Ga naar inhoud

capture device offline


Aanbevolen berichten

Ik heb de Sony camcorder FX1 gekocht en er inmiddels de eerste opnames mee gemaakt. Met een S-video kabel heb ik de gemaakte opnames op TV bekeken. Het is inderdaad prachtig en overtreft alles wat ik eerder heb gebruikt. Middels firwire verbond ik de camera aan de pc en heb goed de instructies gelezen in het bijbehorende boekje hoe alles zou moeten gebeuren. Toen de camera verbonden werd kreeg ik de verheugende mededeling, dat er "nieuwe hardware" was gevonden en klaar was voor gebruik. Ik opende het programma Premiere Pro om de kijken of ik de beelden kon capturen. "capture device offline" De camera werd niet herkend. Heeft iemand een idee waardoor dit komt ? Werner
Link naar reactie
Dat is een erg lastige.... Om je het probleem uit te leggen: jouw camera maakt gebruik van mpeg2 compressie binnen de dv standaart, een niet-standaart dus(voor zover ik weet). De dv standaart gaat uit van een mjpeg achtige compressie op 25 Mbit/s, zou je hdtv met een dergelijke techniek willen opslaan dan zou de datarate op zijn minst 125 Mbit/s moeten worden en er is op dit moment geen opslag systeem die een dergelijke datarate aankan, althans niet met de betrouwbaarheid van dv tape. Dus hebben de meeste fabrikanten er voor gezorgt dat de compressie in mpeg2 is welke ruwweg 5x zo efficient is en waardoor er dus toch hdtv in 25 Mbit/s past. Van een automatische herkenning is dan ook waarschijnlijk geen sprake meer aangezien de "standaart" windows dv driverstack verwacht pal-dv te ontvangen. Er zal , denk ik, eerst een driver geladen moeten worden, mogelijk moet er voor premiere eerst een aanvullende plugin geinstalleerd worden enz enz. Ik zeg ook maar wat en redeneer een beetje voor de vuist weg, feit is dat ik, en vele mensen met mij, nog geen ervaring met de HDTV materie hebben..... Er is nog een aanvullende bron van ellende; microsoft heeft in zijn eeuwige wijsheid besloten dat dv-firewire het werk van de duivel is en dat eigenlijk alleen usb "goed genoeg" is in hun ogen. Dit is wat ik lees op diverse buitenlandse fora... Feit is iig wel dat sinds service pack2 er talloze problemen zijn met firewire verbindingen tussen cameras en pc welke terug te leiden zijn tot een aantal gewijzigde stuurprogrammas die in sp2 zitten. Een terugstap naar sp1 lost iig wel een hele hoop van de problemen op. Dat terug stappen naar sp1 moet je dan wel zien als een verse windows installatie met sp1 want sp2 verwijderen schijnt niet afdoende te zijn. Zover het zijsprongetje en terug naar jouw probleem; Ik zou iig eens proberen om met de camera een gewone ouderwetse pal-dv opname te maken op een nieuwe-ongebruikte tape. Dus eerst de cam erop instellen en dan pas een nieuwe ongebruikte tape erin stoppen en een opname maken. Als het goed is zou je daarmee je cam reduceren tot een gewone dv cam en zou normale communicatie tussen pc en cam probleemloos moeten kunnen verlopen. Als dat ook niet lukt dan zou je kunnen concluderen(?) dat het waarschijnlijk niet het hdtv protocol is wat de fout veroorzaakt maar dat je een gewone "ouderwets" dv probleem hebt waarvoor een hele rits aan mogelijke oplossingen beschikbaar is. Zou je meer nadenken van onze (iig mijn) zijde willen zien dan zou je als eerste kunnen beginnen met de meegeleverde cd's te onderzoeken en de meestal daarop aanwezige manuals en quickstart guide's ergens op een webspace te uploaden zodat wij ze ook kunnen lezen en mogelijk iets ontdekken waar jij overheen leest... Overigens: Gefeliciteerd!, ik ben stinkend jaloers op je... :wink:
Link naar reactie
Ik ben al een hele tijd aan het sparen en wat deze camera kost viel niet mee. Maar zowel fotografie als video is een grote hobby van me. Zelf ben ik op internet gaan snuffelen en heb gevonden, dat oudere programma's van Premiere met HDV niets kunnen. Ik heb de volgende site gevonden, die de moeite waard is: http://obscureware.com/2344.php Met Premiere Pro 2.0 kan dat wel en de prijs, die er voor betaald moet worden is niet veel. Dus voor iedereen een aanrader. Ik kan het programma over 24 uur downloaden en ga het opnieuw proberen. Werner
Link naar reactie
Een CD Rom werd niet bij de camera geleverd. Merkwaardig, want meestal is dat het geval. Als het met het nieuwe programma Premiere 2.0 weer niet lukt om beelden de capturen, dan ga ik het in DV modus proberen. Ik ben zeer benieuwd. Wel ga ik even Sony bellen, misschien kunnen die meer vertellen. Ik zal mijn bevindingen melden.... Werner
Link naar reactie
AH!, oude premiere..... Ik had het kunnen weten... :wink: Leuke site trouwens, ongelofelijk goedkoop en het ziet er legaal uit, intressant.... Helaas wel een creditcard nodig en die heb ik niet :cry: Als je wel (naar ik aan neem) een boekje bij je cam gekregen hebt; het is een soort standaart dat er in dat soort boekjes op 1 van de eerste paginas vermeld staat wat er allemaal in de doos hoort te zitten. Het zou kunnen zijn dat er geen cd is, bij een dure camera kan men beslissen om de manual als boekje te leveren in tegenstelling tot de gewoonte vandaag de dag om alleen een "quickstart guide" op papier te leveren en de werkelijke manual op cd in pdf-acrobat formaat. Ik ging er ook van uit dat er voor HDV mogelijk een aanvullende dv driver nodig is maar dat is niet meer dan een vermoeden, wellicht werkt het wel zonder driver omdat Premiere de driver "ingebakken" heeft in de software. Dat zou dan ook verklaren waarom je een nieuwe versie van premiere nodig hebt. Als er geen cd bij de cam hoort is dat evengoed erg dom van Sony aangezien Sony zelf het video bewerkingsprogramma Vegas heeft. Ik zou als fabrikant bij een camera van meer dan 3000 eu dan toch op zijn minst een trial of "light" versie van Vegas bij doen.... Als dat het geval is dan toont de domheid zich direct want jij hebt gisteravond Premiere gekocht. Als er een cd tje met ( desnoods een trial) Vegas bij had gezeten dan had je dat waarschijnlijk eerst geprobeert en wellicht dat aangeschaft want Vegas is best een mooi programma. Wellicht iets om te vermelden aan de klanten service als je met ze belt....
Link naar reactie
Inmiddels heb ik premiere pro 2.0 geïnstalleerd. Het ziet er weer anders uit met nieuwe mogelijkheden. Inderdaad lukte het om HDV beelden te capturen. DV kan natuurlijk ook. Ook moet je aangeven, welke camera je gebruikt, maar de FX1 staat er niet bij ! Gaarne stel ik de moderator van deze groep een schijfje met Premiere Pro 2.0 ter beschikking, indien hij het graag zou hebben. Het lijkt de moeite waard. Ik heb een proef op een schijfje gebrand en deze leek qua kwaliteit minder, maar mijn eigen TV is niet HD voorbereid. Mijn buurman heeft dat wel en daar moet ik dan gaan kijken. Daar heb ik ook de eerste beelden bekeken middels S video kabel en dat zag er geweldig uit. Maar is een gebrand schijfje van dezelfde kwaliteit, of moet de brander, in dit geval Nero, ook HD ondersteunen ??
Link naar reactie
Het verhaal met interesse gelezen. Maar ik denk, dat je er niet alleen komt met het programma premiere Pro 2.0 De hele lijn tot je DVD schijfje toe zal HD geschikt moeten zijn. Dus ook je brandprogramma, je DVD speler, de televisie enz enz. Het lijkt allemaal zo mooi, maar er zit veel aan vast. En dan nog denk ik, dat de opname met S video direct naar TV het beste zal blijven, omdat er geen compressie is toegepast. Mogelijk moet het zijn beelden in Premiere te bewerken en vervolgens weer terug te zetten op de tape in de camera. Volgens mij is er dan geen kwaliteitsverlies. Maar wat is nu het beste ??? Ik hoor daar graag meer over van onze moderator. Het blijft boeiend...........[size=18:19585a8510][/size:19585a8510][size=24:19585a8510][/size:19585a8510]
Link naar reactie
Werner, Ik heb je een email gestuurd betreffende je aanbod,onwijs bedankt daarvoor. Dat de kwaliteit op schijf minder wordt is te verwachten maar niet persee noodzakelijk. Allereerst dien je de beperking van het huidige dvd systeem te begrijpen. Het dvd formaat kent geen HD mogelijkheden, de resolutie is beperkt tot 720x576 @ 25 Fps in mpeg2 codering met een maximale totale datarate van ruwweg 10 Mbs, de video heeft daarmee praktisch gezien een maximale bitrate van ongeveer 8 Mbs. Daarmee is zeer goed ogende video te maken maar dan wel in de dv resolutie en alles moet wel mee werken. Zou je op dit moment hdv tot aan de tv/beamer willen krijgen via bewerking in premiere dan zul je tijdelijk wat beperkingen voor lief moeten nemen. Zo zijn er praktisch gezien op dit moment nog geen HD-dvd branders of Blue-ray branders te koop. Wil je toch hdv materiaal tot een project verwerken en er een schijfje van maken dan zit er niets anders op dan je project grootte te beperken tot maximaal 8.5 GB(dual layer dvd schijfjes) en de dvd's te branden als een DATA-dvd en niet als een video-dvd. Je zult dan dus de mpeg2 bestanden die premiere produceerd gewoon op een dvd moeten branden alsof het een data-dvd betreft. Van menu's ed kan dan dus ook geen sprake zijn en afspelen zal alleen gaan op een pc of een dergelijk computer gebaseerd apparaat. Zou je de datarate van hdv behouden (dus geen verdere compressie toepassen) dan zal er ongeveer 40-45 minuten HDV op een dual-layer dvd passen. De meest voor de hand liggende configuratie voor het afspelen zou een pc met een beamer of HDTV zijn,een gewone dvd speler kan niet met dergelijke bestanden omgaan. Het afspelen zou je dan doen met een mediaplayer waarbij je het afspelen van de video koppelt aan de tweede uitgang van een dual-head videokaart. De uitgang die je eigenlijk zou moeten gebruiken is HDMI maar voor zover ik weet zijn er op dit moment nog geen video kaarten met hdmi uitgang. HDMI is de poort waarover alle toekomstige hd-video (maar ook gewone pal) zou moeten lopen maar aangezien de film industrie nog steeds aan het bekvechten is hoe de anti-kopier beveiliging op deze poort geimplementeerd moet worden is het niet verstandig om op dit moment een dergelijk apparaat te kopen. Het risico bestaat dat een apparaat met een HDMI uitgang over een jaar blijkt niet-compatible te zijn met de norm en dan dus geen hd video kan weergeven op een apparaat welke wel de anti-kopier beveiliging heeft. Omdat HDMI nog geen mogelijkheid is zul je de pc dan dus via een monitor d-sub/dvi uitgang of s-video met een tv of beamer moeten verbinden. Beamers hebben meestal wel een d-sub of dvi monitor ingang maar bij tv's is dat niet zo vanzelfsprekend. S-video is ook een mogelijkheid maar ik denk wel minder geschikt vanwege de beperkte bandbreedte maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik denk dat je dus het beste , op dit moment, het hdv verhaal even laat voor wat is wat betreft kijken op een tv oid tenzij je rechtstreeks van camcorder naar tv kijkt. Je kunt dus wel filmen in hdv en de bewerking in premiere doen in hdv maar de uitvoer zul je in tweeen moet doen. Je schrijft dan als eerste je project terug naar hdv tape zodat je in de toekomst de hele kant-en-klare film op een hd-dvd of blueray disc kunt branden en afspelen op een hd-dvd of blueray apparaat icm een hdtv of hd-beamer. De tweede uitvoer zou dan naar normale dvd zijn zodat je iig nu gewoon naar je film kunt kijken dmv een dvd speler en gewone tv. Ipv het hdv materiaal terug te schrijgen naar je camcorder zou je ook de eerder genoemde optie kunnen gebruiken nl het beperken van de project grootte en dan de ruwe hdv-mpeg2 uitvoer van premiere op een dual layer data-dvd branden maar daarbij is wel een waarschuwing op zijn plaats; dvd's zijn bij lange na niet zo betrouwbaar als opslag medium als tape. Je neemt met dvd's altijd het risico dat op een gegeven moment niet meer te lezen is als gevolg van veroudering of beschadigingen, het vervelende daarbij is dat als een dvd niet meer te lezen als gevolg van 1 foutje je er helemaal niets meer aan hebt. Als een tape slecht wordt dan krijg je welliswaar 1 slechte scene maar de rest van de tape blijft gewoon leesbaar. Het verouderen van cd/dvd is een omstreden punt, ik "vertrouw" optische media voor geen meter, en door schade en schande wijs geworden plaats ik al mijn bewerkte video altijd als eerste weer terug op tape. Dat Premiere jouw FX1 niet kent is niet echt een probleem, het hdv protocol is dacht ik (nog) geen echte standaart zoals DV maar als alle fabrikanten het maar op dezelfde manier gebruiken dan zou er met de bediening van elke willekeurige hdv camcorder geen probleem moeten zijn. Premiere kent ook een lijstje met dv camcorders maar dat is ook maar heel beperkt en eigenlijk overbodig; als het protocol vaststaat en altijd op dezelfde manier gebruikt wordt is het instellen van een cameratype niet nodig en moet het gewoon allemaal werken. Wat betreft kwaliteitsverlies; hdv en dv zijn, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, weldegelijk gecomprimeerde video. Bij DV is het een mjpeg achtige techniek en bij HDV is het mpeg2. Het "verliesvrije" van DV en HDV zit hem in het transport en bij bewerking op de pc. DV en HDV is zonder verlies van camcorder naar de pc te transporteren en weer terug en kun je dus ook zo vaak doen als je wilt zonder kwaliteits verlies. Ook is het bewerken van dv en hdv tot op zekere hoogte verliesvrij; als je een project aanmaakt waarbij alleen video aan elkaar geplakt of gesneden wordt dan kan dat geheel verliesvrij. Zou je in je project effecten toepassen die de video daadwerkelijk veranderen zoals overvloeiers, kleur/helderheid/contrast aanpassen,titels enz enz dan worden alleen die frames die verandert worden opnieuw gerenderd en gecomprimeerd, de frames die niet gewijzigd zijn worden zonder verlies 1:1 gekopiert. Premiere heeft/had hier ook een instelling voor: "always recompress video". Met deze instelling wordt dus wel alle video opnieuw gerenderd en opnieuw gecomprimeerd(en dus gaat er kwaliteit verloren) maar daarmee voorkom je dat je een overgang in kwaliteit zou kunnen zien tussen video met een effect erin en ongewijzigde video. Overigens: zou je mij een klein stukje HDV video ( een paar minuten tuin opname ofzo?) kunnen toesturen zodat ik er ook wat mee kan prutsen? Wellicht via yousendit.com? Dat wordt wel al heel snel een paar hondert MB, kijk maar wat draagelijk is voor jou, of niet. ; ik kijk omhoog en schrik van de lengte van dit verhaal, nu maar ff stoppen? :lol:
Link naar reactie
Als je een HD camera hebt wil ook daarmee werken. Dus doe ik dan maar voorlopig hetvolgende: Ik importeer de film in premiere. Ik snijd er de sukken uit, die ik overbodig vind. Ik bewerk helemaal niets, geen titels, geen overvloeiers en zet het vervolgens weer terug op het bandje in de camera. Ik vink in Premiere de optie uit: "Always recompres". Ik zal een HD bestand op het web zetten, maar dat duurt nog even, omdat ik problemen heb met mijn router, die eerst moeten worden opgelost. Kan nog een weekje duren..........
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...