Ga naar inhoud

Codecs


Aanbevolen berichten

Kan iemand vertellen waartoe codecs dienen? Op Google staan links genoeg waar ik ze kan downloaden, dat is het probleem niet. Alleen wat ik me steeds afvraag is waarom Windows Mediaplayer of RealPlayer niet zondermeer een DVD met een film kan afspelen, maar bij een poging daartoe zit te zeuren dat de nodige codec ontbreekt. Zou toch gewoon in die player moeten zitten lijkt me. Kortom, wat doet zo'n codec.
Link naar reactie
Codec staat voor coder/decoder. Avi is namelijk een containerformaat, waarin allerlei videostandaards gepropt kunnen worden. Elke standaard heeft zijn eigen encoder en decoder. Mediaplayer zou de benodigde codecs moeten kunnen downloaden, maar in de praktijk werkt dat voor geen meter. De meeste films kun je echter wel bekijken na installatie van ffdshow. http://sourceforge.net/projects/ffdshow
Link naar reactie
Bedankt Gerben. Inmiddels heb ik toch een en ander gevonden op deze [url=http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/nl/9series/codecs.aspx]Microsoft site[/url] en [url=http://www.weethet.nl/dutch/video_which_codecs_gspot.php]hier[/url]. Erg ondoorzichtig allemaal vind ik. Het merkwaardigste is nog dat de Microsoft site de Windows Media Player 6.4 vermeldt en dat bij het afspelen van een bestand automatisch de juiste codec wordt gedownload. Recentelijk heb ik op hun advies Windows Media Player versie 10 geïnstalleerd (ik had versie 9 geloof ik), maar dat werkt voor geen meter met een videofilm in de DVD-speler. Uitzending laatste journaal op de NOS-site werkt wel, dus die Media Player op zich is goed geïnstalleerd. Men zou toch verwachten dat alles automatisch geregeld zou worden. Niet dus. Het zelfde verhaal voor Real Player 10.5. De enige player die zonder meer werkt is VLC Media Player.
Link naar reactie
Om het iets doorzichtiger te maken: codeer techniek is vaak niet gratis. Zo is mpeg2 alleen te maken en af te spelen na het betalen van een licentie aan het mpeg consortium. De fabrikant van dvd/video afspeelsoftware moet dus per verkochte dvd speler betalen aan deze organisatie en zal dat dus ook doorberekenen aan de klant. Een gratis dvd speler kan dus eigenlijk niet, VLC weet langs deze barriere te komen door wat gaten in de wetgeving en (kennelijk) coulance van het mpeg consortium. Net zoals een gratis mp3 decoder eigenlijk niet kan maar L.A.M.E toch een werkende mp3 codec is. Van "officiele" spelers hoef zoiets dergelijks echter niet te verwachten, mediaplayer kan uitstekend dvd's afspelen(evenals quicktime en realplayer) maar dan moet je wel eerst de Cyberlink DVD-plugin kopen (= dus een mpeg2 decoder) Ook als je een complete dvd software speler installeerd zoals powerdvd of windvd zul je daarna merken dat mediaplayer ineens wel dvd's kan afspelen, je krijgt nl bij de dvd software speler ook de afspeel decoder voor directshow meegeleverd, alle programmas die draaien op directshow(wo mediaplayer) kunnen dan vervolgens gebruik maken van de decoder. Doorgaans is het ook zo dat de "oudere" techniek gratis wordt, op dit moment is mpeg1 wel gratis en wordt dus ook door alle players probleemloos afgespeeld. op het moment dat HD-video en de H264 codeer techniek (mpeg4-part10) gemeengoed wordt zal hopelijk de mpeg2 techniek licentie-vrij worden gesteld, maar dat is afwachten....
Link naar reactie
Bedankt. Het wordt me nu een beetje duidelijk. Ik had pas heel recentelijk m'n versleten CD-drive vervangen door een DVD. Ik was in de veronderstelling dat alles min of meer vanzelfsprekend zou zijn, omdat een film in de losse DVD-speler op de TV ook gewoon zondermeer afspeelt. Met die verwachting stopte ik hem in de DVD-speler in de PC. Alom gezeur dus om die codecs. Vond ik een beetje raar. Enfin, zo werkt het dus.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...