Ga naar inhoud

benodigde ruimte per uur video opnemen?


Aanbevolen berichten

hallo kan iemand mij een schatting geven van de hoeveelheid gb'tjes die je nodig hebt om bijv. een uur video op te slaan? ( die video komt van m'n VHS recorder) het lieft ook nog hoeveel het scheelt tussen de verschillende formaten, tegenover het kwaliteitsverlies... En sorry als de vraagstelling een beetje arrogant overkomt , kon het ff niet anders formuleren ;) bedankt alvast! gr. O
Link naar reactie
Het hangt samen met de zogeheten bit-rate, d.w.z. het aantal bits per seconde dat nodig is voor beeld en geluid samen. Dit verschilt sterk per gebruikte compressie/decompressie methode. (Wijze's waarop het aantal bits per seconde wordt beperkt d.m.v. slimme bewerkingen op de data-stroom.) Bij DV (Digital Video, bekend van de camera's) is het ongeveer 3,6 mega byte per seconde (een byte is 8 bits). Als je het uitrekent kom je meen ik op circa 13 giga byte per uur. Voor de overige formaten (teveel om op te noemen) zoals DivX en MPEG-2 (gebruikt bij de DVD) kun je het vrij eenvoudig achterhalen door eens te kijken bij de eigenschappen van de video's die je hebt. (In de speler tijdens het afspelen.) Je krijgt dan een opgave van de bit-rate van de video en de bit-rate van de audio, hiermee kun je gaan rekenen. Als je al bepaalde video-codecs op de pc hebt geϊnstalleerd, dan kun je bij de instellingen zien welke bit-rates met die bepaalde codec (compressie/decompressie methode) mogelijk zijn en uitrekenen welk aantal GB's per uur dit opleverd. T.a.v. de kwaliteit geldt als vuistregel binnen een codec: een hogere bit-rate geeft een betere kwaliteit. De ene codec kan met een lagere bit-rate een hogere kwaliteit halen dan een andere codec met een hogere bit-rate. Dit zit in de mate van perfectie van de codec's
Link naar reactie
Heb zojuist met PowerDirector-Pro (versie 2.55) een concert vanaf mijn Panasonic montagevideorecorder op de pc gezet: 1 uur en 25 minuten in PAL-1 met behulp van een S-Videokabel en 2 tulppluggen voor de audio. Grootte: 3,84 Gb. Uitstekende kwaliteit en zonder waarneembaar verlies !! Het is dus nu een mpeg file geworden Alleen is hij nog te groot. Misschien weet iemand hoe ik hem kan verkleinen met behoud van kwaliteit naar Divx??
Link naar reactie
Allereerst: open je voortaan je eigen topic? Het begint met je capture device/apparaat; wat gebruik je? Je zult, om te beginnen, de video op een zo hoog mogelijke kwaliteit de pc moeten binnen halen. Welke kwaliteit en wat voor soort video(mpeg,avi,mov,wmv) hangt af van het capture device. Daarna zul je de video moeten de-interlacen en coderen naar een compact formaat. De-interlacen is niet persee noodzakelijk, divx 6 en Xvid kunnen THEORETISCH gezien omgaan met interlaced video maar dat mislukt toch vaak, alleen al een afspeler vinden die interlaced divx/xvid correct weergeeft valt niet mee. Als je de video niet deinterlaced en codeert naar divx/xvid en de encoder niet specifiek opdraagt dat de video interlaced is dan wordt de uitkomst waardeloos, de encoder probeert dan de interlace te coderen en dat mislukt met hopeloos veel artefacten als resultaat, de video ziet er blokkerig uit maar als je zeer goed en dichtbij kijkt zul je zien dat er in de blokjes allemaal kleine streepjes zitten; de interlacing die meegecodeert is. Dus liever toch maar eerst de-interlacen. Aangezien je ook last hebt van een bibberende onderregel zou je alles in 1x kunnen aanpakken met bv VirtualdubMOD van FCC-handler aangevult met Donald Graft's "Smart de-interlace filter" Houd er echter hoe dan ook rekening mee dat je toch meer datarate zult moeten gebruiken om een goed resultaat te behalen, een dvd is naar divx te coderen met een bescheiden bitrate en het ziet er dan perfect uit maar je hebt het dan wel over een video die als bron een dvd was en daarmee aardig perfect, analoge video is lang niet zo perfect en helemaal als die video van een vhs tape komt is er behoorlijk wat "verontreiniging" waar de codering last van heeft ook al ziet de video er in eerste instantie na de capture er goed uit. Was dat vhs deck nou een S-vhs deck? of is het een gewone?
Link naar reactie
VHS capture? Dan lijkt me DivX of XviD zeer geschikt. Wel je een goede kwaliteit behouden dan zou ik voor een beeldstream gaan van 1500kbps+ en het liefst VBR. Het geluid zou ik zetten op 256kbps MP3 met een degelijke encoder. Pas op voor malware tijdens het downloaden van je codec. 1500+256=1756kbps=219.5 KB/s=771.5 MB/uur. Beeldkwaliteit; beter dan VHS en absoluut niet te onderscheiden van DVD kwaliteit. VHS: Capture op 320x240 TV: Capture op 512x384 DVD: Capture op 640x480 of native (DVDshrink bijv.) HDTV: Arme harddisk :cry:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...