Ga naar inhoud

videocamera naar DVD met pinnacle 10


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:668bb0d24c="Tolgay"]kan je wat uitgebreider uitleggen ? :oops: Ik heb 2 mogelijkheden als ik wil captureren: DV en MPG dacht ik. dus ik moet captureren als DV en wat moet ik bewerken? DV is altijd een heel groot bestand.[/quote:668bb0d24c] Ja, hier wil ik ook graag iets meer van weten. Werk normaal met een DVD video camera en soms met een gewone DV camera. Heb een gedigitaliseerde super8 smalfilm op MiniDV cassette laten zetten, welke ik vanuit die DV camera in Studio Plus 10 wil capturen (opnemen) en bewerken, om tenslotte de complete film op DVD te branden. Wat is nu de meest optimale (hoogste kwaliteit) Set-Up in Studio Plus? Als "opname bron" uiteraard selecteren: DV-camcorder Maar wat nu in te stellen voor "Opnameformaat"? Ik kan kiezen "DV", of "MPEG", waarbij de laatste keuze toch is voor "Topkwaliteit (DVD)" en "DVD-compatible" ? Ook is hier dan de Kbits/sec toch hoger? En vervolgens voor "Video en audio-instellingen", moet ik dan niet de Codec instellen op "MPEG-2: beste voor uitvoeren naar schijf" ? DVD-video is toch immers MPEG2-layer2 ? Alvast bedankt voor een antwoord en als het kan graag met een korte motivatie.
Link naar reactie
Ondanks dat mpeg2 tegenwoordig realtime met een behoorlijke kwaliteit gemaakt kan worden kies je voor de beste kwaliteit toch altijd voor dv-avi opname. Bij mpeg schrijven vanaf een een dv camcorder wordt er in eerste instantie gecaptured in dv-avi maar de avi wordt realtime tijdens het capturen omgezet naar mpeg2, na de omzetting wordt automatisch de tijdelijke dv-avi opgeruimt/weggegooid. Naderhand coderen van dv-avi naar mpeg levert een aantal niet uit te vlakken voordelen. 1;DV-avi is de bron zoals het op de tape in je camcorder staat en hoger kun je niet en dat zou je toch wel ,in eerste instantie, op je hd willen hebben. 2;realtime coderen van dv naar mpeg gaat toch altijd gebukt onder tijdsdrang en daarom zal een software fabrikant de codec noodzakelijkerwijs moeten versnellen(op een lagere kwaliteit instellen), dat heeft zo zijn invloed op de kwaliteit. 3; realtime coderen is alleen in 2 modi mogelijk; CBR(constant bitrate) of constant quality (CQ). Bij CBR is de uiteindelijke grootte van het bestand voorspelbaar maar er wordt data verspilt(de "rustige" gedeeltes krijgen te veel data toebedeeld). Bij CQ is de efficientie groter en wordt er minder data verspilt maar de uiteindelijke bestandsgrootte is erg moeilijk te voorspellen. Alleen 2-pass VBR kan een voorspelbare bestandsgrootte opleveren zonder onnodig veel data te verspillen. 2-pass VBR is alleen mogelijk bij "naderhand" coderen in een aparte codeer sessie. Realtime coderen is dus alleen aan te raden als je kunt berusten in CBR coderen op de allerhoogste bitrate(of als je haast hebt),naderhand coderen met CBR op de hoogste bitrate levert dan ,in principe, geen voordeel op. De grote dv-avi bestanden hebben welliswaar hd-ruimte nodig maar dat is maar tijdelijk; na afronding van het project kun je de dv-avi opruimen. 4; als je captured in dv-avi dan edit je ook in dv-avi en dat levert een belangrijk voordeel op; als je 2 mpeg files simpel aan elkaar plakt dan worden in 9 van de tien gevallen toch alletwee de mpeg's opnieuw gerenderd en gecodeert, dat is een onnodige hercompressie die kwaliteit kost. Als je 2 dv-avi's aan elkaar plakt dan kunnen de 2 files letterlijk aan elkaar worden geplakt zonder enige hercompressie en dat scheelt dus weer een kwaliteitsstap en ook veel snelheid want het aan elkaar plakken van 2 dv files gaat op de snelheid van je harde schijf, er komt geen "reken-werk" aan te pas. Een aantal specifieke mpeg edit programmas kunnen een dergelijke actie ook met mpeg materiaal uitvoeren, deze techniek wordt meestal aangeduid met "smart-rendering" oid, of studio ook mpeg kan smart renderen weet ik niet.
Link naar reactie
Dank voor je duidelijke en begrijpelijke uiteenzetting. Ben het geheel met je eens voor wat betreft de bestandsgrootte op de harddisk. Is tegenwoordig immers geen probleem :wink: In het geval van een DV bestand van een gedigitaliseerd (smal)film zijn overigens ook al concessies gedaan, alleen al door de verschillen in de framerates, hetgeen duidelijk waarneembaar is als je het ingelezen DV (AVI) bestand frame voor frame bekijkt. Sommige frames lopen in elkaar over.
Link naar reactie
Je hebt dan waarschijnlijk ook wel last van "flikkeren" als je de avi gewoon afspeelt. Het is niet nodig voorgesteld dat je een camcorder hebt waarvan de sluitertijd vast te zetten is op 1/50 en een projector waarvan de framesnelheid instelbaar is. MBV een tv gekoppelt aan je camcorder kun je dan realtime de flikkering zien en de projector iets versnellen/vertragen totdat de flikkering weg is. De flikkering zie je meestal niet op het lcd schermpje van de camcorder,vandaar dat je er een tv aan moet koppelen om het te kunnen zien. Ik moet weer nadenken hoe het reken sommetje was waardoor je met die combinatie een "kloppend" geheel krijgt, nou ja; bijna kloppend, ik dacht op die manier de super8 iets te snelk wordt afgespeeld op de tv maar het verschil is verwaarloosbaar/bijna niet op te merken. [edit, oh ja:] 1/50= 0.02 sec 16 2/3 fps= 0.06 sec met je super8 op 16 2/3 fps passen er precies 3 cam-sluitertijden in 1 super8 frame. Super8 hoort op 18 fps te lopen, een verschil van 1 1/3 fps en dat is nagenoeg niet merkbaar, wil je dat verschil zien dan kun je de gemaakte dv-avi versnellen tot 27 Fps met vdub met de functie video/framerate/sourcerate adjustment/change to xx fps , met 27 fps draait de film weer precies zo snel als ooit bedoelt. Die 27 fps is echter verder niet bruikbaar want al het pal materiaal moet 25 fps zijn. Je kunt ook naderhand de flikker eruit halen mbv Virtualdub , er is een anti-flikker filter voor wat heel behoorlijk werkt, ff googeleln op virtualdub,filter en anti-flicker moet hem wel vinden, anders moet ik ff voor je zoeken...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...