Ga naar inhoud

beeld van mindere kwaliteit na omzetten op dvd


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Momenteel ben ik bezig om mijn vakantiefilm te monteren in Adobe Premiere Pro versie 7.0 om vervolgens op dvd te branden. Dit gaat aardig, alleen vind ik dat het gemonteerde materiaal van mindere beeldkwaliteit is dan het ruwe materiaal wat gecaptured is van een JVC dv-camera via een firewire. Naar mijn oordeel is het eindproduct van mindere kwaliteit tijdens snelle bewegingen en het lijkt erop dat het niet vloeiend gaat (alsof er een of meer frames ontbreken per seconden) terwijl dit wel op 25 fps staat in PAL bij 720x576 als ik exporteer. Heb al diverse codecs uitgeprobeerd van Divx tot Xvid en zelfs ongecomprimeerd, maar het maakt allemaal niets uit. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen en hoe het op te lossen is? Al vast bedankt.
Link naar reactie
[quote:bba1895ce7="Pceetje"]Wellicht is dat zo als je het op de computer bekijkt, maar eenmaal op DVD gezet volgens de regels van de kunst zal het op televisie wel goed zijn.[/quote:bba1895ce7] Nou nee, want mijn tv is aangesloten op de pc. En zie het daar dus ook beeldvullend. Valt me op dat het ruwe materiaal beter is op zowel monitor als tv dan wanneer het gemonteerde afgespeeld wordt.
Link naar reactie
[quote:0ebe5a917a="Jaap H"]Het zal mogelijk te maken hebben met de instellingen in de mpeg encoder (als het op de 'timeline' nog in orde is). Let op de juiste 'fieldorder'. Kwestie van wat overwogen experimenteren. Exporteer eventueel eens naar DV.avi en encodeer met een andere encoder, zoals de TMPGEnc.[/quote:0ebe5a917a] Ja, inderdaad: na het omzetten naar dv-avi heb ik weer dezelfde kwaliteit! :-D Dit vreet alleen wel ruimte. Maar zoals al voorgesteld zal ik eens expirimenteren met TMPGEnc. encodering. Heb zowieso al het gevoel dat mijn codecs niet zo zuiver werken. Terwijl ik onlangs een recente codecpack heb geïnstalleerd. (K-Lite codec pack). Wat houdt 'fieldorder' eigenlijk in? Deze staat nu op 'lower field first'.
Link naar reactie
Analoge video bestaat eigenlijk niet uit frames maar uit fields. 1 field bestaat uit alle even of oneven beeldlijnen van 1 "frame" Je kunt een video beginnen met een even of een oneven field, technisch niet helemaal correct maar daar komt het op neer. Bij iedere video bewerking(ook coderen) moet het programma weten wat als eerste moet komen. DV-AVI is bottom oftewel lower oftewel even field first en is van de weinige video standaards waarbij dat expliciet is voor geschreven.
Link naar reactie
[quote:3b0e6e6e99="rwilligen"]Analoge video bestaat eigenlijk niet uit frames maar uit fields. 1 field bestaat uit alle even of oneven beeldlijnen van 1 "frame" Je kunt een video beginnen met een even of een oneven field, technisch niet helemaal correct maar daar komt het op neer. Bij iedere video bewerking(ook coderen) moet het programma weten wat als eerste moet komen. DV-AVI is bottom oftewel lower oftewel even field first en is van de weinige video standaards waarbij dat expliciet is voor geschreven.[/quote:3b0e6e6e99] Maar dv-avi is toch digitaal? En welke fieldopbouw moet ik nu voor dvd hanteren? En tot slot: Wat is nu de beste codecpack op het moment eigenlijk om te installeren?
Link naar reactie
Sorry voor de kreet "analoog", tv video is nu eenmaal van origine analoog en het field systeem stamt uit de anonaloge tv techniek. dv avi is even-bottom-lower-fieldB, alle vier de kreten betekenen hetzelfde, sommige programmas gebruiken de ene kreet een ander programma kan weer de andere kreet gebruiken maar het betekend allemaal hetzelfde. Field 1=oneven-top-upper-fieldA Field 2=even-bottom-lower-fieldB Field 3=oneven-top-upper-fieldA Field 4=even-bottom-lower-fieldB Field 5=oneven-top-upper-fieldA enz enz De meeste encoders kiezen zelf de juiste instelling, TMPGenc V2.5 en nieuwer doet het zeker, de mpeg encoder van premiere doet het dacht ik ook wel zelf. Premiere zelf doet het ook vooropgesteld dat je de juiste template kiest (pal-dv-avi)bij het aanvangen van een project. De beste codec pack op dit moment is er niet, en ook nooit geweest, maar das mijn mening. Codec packs is schieten met een kanon op een mug. De overdaad van codec packs veroorzaakt nogal eens wat narigheid en een codec pack de-installeren is een utopie en er nog 1 bij installeren maakt het meestal alleen maar erger. In het meest gunstigste geval verwijder je het pack en handmatig alle losse rotzooi en installeerd het opnieuw. Een paardemiddel is [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/Aps/herinstalleer_windowscodecs.bat]dit[/url] scriptje wat ik geschreven heb welke alle windows codec's weer terug stelt in hun originele staat. Andere codecs zullen na het script meestal niet meer correct werken en zullen opnieuw geinstalleerd moeten worden, hetzij als los, hetzij als pack dat mag je zelf bepalen.
Link naar reactie
DVD is van mindere kwaliteit dan DV-avi, er wordt immers een hogere graad van compressie toegepast waardoor de bestands omvang vermindert zodat de video op een dvd past. Hoeveel kwaliteit je laat varen is afhankelijk van de compressie en de belangrijkste factor daarbij is de datarate oftewel het aantal bits/bytes dat er gebruikt mag worden om 1 seconde video weer te geven. Bij dvd loopt de datarate tussen praktisch nul en 8000 kilo bits per seconde. Bij de maximale datarate past er ongeveer 1 uur video op een dvd, ga je de boel rekken richting de 2500 kbs dan past er enkele uren op een enkel laags dvd. Bij de maximale datarate zou je bij gebruik van een kwalitatief hoogwaardige encoder (zoals de premiere encoder of TMPGenc) geen kwaliteits verlies moeten kunnen zien. Maar ook lagere waardes moeten nog steeds uitstekende video dvd's kunnen opleveren, om je enige referentie te geven: een gekochte video-dvd (bioscoop titel) is gemiddeld met zo'n 5000 Kbs gemaakt maar zo'n dvd is dan altijd wel een dubbellaags dvd zodat er uiteindelijk toch wel weer meerdere uren op 1 dvd past. Adobe doet de encoding via "presets" waarmee je een vooraf ingestelde kwaliteit kunt kiezen, die zijn een goed begin punt alleen je moet de omschrijving die er bij staat met een korreltje zout nemen. Zo vind de encoder steevast Variabele Bit Rate (VBR) encoding van "low quality" en Constant Bit Rate high quality, tja ik ben het daar niet mee eens alhoewel ze op de rand beschouwt wel gelijk hebben maar je hebt het dan over het masteren van een studio kwaliteit pre master. Bij het maken van een home dvd tje gelden nu eenmaal andere normen. VBR is dus te verkiezen boven CBR. Een goed uitgangs punt is het kiezen van een PAL-DV-low quality-VBR-2 pass setting te kiezen en daarvan de "quality" index op 5 te zetten en de target bitrate aan te passen zodat je een bestand krijgt van een grootte waar je wat mee kunt, een schatting van de grootte vind je onderaan het venster als XXXX kilobyte per seconde, je moet dan dus even uitrekenen hoeveel seconde je video is en hoeveel Kbyte dat oplevert. Verder ruimte bepsaren kun je doen door op het tapblad audio de codering te verstellen naar mpeg audio ipv de ruimte vretende PCM audio, 224 Kbs bitrate voor de audio is een mooie waarde. Houd er rekening mee dat met dergelijke video en audio instellingen de render tijd drastisch omhoog gaat. Of je probeert TMPGenc 2.5 eens, makkelijker en een betere kwaliteit alhoewel je daarna nog wel de author en brand stap moet doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...