Ga naar inhoud

U-matic


Aanbevolen berichten

Uit mijn woning, nu bijna twaalf jaar geleden, werden een U-matic recorder en een professinonele driebuis camera, merk JVC type BY-110, gestolen. Deze week heb ik dit materiaal terugontvangen. Ik zit er over na te denken, wat ik er in het digitale tijdperk nog mee kan doen. De accu's doen het niet meer. Misschien zijn deze nog wel te krijgen. Is het bijvoorbeeld mogelijk deze camera op een digitale recorder aan te sluiten ?? Elke tip is welkom.
Link naar reactie
Dat was een dure camera. Ik begrijp, dat je deze wilt gebruiken. In ieder geval te gebruiken met U-matic, maar dat tijdperk is ook ten einde. Als je de U-matic recorder middels fire-wire op de pc kunt aansluiten, dan is het mogelijk. Maar dat laatste weet ik niet. Schrijf een brief naar JVC misschien weten die een oplossing. Veel sukses..........
Link naar reactie
De camera heeft zowel composiet als RGB uitgangen en daar is wel wat mee te doen maar je moet jezelf afvragen of dat allemaal nog wel reeel is. Composiet is natuurlijk een minderwaardige manier om een dergelijke cam aan te sluiten maar met rgb val je meteen weer in de prijzen. Je zou een A/D converter moeten zien te vinden met rgb ingang en dv uitgang en die zijn duur. Een mid-end 3-ccd dv cam van nu haalt met gemak de specs van je jvc en op een aantal vlakken overstijgt deze ze met gemak en je kunt dan dus al logischerwijs niet meer aan je set spenderen dan dat zo'n dv cam kost, je zit dan in het niveau "een paar duizend eu" Maar met profesionele rgb geschikte apparatuur zit je daar zo aan. U-matic is over en uit alhoewel het nog weldegelijk gebruikt wordt aangezien er een enorma massa aan apparatuur is. Je zou ook natuurlijk de cam op het umatic deck kunnen aansluiten en dan het deck gebruiken als uitgangs punt, wellicht dat het umatic deck een Svideo uitgang heeft. Met een Svideo uitgang zit je mooi tussen twee werelden in; behoorlijke beeldkwaliteit en voldoende apparatuur zoals A/D converters met een bescheiden prijskaartje. Digitalisering naar DVD met tussenkomst van een pc is dan een mogelijkheid. Heel kort door de bocht; je kunt ook gewoon een video digitiser uit het amateur segment kopen met composiet ingang en dv uitgang(GEEN usb!) en is zien waar dat toe leid, je hebt het dan over een investering vanaf 200 eu en hoger. bekende namen zijn Canopus,Pinnacle en Matrox die alle wel een oplossing hebben. Aangezien je dan wel de composiet uitgang gaat gebruiken zou het aan te raden zijn om een hoge kwaliteits kabel aan te schaffen in een zo kort mogelijke lengte.
Link naar reactie
Een u-matic recorder heb ik nog. Is deze aan te sluiten op een pc middels firewire ? Zijn er eigenlijk nog u-matic banden te koop?? Ik vind het doodzonde niets met deze camera te doen. Maar ik begrijp bovenstaand verhaal heel goed. De techniek van toen is al lang achterhaald ! Het is niet anders..........
Link naar reactie
Als de umatic recorder een firewire aansluiting heeft dan is ie uiteraard rechtstreeks aan te sluiten op je pc maar ik neem aan dat de umatic deck geen fw(firewire) aansluiting heeft, fw bestaat praktisch gezien pas een paar jaar en jouw deck is veel ouder. Zou je toch deze aansluiting willen realiseren dan zal dat dus via een converter moeten verlopen die het uitgangsignaal van het deck omzet in firewire/DV. Zulke converters (digitizer) is een analoog/digitaal omzetter. Ze zijn er afhankelijk van het soort en hoeveelheid aansluitingen vanaf zeg 150 euro. Als je zoiets zou willen dan zou ik er al niet te lang mee wachten aangezien dergelijke adapters voor de amateur markt in ras tempo aan het verdwijnen zijn en vervangen worden voor usb adapters. Een analoog naar usb adapter zou, in principe, ook een net zo goede beeldkwaliteit kunnen leveren als een analoog/dv maar in de praktijk is dit zelden zo. Het meest gunstige kwa prijs is een hele tijd de pinnacle studio moviebox dv geweest maar deze wordt niet meer geproduceerd, is echter nog wel veelvuldig te koop. http://www.hardwaretotaal.nl/catalog/product_info.php?products_id=3235&osCsid=92a74934928f98ef6079f3c5f3a5882d Een lijstje: http://tweakers.net/pricewatch/81253 Pinnacle heeft meestal goede hardware maar helaas geeft de software nog wel eens problemen en de support die je dan zou verwachten stelt niet veel voor. De beste situatie voor een dergelijke set is dan ook eigenlijk een aparte pc, bij voorkeur met een intel cpu EN chipset en deze alleen daarvoor gebruiken en nergens anders voor. Er zijn ook andere merken zoals Canopus die dergelijke hardware leveren maar deze zijn allemaal doorgaans duurder. bv van canopus voor ongeveer 250 eu: http://www.canopus.com/products/ADVC55/index.php Voor de aanschaf van nieuwe(?) umatic banden zul je je best moeten gaan doen en zoeken, ik denk dat het vast nog wel ergens te krijgen is en dat ze ook nog wel geproduceerd worden maar waar? Wellicht is marktplaats een goed begin punt?
Link naar reactie
Met veel belangstelling alles gelezen. Ik heb er mijn vraagtekens bij of je hier geld in moet steken. Zo'n U-matic recorder is al een loodzwaar apparaat. De JVC camera is ook al geen lichte jongen. Als ik dan ook nog lees, dat een goede 3 ccd DV cam met gemak de specificaties zal overtreffen, zou voor mij de keuze niet moeilijk zijn. Ik zou de JVC camera aan een liefhebber verkopen. Geen feest om met al die loodzware dingen op locatie rond te sjouwen.
Link naar reactie
Tja, dat is ook een beetje mijn idee maar ik kan me voorstellen dat het de eigenaar pijn in zijn hart doet... Ik denk zelfs dat waarschijnlijk een 1000 eu dv cam al beter is dan wat ie nu heeft vooropgesteld dat je er home video mee gaat maken. Zou je de camera in een studio gaan gebruiken dan wordt het een ander verhaal aangezien dergelijke cameras specifiek gemaakt zijn voor filmen met kunstlicht. Bij dv cameras is dat overwegend het zwakke punt en het zou me niet verbazen als dde umatic cam dat vele malen beter doet dan een moderne dv camera. De vraag is dan ook een beetje wat ts er mee wil doen....
Link naar reactie
Ja het is waar. Blij, dat ik na elf elf jaar mijn spullen terug heb en dan......wat moet je er nu nog mee. Inderdaad is het bijna niet te doen met deze zware spullen op stap te gaan. Voor iemand, die in een studio werkt gelden deze bezwaren niet. Bij kunstlicht zijn de beelden inderdaad van hoge kwaliteit. Bedankt voor de reacties en ik zal er over nadenken................
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...