Ga naar inhoud

film in MP4 formaat


anoniem

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later...
Toch even dit draadje naar boven geholpen, omdat er wellicht iemand is die me duidelijk kan maken [u:a96b4aab71]waarom[/u:a96b4aab71] de laatste generaties WMPlayer geen MP4 ondersteunen.......??? Ik vond overigens [url=http://home.hccnet.nl/h.edskes/codecpack.htm] nog wat[/url] op 't web. Begrijp ik het goed dat zo'n codec pack: A) Gratis is? B) Ervoor zorgt dat Win Media Player MP4 files kan verwerken?
Link naar reactie
Bij het ontwikkelen van het mp4 formaat waren er voor de keuze van het "native" platform 2 concurrenten: apple's quicktime en windows media. En je raad het al: de keuze is toen gevallen op apples quicktime waarmee je dan dus ook dergelijke filmpjes prima kunt afspelen en als je de pro versie hebt ook kunt omzetten naar iets anders. Microsoft toont zich een slecht verliezer door vervolgens de ondersteuning van het formaat geheel te boycotten en daarom kan mediaplayer standaart het formaat niet tonen. met deze actie van Msoft is de ondersteuning en marktinwerking van het formaat nagenoeg mislukt, ondertussen is er ook een betere gekomen: H264 maar die wordt OOK niet door msoft ondersteund ten gunste van hun "eigen" VC1 codec/H264 implementatie. De VC1 codec is wel een H264 vorm maar ik heb begrepen dat deze dan toch weer net niet helemaal H264 compatible is, en zo etterd de multimedia wereld maar door.......... Met codec packs zou ik in het algemeen voorzichtig zijn, het is schieten met een kanon op een mug en vaak zijn er ongewilde neveneffecten. Een betere optie is te kiezen voor alleen de quicktime alternative codec's icm mediaplayer classic, deze zijn ook te vinden op de pagina die jij aangaf. Mediaplayer classic is een spin-off van de aloude windows mediaplayer 6.4 welke dusdanig gewijzigd is dat er nagenoeg alles mee kan worden afgespeeld met zo'n beetje iedere optie die je zou kunnen wensen en nog veel meer, een aanrader.
Link naar reactie
Heel veel dank voor de reactie! Het hele MP4 verhaal was "bedoeld" voor mijn eega, die inmiddels QuickTime opgehaald en geïnstalleerd heeft. Desalniettemin zou ik toch heel graag wat uitleg willen bij de laatste zin: Wat moet ik me voorstellen bij "Mediaplayer Classic" (ik kom die kreet vaker tegen) en begrijp ik het goed dat "quicktime alternative codec's" codec's zijn welke afspelen van MP4 files op die "Mediaplayer Classic" mogelijk maken.........?? Maar........: dan komt toch ook weer die waarschuwing van jou m.b.t. een [u:81e4787181]codec[/u:81e4787181] pack om de hoek kijken.....?? Of haal ik van alles door elkaar? Wijziging: Ik zag dat je in de tussentijd wat toegevoegd hebt....... :wink: Zet je die "Mediaplayer Classic" op de plaats van de MP die standaard op 't systeem staat? Maar dan nog: hoe zit 't dan met dat codec verhaal?
Link naar reactie
MP classic is zoals ik al zei een spin-off van de oude mp6.4. Het ding ziet er exact hetzelfde uit als de oude mplayer2 versie 6.4 maar kan dan wel alles wat je maar wenst op weergave gebied en de oude originele microsoft mp2-6.4 niet kan, denk dan aan ondertitelweergave,schaalbaarheid van de weergave in letterbox-16:9-clipped ,zoomed,enz enz De oude microsoft mp2-6.4 is trouwens nog steeds op ieder windows systeem aanwezig: ga naar start/uitvoeren en typ mplayer2.exe MP classic is een opensource project waarbij de makers voor ogen stond de aloude mplayer2 welke door microsoft is afgeschreven nieuw leven in te blazen. Het is uiteindelijk een compleet ander programma maar het heeft de look and feel van mp2-6.4 en is ook net zo zuinig met systeembronnen. Ten tijde van mplayer 7 en 8 was de videogemeenschap niet echt gecharmeerd van deze nieuwe versies, ze waren traag,buggy en vraten hopeloos veel systeembronnen vergeleken met de oude 6.4 Bij het MPC project kwam ook een nieuwe wens: het kunnen afspelen van ALLE video die er op het net rondzwerft met 1 speler. Dat loopt hoofdzakelijk mis op het gebied van Quicktime en Realvideo aangezien die een geheel eigen formaat hebben waarmee mplayer niets aan kan vangen. Dus zijn er directshow codecs ontwikkeld die het wel mogelijk maken. Ze heten Quicktime alternative en Real alternative en bestaan per set alleen uit een aantal codecs die dat doen en niets meer, deze codecs zijn wel, in eerste instantie, ontworpen om samen te werken met MPClassic en niet met de microsoft mplayer2 alhoewel dat meestal ook werkt. MPC kan gewoon naast de windows mediaplayer draaien, officieel kun je van windows mediaplayer geeneens afkomen. Ondertussen is er een derde "universele" player bij gekomen die het eigenlijk nog beter doet: VLC-VideoLanClient. Deze heeft alle benodigde codecs en filters zelf aan boord en installeerd niets waar het systeem verder last van kan hebben maar VLC heeft zo helaas weer zijn eigen problemen waaronder een slectere performance tov MPC en de ondersteuning van Realmedia is op zijn zachts gezegd "problematisch" Je hebt dus een wat snellere pc nodig en uiteindelijk toch weer Realplayer of MPC+realalternative codec. Maar: VLC is wel recentelijk zeer veel beter geworden en absoluut het proberen waard, zeker omdat het systeem door de installatie ervan verder niet vervuild wordt. De zogeheten codecpacks zoals Klite doen meer: ze vullen het systeem met een hele reeks aan codecs waarvan de pack-maker denkt dat je ze nodig hebt, de lijst van wat geinstalleerd wordt is indrukwekkend maar dat is geen garantie voor succes, zeker niet als je in het verleden al zelf het eea hebt geinstalleerd (meestal achter je rug om zonder dat je het zelf weet). Zo heeft alleen Nero al tegenwoordig de onhebbelijke eigenschap om iets van 30 "multimedia" codecs te installeren varierend van mpeg1-2-4 codec's tot aan splitters,muxxers en allerlij filters. Dat zoiets vervelend kan uitpakken merk je als je Adobe Premiere gebruikt en ook nero: beide installeren wat mpeg2 rommel en daarna heb je bij het afspelen van een mpeg (dvd) video in mplayer 2 "merken" codecs en filters actief die elk hun deeltje proberen te doen, dat is een situatie die , min of meer, afspeel narigheid en slechte afspeelkwaliteit garandeerd. Als je dan ook nog een dvd software speler als PowerDVD installeerd is de puinhoop compleet. Je dient dus bij het installeren van multimedia/video software goed in de gaten te houden wat je doet en evt bij te houden wat er wordt geinstalleerd zodat je er weer vanaf kunt komen als het niet bevalt. Een codec pack maakt dat niet makkelijker. Bovendien is er een "licentie" probleem: formaten als mpeg2 zijn niet gratis, voor iedere decoder zou moeten worden betaald en met een gratis codec pack wordt dat lastig. Dus zit er in zo'n codec pack meestal een aantal codec's met een ,op zijn zachts gezegd, twijfelachtige origine. Bij de mpeg2 variant is het meestal de obscure oude variant van de Elecard codec waarvan al heel lang bekend is dat het een omgekatte Cyberlink-Powerdvd 2.5 codec is. Das dus een mpeg2 codec uit 1997.... :roll: :-? Hetzelfde geld voor de Radium MP3 professional codec die steevast erbij zit, dat is een omgekatte Fraunhoffer pro 1.263 codec uit 1996. Houd er verder rekening mee dat iedere codec die geinstalleerd wordt een virtuele apparaatdriver is en in de achtergrond constant "aan" staat en recources staat op te vreten. Ik ben er tot nu toe altijd het beste mee af gekomen met het installeren van Quicktime, Realplayer,Windowsmediaplayer (versie 11 is echt 1 van de beter players geworden),PowerDVD en dan wat losse codec's alhoewel je feitelijk met de Xvid en/of divx6 codec al een heel eind komt. Je dient daarbij iedere player zodanig te configureren dat uitsluitend het "eigen" formaat wordt afgespeeld en je zult dit al tijdens de installatie van het programma moeten doen in de geavanceerde installatie opties want als je bv realplayer al tijdens de installatie toestaat om bv dvd's af te spelen dan is het kwaad al eigenlijk geschied en is zoiets moeilijk 100% terug te draaien. Ook voor het codec probleem is een "universele" oplossing in de vorm van FFDshow, een open source codec die nagenoeg alles afspeelt wat er is maar ook hier zijn wat problemen. Wat je ook kiest; geen van de oplossingen zijn een werkelijke "totaal" oplossing alhoewel men dat wel beweert. Er blijft altijd net dat ene videootje dat je ergens van een website download wat niet goed af wil spelen en er zit dan meestal toch niets anders op dan terug te gaan naar de speler die origineel bij het formaat hoort.
Link naar reactie
Dank voor alle nuttige info! Ik denk dat ik inderdaad maar hetzelfde doe als jij (en ondergetekende in het verleden idem): Win MP, QuickTime en (zonodig) RealPlayer...... Overigens het ik een update van Win MP "tegengehouden", omdat ik gevoelsmatig eigenlijk weinig behoefte had aan "meer" en "zwaarder". [u:b0b8d39912]Maar is een update van 9 naar 11 zinvol?[/u:b0b8d39912] (Ik ben geen zware MP gebruiker!).
Link naar reactie
MP11 is iig gevoelsmatig sneller geworden dan versie 9 en beheerst ook de aantrekkelijke "weergave modus" waarmee je de player kunt reduceren tot puur alleen datgene: een mediaspeler. Alle tabbladen met mediabibliotheek-rippen-branden-sync-mediaguide verdwijnen dan en vallen je niet meer lastig. Er zijn ook wel wat veranderingen die sommige mensen kunnen missen, zo is de "radio" niet meer 1-2-3 bereikbaar en dat kan een gemis zijn. Ik heb het op de gok gedaan en eigenlijk omdat de HD ondersteuning/weergave van mp11 beter is en het is me eigenlijk,tot nu toe, alleen maar meegevallen. Voor de goede orde: ik had voorheen ook mp9 en gebruikte deze nagenoeg nooit vanwege de nadelen.
Link naar reactie
Ik kwam in een "eula.txt" van M$ het volgende tegen: [i:9c2a1fb7a4]18. KENNISGEVINGEN AANGAANDE DE VISUELE NORM VOOR MPEG-4. De SOFTWARE bevat MPEG-4 visuele decoderingstechnologie. Deze technologie is een methode voor gegevenscompressie van videogegevens. Voor deze technologie moet volgens MPEG LA, L.L.C. [/i:9c2a1fb7a4] M$ en MP4.......?? Heb ik iets gemist, of moet dit anders uitgelegd worden?
Link naar reactie
Mpeg4 is een compressie formaat , MP4 is een mediacontainerformaat, dat zijn twee verschillende dingen. De opbouw is bijna altijd hetzelfde: je hebt een mediacontainer zoals avi,mov,wmv,mp4,mpg en daarin kan video en/of audio zitten die is gecomprimeerd met een bepaalde compressietechniek zoals mpeg1/2/4 of divx,indeo,H263,H264,MP3,AAC enz enz. In een MP4 container kan mpeg4 (V1-V5) video zitten maar ook H261,H263 of H264. Microsoft heeft wel altijd de mpeg4 compressie ondersteund al is dat wel de eigen variant die niet compatibel is met het officiele formaat ontwikkelt door de mpeg(moving pictures expert group)-group. De meest compatible mpeg4 variant waarmee microsoft ooit heeft ondersteund (en nog steeds doet) is het mpeg4-V1 formaat in de asf/wmv container, als je erg goed zoekt is ie dacht ik nog steeds in de meest recente mediaencoder te vinden, het is de mpeg4 zoals je die wel krijgt uit videocameras van JVC,Sony en Canon, helaas niet erg efficient, op de hoogste kwailiteit is het net te pruimen. Er was ook een mpeg4-V2 en V3 , de V3 variant( met de hoogste efficientie) ingevoerd in Netshowtools 4.1 en uitgebracht in talloze varianten en waren van origine in een avi container en bij build version 3600 is microsoft overgegaan op de asf container en sloot het gebruik van bijgevoegde mp3 geluid uit ten gunste van het eigen ontwikkelde wma, de daarna gekomen build 3917 en build 3920 zijn later door Jerome Rota alias Gej ;-) gehackt en uitgebracht als DivX ;-) 3.11 Alpha resp, de fast motion en low motion codec welke codering in de avi container met mp3 geluid weer mogelijk maakten, de rest is geschiedenis. Een stukje video historie: http://web.archive.org/web/20001205090100/http://divx.ctw.cc/ De originele website zoals die tot 24 december 2000 te zien was en je trailers van films kon downloaden over je 56K modem :lol: Traditioneel gezien ondersteunen players dus alleen de eigen ontwikkelde containerformaten van het merk, voor microsoft is dat avi,asf,wmv,wma
Link naar reactie
Ik ben jaloers op jouw kennis..... Ondanks 't feit dat ik ook niet dom ben, snap ik eigenlijk nog steeds niet dat een dubbelklik op een .mp3 file'tje een actie van Win MP oplevert ("[i:e4fff8f5ad]Traditioneel gezien ondersteunen players dus alleen de eigen ontwikkelde containerformaten van het merk, voor microsoft is dat avi,asf,wmv,wma[/i:e4fff8f5ad]") en dat er v.w.b. MP4 geen opties zijn......
Link naar reactie
Die vraag verwachte ik al,ha! :wink: Het mp3 formaat is in eerste instantie ook door msoft geboycot net zoals het mp4 formaat ten gunste van hun eigen ontwikkelde wma. Afspelen van mp3 is altijd wel mogelijk geweest mbv mediaplayer maar de afspeelkwaliteitwas hopeloos veroudert vanwege de stokoude afspeelcodec en zelf een mp3 maken werdt na introductie van het wma formaat gereduceert tot een maximale bitrate van 64 Kbs of kon zelfs helemaal niet (windows millenium)en de in windows ingebouwde codec van Fraunhoffer(de uitvinders van het mp3 formaat) was hopeloos veroudert( en dus minder van kwaliteit) terwijl voor het wma formaat codering tot 256 of 320 Kbs werd aangeboden, dit om de consument ervan te overtuigen dat wma "beter" zou zijn wat natuurlijk niet het geval was, tegenwoordig is het wma formaat wel erg goed en kan zeker wedijveren met mp3. Het heeft, hoofdzakelijk, met geld te maken, voor iets wat je niet zelf hebt ontwikkelt moet je geld betalen aan de eigenaar van de techniek, voor iets wat je zelf maakt kun je geld vragen(van de bedrijven die media uitbrengen) of gratis aanbieden( aan de gebruikers). Maar mp3 is gebleken een blijvertje te zijn en ondertussen heeft msoft dus, zei het schoorvoetend, ook het mp3 formaat opgenomen in zijn eigen codeer bibliotheken in een respectabele kwaliteit en kun je dus met mediaplayer mp3's maken van een behoorlijke kwaliteit. Principieel is er dus absoluut geen probleem voor microsoft om een mediaplayer te maken die ook mp4,mov,real of wat dan ook zou kunnen afspelen maar men doet dat om de eigen producten te beschermen en promoten. Het zou dus ook theoretisch mogelijk moeten zijn om een codec te maken die mp4 functionaliteit toevoegt aan mediaplayer maar tot nu toe is die er (volgens mij) niet. Een niet erg slimme zet van microsoft miz. want daarmee lopen ze een behoorlijk deel van de markt( en toekomstige markt) mis. BV. alle filmpjes die uit camera-telefoons komen zijn in het 3GP formaat, dat is de "mobiele" versie van MP4 en die zijn dus ook niet af te spelen met mediaplayer, onbegrijpelijk maar waar. De "traditionele" MP4 ( met gewone mpeg4 V1-V5) codering is ondertussen ook aan het verwateren als formaat met de opkomende HDTV hype. HDTV gebruikt H264 als codering , ook wel mpeg4-part 10 genoemd en zal mpeg4-V1-V5 geheel gaan verdringen Ook daar heeft msoft zijn eigen bakseltje voor in de markt gegooid: WMV9 Proffesional of officieus VC1 genoemd welke (uiteraard) in een wmv container zit. Het hangt dus ook van de codering af IN de MP4 container of mediaplayer er iets mee kan aanvangen. Aangezien de MP4 container mpeg4 of H264 video kan bevatten is er toch wel een (kleine) kans aanwezig dat mediaplayer zo'n filmpje kan afspelen. Het hangt af van de applicatie waarmee de video is gemaakt en in hoeverre deze applicatie de mpeg richtlijnen voor het formaat volgt of niet. Als er in de mp4 container traditionele mpeg4 V1-V5 zit dan is er een kleine kans dat MP er mee om kan gaan. Zo heb ik enige 3GP/MP4 filmpjes van Philips die afspelen in MP11 al is het wel met beeldkreukels en haperingen. Je zou het dus altijd kunnen proberen maar de kans dat het werkt is erg klein. Om het te proberen zul je in mediaplayer moeten kiezen voor bestand/openen en dan in de drop-down box de file type "alle bestanden(*.*)" moeten kiezen of je typt als bestandsnaam *.* en enter waarna het MP4 bestand zichbaar en kiesbaar wordt, mp zal daarna vragen of je wel zeker weet of je dat wilt en dan het bestand openen.(of crashen :lol: ) [edit] om permanent het MP4 formaat (of ieder ander formaat) toe te wijzen aan MP11 rechtsklik je het mp4 bestand en kiest Openen met/programma kiezen. Vervolgens kies je uit de lijst windows mediaplayer (let op dat je de juiste kiest, er zijn er 2: de oude MP6.4 en de nieuwe te herkennen aan de verschillende icoontjes) en zet een vinkje bij "dit type bestand altijd met dit programma openen". Deze actie wijst dus de extentie mp4 toe aan MP11 en alle bestanden met de mp4 extentie worden dan dus geopend in MP11 maar dat zorgt dus niet voor ondersteuning van MP4 in MP11. Zo kun je desnoods een word *.doc bestand koppelen aan mediaplayer maar daar kan ie natuurlijk niets mee aangezien MP11 niet het doc formaat ondersteund.(alhoewel dat dus theoretisch eigenlijk geen probleem zou hoeven zijn)
Link naar reactie
't Wordt me iets duidelijker, maar vlg. mij ben jij er op afgestudeerd.... :wink: Slechts 1 opmerking moet ik tegenspreken, nml. het feit dat Win ME geen MP3 kan afspelen. Ik heb 6 jaar met veel plezier (als 1 van de weinigen) met Win ME gewerkt. MP3 kan-ie met de default MPlayer subliem weergeven......!! Maar, heb jij als kenner uitleg voor [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=168717&highlight=]dit geval[/url]........?? Over gek gesproken.....!
Link naar reactie
WinME kan wel mp3's afspelen maar niet maken, de mp3 codec die aanwezig is op het systeem is dus niet in te zetten voor het maken van mp3's. De meeste mensen merken er echter niets van omdat je na een schone installatie meestal als eerste een aantal programmas installeert die je nu eenmaal nodig hebt zoals een brandprogramma en destijds installeerde nagenoeg iedereen meteen de divx codec en zo is er nog wel meer van het eea waarbij er een mp3 codec wordt meegeinstalleert. Je "probleem" met het textbestandje is mij wel bekend maar niet van eigen ervaring. Het komt voort uit een bepaalde combinatie van mediaplayer 9 (of ook wel 10) met bepaalde videokaart drivers (van ATI?)en lijkt gerelateerd aan 1 van de vele vormen van video versnelling die een videokaart kan geven. Het meest voor de hand liggend is wmv acceleratie welke sommige videokaarten ondersteunen, een oplssing zou zijn om deze versnelling in je driver uit te zetten, dat kan in principe probleemloos aangezien die versnelling pas echt een rol gaat spelen met HD-video en aangezien dat er nagenoeg nog niet is kun je de functie uitzetten. Een meer universele oplossing is upgraden naar MP11, die schijnt het probleem niet te hebben. Het lijkt me een programmeer fout, iets van debugging info die per abuis op je desktop beland terwijl deze wellicht bedoelt was om bij het afsluiten van het videobestand te verdwijnen. Je ziet het ook wel bij programma installers, deze laten vaak in de "temp" map een reeks met nutteloze rotzooi achter maar soms wil dat ook wel eens op andere plaatsen zijn en soms zijn het ook de programmas zelf die dat doen. bekend daarvan zijn bij mij; Messengerlive(in de root van C:,wmp,windowsupdate, premiere,word en excelviewer en zo nog een hele reeks waarvan ik bij tijd en wijle nutteloze zooi vind (en verwijder).
Link naar reactie
Binnenkort toch maar eens MP9 door 11 vervangen...... :-? Ik zit overigens (al jaren) met iets anders waar ik geen raad mee weet: Windows heeft ïngebakken sound control tools: volume regelaar, een equalizer (in MP). Maar een geluidskaart, in mijn geval (altijd) van Creative heeft dat soort zaken (incl. EAX) ook allemaal aan boord. Ergo: dat spul loopt niet "synchroon". Als je volumeregelaar van Creative wijzigt, dan wijzigt de Windows regelaar niet mee. Idem v.w.b. de equalizer. Ik gebruik altijd de Creative software, maar [u:69fba75fc5]heb eigenlijk geen idee wat voor chaos(?) je krijgt als je alles door elkaar gaat gebruiken[/u:69fba75fc5]. Je stelt b.v. de equalizer van Win MP in en vervolgens nog eens die van Creative. Waarom wordt dat die software niet zo ontwikkeld dat 't gesynchroniseerd is?
Link naar reactie
Normaal gesproken zouden ook idd de meeste regelaars moeten overeenkomen maar dat is niet altijd het geval. Soundblaster maakt kaarten met een hoog gehalte prijs/kwaliteit maar de software is helaas al zolang ik ze gebruik hopeloos. Veel venstertjes en bergen met schuifjes om aan te stellen. Ik gebruik dus altijd de standaart windows driver en geen van de software van creative en heb daar genoeg aan, games speel ik toch niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...