van het ingelezen materiaal (VHS Sony 8 en Hi8) verbeteren. Welk tool raden jullie mij hiervoor aan?
Link naar reactie
Verbeteren van de beeldkwaliteit heb ik totaal geen ervaring mee en ik heb ook geen idee of er programma's zijn die dat goed kunnen. Hangt er waarschijnlijk ook heel veel van af wat er aan verbeterd moet worden. Verder is het met video/beeld/geluidsbewerking ook nog eens zo dat het zeer afhankelijk is van je budget (zowel voor de software als je hardware). Als je het geld er voor over hebt zou ik je zo Adobe Video Bundle aanraden, maar daar zit wel een heel hoog prijskaartje aan, maar je krijgt daar dan wel een aantal hele mooie, heel erg uitgebreide programma's voor, waar je volgens mij een heel eind mee komt. Nadeel naast het prijskaartje is dat je een flinke PC nodig hebt om het te kunnen draaien, laat staan om er lekker mee te werken. Geluid opknappen gebruik ik zelf Adobe Audition 2.0 (zit ook in die Adobe Video Bundle) voor, dat werkt vrij goed (ligt niet zozeer aan het programma maar aan mij). Je kan er in ieder geval heel makkelijk ruis mee verwijderen en clicks verwijderen, je kan er nog veel meer mee, maar ik denk dat dat toch wel de onderdelen zijn die je nodig hebt.
Link naar reactie
Als je oude analoge video wilt opknappen dan is Virtualdub eigenlijk de enigste tool die dat goed kan, ik durf zelfs wel te beweren dat de restoratie mogelijkheden van vdub de beste zijn die je kunt vinden. Maar dat vereist wel het nodige werk want video restoreren is niet zo simpel, het is heel veel proberen en vooral kijken. Virtualdub kan filters gebruiken en er zijn honderden filters te vinden voor vdub, op de website van vdub staat een link naar donald graft's filter pagina en dat is een goed begin want daar vind je al de meest voorkomende. Andere video software als van adobe, ulead,avid enz kunnen vaak wel eenvoudige beeldverbetering(helderheid,contrast,gamma) maar erg veel verder gaat het meestal niet. Als je de mpeg2 video rechtstreeks in vdub wilt inladen zul je de vdub mod van FCC-handler moeten gebruiken( http://fcchandler.home.comcast.net/ ) die kan mpeg2 rechtstreeks openen maar niet saven als mpeg2, je zit voor de opslag dus vast aan het avi formaat wat in principe geen probleem is als je maar de juiste compressie kiest zoals bv DV-avi of als je de ruimte er voor hebt ongecomprimeerde video. Je maakt dan dus wel een conversie slag maar die is bij beeldverbetering sowiezo onvermijdelijk, de video zal toch eerst van zijn mpeg compressie moeten worden ontdaan wil je er aan kunnen sleutelen. Houd er bovenal rekening mee dat je geen wonderen kunt verwachten, van rotte ruisige verlopen vhs video is geen prachtige dvd te maken, hoeveel je er ook aan restoreerd. Het verschil voor-en-na is meestal wel duidelijk zichtbaar maar echt mooi wordt het niet. Zou je ook de audio willen aanpakken dan is deze te scheiden in vdub van de video waarna je de audio los lunt bewerken met ieder willekeurig audio programma ( bv Goldwave)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...