Ga naar inhoud

MPEG2 Constant Bitrate


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik had al eens gelezen dat Constant Bitrate niet écht constant is. Ik heb de proef op de som genomen en een MPEG2 gecodeerd met TMPGEnc, 9800 kbps CBR. De resultaten waren ver onder mijn verwachting. [img:66359dfae9]http://www.uploadyourimages.com/img/247166mpegvalidator.jpg[/img:66359dfae9] [img:66359dfae9]http://www.uploadyourimages.com/img/480009bitrate.jpg[/img:66359dfae9] TMPGEnc slaagt erin om gemiddeld 2162 kbps (11962 - 9800) af te wijken van 9800 kbps, een enkele keer gaat hij er zelfs 3350 kbps (13150 - 9800) overheen! Zijn er MPEG2 encoders die minder afwijken van het gemiddelde bij CBR, die dus in feite [i:66359dfae9]meer constant[/i:66359dfae9] zijn qua bitrate? Of zijn er misschien instellingen in TMPGEnc te veranderen waardoor de bitrate stabieler wordt?
Link naar reactie
Ik denk dat TMPGenc 1 van de beste bitrate controllers heeft die er is maar omdat te kunnen zien vereist wat meer wetenschap want er is niet zo iets eenvoudigs als "constant bitrate" Alleen al binnen 1 GOP kan de bitrate nooit constant zijn, enigste uitzondering daarop is I-frame mpeg2. Dan is er verschil in mpeg streams wat betreft dataopbouw, afhankelijk van het uitvoer type kunnen er aanvullende data gegevens zijn die aan de stroom worden toegevoegd. Je moet dan denken aan signalen die de stroom in de pas laten lopen indien deze "streaming" worden afgespeeld zoals bv bij een dvd speler het geval is. Dan worden encoders vaak voor een specifiek doel ontwikkelt en de encoder profielen worden daarop aangepast. Maar ook specifieke waardes en speelruimte die er is binnen de dvd-,peg2 specs geven een codec ontwerper de ruimte om te spelen met de data rate en zo een, naar zijn inzicht, beste resultaat te geven. indien je in TMPGenc 2.5 kiest voor een dvd profiel dan is de maximale datarate 8000 Kbps die je kunt kiezen, typ je handmatig een hogere bitrate in dan kan het fout gaan. De bitrate volgens dvd specs MAG hoger zijn maar kennelijk ziet Hori daar niets nuttigs in en laat het bij 8000 kbs Ook hebben home-encoders de neiging "losser" te worden naar mate de bitrate stijgt, dat komt omdat de maker er voor heeft gekozen om minder aandacht te besteden aan het behouden van bitrate op hogere waardes omdat die doorgaans zelden gekozen worden. De maker besteed dan dus zijn tijd liever aan het optimailiseren van de codec op relatief lagere bitrates. En dan is er nog het mechanisme 1kilo=1000 of 1024? Maar, evengoed: ik begrijp niet hoe het jouw lukt om de coder zover te laten over-shooten, ik krijg, wat ik ook probeer, altijd exact datgene aan uiteindelijke bestandsgrootte welke ik vooraf bereken en wat ik instel, dwz iig tot 8000 Kbs (= dus 8000000 bps) Maar er zijn sowiezo encoder instellingen die het bitrate gedrag enorm beinvloeden, zoals bv de instelling "closed gop' en "detect scene change" hakken er aardig in maar ook de quantize matrix heeft veel invloed op het encoder gedrag. wat heb je gedaan? en met welke TMPGenc versie enz enz ?
Link naar reactie
TMPGEnc Plus 2.510.49.157 Wat ik heb gedaan is de wizard NTSC DVD 16:9 gevolgd. Daarna heb ik handmatig CBR 9800 kbps ingesteld, verder niks aan de instellingen veranderd. De instellingen: [url=http://uploadyourimages.com/view/771408tab1.jpg]Tabblad 1[/url] [url=http://uploadyourimages.com/view/155095tab2.jpg]Tabblad 2[/url] [url=http://uploadyourimages.com/view/690752tab3.jpg]Tabblad 3[/url] [url=http://uploadyourimages.com/view/604743tab4.jpg]Tabblad 4[/url] [url=http://uploadyourimages.com/view/719760tab5.jpg]Tabblad 5[/url] [url=http://uploadyourimages.com/view/698981tab6.jpg]Tabblad 6[/url] [quote:d3f973a744="rwilligen"]En dan is er nog het mechanisme 1kilo=1000 of 1024?[/quote:d3f973a744]Aangezien kbits met een kleine letter wordt geschreven, neem ik aan dat er kilobit (1000) wordt bedoeld. Als 1024 werd bedoeld ([url=http://en.wikipedia.org/wiki/kibibit]ki[b:d3f973a744]bi[/b:d3f973a744]bit[/url]) zou het met een hoofdletter geschreven moeten zijn.
Link naar reactie
Je loopt met je versie een jaar of 3 achter, het kan sowiezo geen kwaad een wat meer recente te nemen,ook vanuit kwaliteitsoogpunt gezien. Er staat me ook bij dat 1 van de voorgaande een probleem had met de ingebouwde bitrate calculator..... kibibits..... Ik weet van het bestaan maar ik vraag me af hoeveel mensen die dit lezen op dit moment denken; WTF? Dat hele kibi gebeuren is (dacht ik) een niet officiele "standaart" die (bijna) niemand volgt. Ik dacht dat een m milli is en een M mega, ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit zo op heb gelet maar ik zal er eens op gaan letten en zien of het kibi gebeuren wordt nageleefd. Vooral bij datastromen gebeurt het nog wel eens dat de ene partij in 1000 rekend en de andere in 1024. TMPG rekent met 1000-tallen wat voor datastromen correct is maar de meeste bitratecaculators gaan uit van 1024,mpeg validator gebruikt ook 1024. Jouw overshoot is dus eigenlijk nog erger dan voorgesteld afgaande vanuit jouw 9800 instelling in TMPG De 9,8 Mbs die jij insteld is trouwens de maximale bitrate van een dvd voor video+audio+subtitelstreams of voor [u:da618b6d69]alleen[/u:da618b6d69] de video. Je zit met je 9,8 voor de video ook eigenlijk te hoog, alleen een video zonder audio en subs zou zo tot dvd te maken zijn maar dan nog zit je in een gebied welke praktisch gezien geen bestaansrecht heeft, ik kan me voorstellen dat TMPG in dit gebied niet meer correct werkt/regelt. Vandaar dat de standaart instelling van TMPG ook niet verder gaat dan 8000, tel daarbij de audio op van 1 PCM stereo track en 1 subtitle track en je zit aan de 9,8. Waarom wil je ook persee CBR op zo'n hoge bitrate? Het verschil tussen 8000 en 9800 in kwaliteit is (bijna) verwaarloosbaar, naar mate de bitrate hoger wordt moet je er nl steeds meer tegenaan gooien om nog enige kwaliteits verbetering te krijgen. En dan laat je de "motion search precision" (1e tapblad) op "fast" staan, zet die dan iig op "highest quality-very slow"
Link naar reactie
[quote:717429652c="rwilligen"]Je loopt met je versie een jaar of 3 achter, het kan sowiezo geen kwaad een wat meer recente te nemen,ook vanuit kwaliteitsoogpunt gezien. Er staat me ook bij dat 1 van de voorgaande een probleem had met de ingebouwde bitrate calculator.....[/quote:717429652c]Aha, bedankt. Daar had ik eigenlijk nooit aan gedacht; mijn versie werkte prima. Ik zal het proberen.[quote:717429652c]Ik dacht dat een m milli is en een M mega, ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit zo op heb gelet maar ik zal er eens op gaan letten en zien of het kibi gebeuren wordt nageleefd.[/quote:717429652c]Nee, want millibits bestaan niet. Er is immers niks kleiner dan 0 of 1. Wel is Kbit / kbit de enige waarbij het verschil duidelijk is, bij de andere eenheden wordt bij beide standaarden een hoofdletter gebruikt. Overigens klopt het niet dat binary bits geen standaard zijn, ze vallen onder de IEC 60027-2. [quote:717429652c]Waarom wil je ook persee CBR op zo'n hoge bitrate?[/quote:717429652c]Het was ook een beetje een experiment. Om te bekijken of er merkbaar kwaliteitsverschil is met een lagere bitrate, en of standalone DVD spelers het af kunnen spelen.[quote:717429652c]En dan laat je de "motion search precision" (1e tapblad) op "fast" staan, zet die dan iig op "highest quality-very slow"[/quote:717429652c]Daar heb je helemaal gelijk in, toen ik die screenshots aan het maken was dacht ik al, "wat stom van me". Maar dat lost het probleem slechts ten dele op denk ik. Ik zal eens een nieuwe versie proberen.
Link naar reactie
Ik heb mijn test files te voorschijn gehaald en ben aan het uitzoeken wat er mis gaat. ondertussen; waarschijnlijk laad je ook de "unlock.mcf" ? waarom? Je realiseert je toch wel dat juist door af te wijken van de template je mogelijk problemen veroorzaakt zoals jij die nu hebt?.... Sterker: de bitrate instelling die jij maakt is alleen mogelijk met het laden van de unlock of door handmatig de box te unlocken, zonder de unlock springt de bitrate weer netjes terug naar 8000. Dat geeft al aan dat datgene wat jij probeert niet door TMPG wordt ondersteund. Wat is je bron materiaal, waar is het van afkomstig? Zou je het mij kunnen bezorgen?-->bv met yousendit (hoe groot is het?)
Link naar reactie
Goed ik heb eea getest en alhoewel ik hier eigenlijk niet zo heel veel tijd aan beschikbaar wil maken aangezien het om gebruik buiten de specs van een encoder gaat heb ik het volgende ontdekt: mpeg validator ziet van twee bestanden met exact dezelfde grootte toch 2 verschillende bitrates. Ik heb 1 bestand 2x gecodeert; 1xop "video-source" en 1 x op "film-source" het resultaat zijn 2 bestanden van elk 9.216.004 bytes groot maar desalnietemin vind mpeg validator dat de 1 (videosource) 7812 Kbps is en de andere 9766 Kbps 7812x1024=7999488 Bps wat overeenkomt met de 8000 kbps die ik in TMPGenc had ingesteld. Tja, wat er nu fout gaat weet ik niet maar het antwoord van mpegvalidator klopt iig 1x niet....
Link naar reactie
Doe eens het volgende: download [url=http://www.pointinception.com/product/?id=1002]deze[/url]. demultiplex je mpg mbv TMPG's demultiplexer zodat je een M2v bestand krijgt. neem de exacte(!) lengte en de exacte hoeveelheid bytes(NIET de grootte op schijf) en voer deze in de bitratecalculator met de functie "datarate" in bits/seconde
Link naar reactie
Zodra ik tijd heb zal ik het eens proberen. :) Terzijde: ik heb op andere fora inmiddels gelezen dat TMPGEnc zich inderdaad vaak niet aan de opgegeven bitrate houdt bij zulke hoge rates. Voor bitrates hoger dan 7999 zou het beter zijn om CCE of QuEnc / HC te gebruiken (aldus mensen die in de professionele videobusiness werken).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...