Ga naar inhoud

i-link of usb2


anoniem

Aanbevolen berichten

i-link, dat is gewoon firewire of IEEE-1394a (Apple heeft ook 1394b en die is twee keer zo snel). Theoretisch is USB 2.0 sneller dan Firewire, maar in de praktijk blijkt firewire vaak sneller te zijn. Verder is Firewire ook meer gemaakt voor video, en je kan vaak ook vanuit de software je camcorder bedienen als je gebruikt maakt van de firewire interface. Sommige programma's werken ook alleen maar met Firewire.
Link naar reactie
[quote:002a21ec10="vanveenj"]Ik sluit mijn camcorder (Sony TVR22E) via usb2 aan om te capturen en dit gaat wel goed. Mogelijkheid is er ook om het via i-link te doen.[/quote:002a21ec10]Volgens mij is die USB-streaming alleen bedoeld voor het branden op de lage Video-CD kwaliteit. Wil je capturen op een kwaliteit die meer richting die van DVD gaat, dan kun je beter de boel aansluiten via i-Link (ofwel IEEE1394 ofwel FireWire). http://www.sony.nl/view/ShowProduct.action?product=DCR-TRV22E&site=odw_nl_NL&pageType=Features&category=CAM+MiniDV
Link naar reactie
[quote:c633cb756d="kid jansen"]Adobe Premiere 6.5 is een goed programma, maar toch al flink verouderd. Als die digitale videocamera een beetje redelijk is en alles staat op max. En je captured via firewire en je gebruikt Adobe Premiere Pro 2.0 (nog geen week oud) dan is het waarschijnlijk nog veel mooier.[/quote:c633cb756d] Capturen via firewire zal in beide gevallen dezelfde dv-avi opleveren. @vanveenj: kijk (nog) eens in de gebruiksaanwijzing van de camera, daar wordt mogelijk een opmerking gemaakt over de (mindere) kwaliteit die je verkrijgt via usb.
Link naar reactie
[quote:c80444c253="Jaap H"] Capturen via firewire zal in beide gevallen dezelfde dv-avi opleveren. @vanveenj: kijk (nog) eens in de gebruiksaanwijzing van de camera, daar wordt mogelijk een opmerking gemaakt over de (mindere) kwaliteit die je verkrijgt via usb.[/quote:c80444c253] Want dat is het mooie van dv-avi; het maakt niet uit met welk proggie je het de pc binnenhaalt, de kwaliteit is altijd hetzelfde.
Link naar reactie
Toch wel leuk al die antwoorden! De een zegt dat de kwaliteit van dv-avi niet veranderd en de ander dat bij gebruik van i-link, nieuwer programma beter zou worden. Zelf denk ik dat het capturen altijd dezelfde kwaliteit geeft, maar dat de overdrachtssnelheid misschien invloed heeft op drop-outs en andere storingen. Volgens mijn Sony boekje geeft i-link een overdrachtssnelheid van 100 Mps (S100). Overdrachtssnelheid van usb2 wordt niet vermeld, maar ik dacht dat die ook in die orde lag. Als ik dan een goede kwaliteit capture heb dan lijkt mij dat montage geen invloed op de kwaliteit heeft, maar dat het omzetten naar mpeg hier dan weer belangrijk is. Nu gebruik ik Adobe Mpeg Encoder en als dat ook bij de Adobe Pro zit, dan verandert er kwalitatief niet zo veel? Of zie ik dat allemaal verkeerd. Vast bedankt voor jullie reacties. Sparks
Link naar reactie
De overdracht snelheid bij firewire heeft geen invloed op de kwaliteit. Dat geld iig voor een verbinding van camcorder naar pc, andersom zijn er een paar haken en ogen. Bij firewire(fw) overdracht wordt de ruwe dv videostroom dmv een netwerk protocol over de kabel verstuurd, de overdracht is eigenlijk hetzelfde als het versturen van een bestand over een netwerk verbinding tussen 2 pc's. Er hoeft aan de ontvangende zijde dan ook niets "gecaptured" te worden, de data kan zo op de harde schijf geplaatst worden, dat is hoofdzakelijk ook de reden waarom dv zo'n probleemloos formaat is want er kan bijna niets misgaan. Een pc is een "slim" apparaat en weet hoe een dv datastroom er uit hoort te zien, zodra er ook maar 1 pakketje data mist kan een pc de "capture" afbreken met de melding "lost frames", dat is een optie die in de meeste programmas bij dv capture standaart aan staat, in sommige programmas kun je het uit zetten. In het laatste geval is er dus wel een mogelijkheid dat je binnengehaalde video frames mist, je kunt dat dus maar beter niet doen. Bij overdracht van pc naar camcorder of deck kan het wel misgaan; een camcorder is een "dom" apparaat en heeft de optie "stop capture when frames are lost" niet, het ding blijft gewoon doorgaan ongeacht de frame count. Als de pc dus om welke reden dan ook niet in staat is om de datastroom volledig te vullen met frames dan zul je op je tape dropouts krijgen. Evengoed blijft de kwaliteit van de frames die wel op de tape staan exact hetzelfde als dat de ze de pc verlieten. In principe zouden dropouts niet voor hoeven te komen, de daadwerkelijke datarate van een dv stroom is 25 Mbit/sec en firewire kent 100/200 en 400 Mbit/sec, zelfs op laagste snelheid van 100 Mbs is de verbinding dus snel genoeg om die 25 Mbs van een video te versturen of ontvangen. Als je bij opslag op tape dropouts krijgt dan is er dus meestal wel iets goed mis, een moderne pc zou dv-avi op zijn sloffen moeten doen en er moet dus wel een behoorlijk probleem zijn wil dat niet lukken. Je moet dan denken aan een achtergrond service die de pc volledig bezet of een harde schijf actie die de volledige bandbreedte opvreet. Op een dv camera is de fw verbinding je eerste keus; je verstuurd en ontvangt de data in exact dezelfde kwaliteit zoals het op de tape staat. Bij usb overdracht van een dv camera vind er een vertaalslag plaats-meestal naar mpeg maar daar staat niets over vastgesteld; iedere fabrikant kan daarmee doen wat hij wil, theoretisch zou een fabrikant dus ook de dv-avi over usb kunnen versturen maar voor zover ik weet zijn er geen camcorders die dat doen. De usb mogelijkheid op een camcorder zit er op om in lage kwaliteit een preview te geven of om de fotos van het geheugenkaartje naar de pc te sturen.
Link naar reactie
Dank voor het uitgebreide antwoord. Toch nog even hierop inhaken. Ik capture via Premiere 6.5 en verkrijg dan een dvd-avi op de HD, welke ik ga bewerken. Er zou dus geen vertaalslag/verlies moeten optreden. Van de bewerkte films maak ik DVD's met gebruik making van Adobe Mpeg Encoder (dus "verlies") en DVD-lab. Ik vind de kwaliteit van het beeld goed (mede dankzij een goede TV), maar ik wil weten of ik alles zo goed mogelijk heb gedaan met de beste instellingen. Hierbij komt dan gelijk de volgende vraag boven. Bij het encoden kan je de bitrate instellen. Welke invloed heeft dit en wat is de beste instelling. Zo zie je van het een komt het ander. Sparks
Link naar reactie
[quote:cf2b37b7de="vanveenj"]................... Hierbij komt dan gelijk de volgende vraag boven. Bij het encoden kan je de bitrate instellen. Welke invloed heeft dit en wat is de beste instelling. Zo zie je van het een komt het ander. Sparks[/quote:cf2b37b7de] 9,8 Mb/s is, naar ik begrepen heb, de maximale bit-rate voor audio en video samen op een dvd. Dus kies dit als maximum in de encoder en je bereikt het best mogelijke resultaat. Ik heb eens gelezen dat heel goede dvd's 'met de hand' op bepaalde delen worden geperfectioneerd; een echte uitdaging het maken van een mooie video dvd.
Link naar reactie
Een mooi antwoord van Jaap H. AAnvullend,voor zover je dat niet duidelijk was; datarate en bestandsgrootte zijn het gevolg van elkaar, een hoge datarate betekent dus grote bestanden en vice versa. Bitrate is hoofdzakelijk de bepalende kwaliteits factor bij het maken van video, er zijn ook nog wel andere zaken zoals 1 of 2 pass encoden ,ConstantBitRate(cbr) of variabeleBitRate(vbr) en de "Motion prediction Search" variabele. De hoogste kwaliteit krijg je met 2-pass VBR en motion prediction search op de hoogste(en ook langzaamste) stand. Dit alles heeft wel een invloed op de codeersnelheid en kan zo maar verdubbelen of nog wel langer worden. In de hoogste kwaliteit(9.8 Mbs) past er dik een uur op 1 dvd, wil je meer video op de dvd kwijt dan zul je dus de datarate naar beneden moeten brengen of het video bestand in meerdere delen opdelen en over meerdere dvd's verdelen.
Link naar reactie
[quote:42d3e17f27="vanveenj"]In korte tijd toch weer stuk wijzer geworden. Fijn zo'n forum. Kiezen voor en variabele of constante bitrate? Sparks[/quote:42d3e17f27]Ligt aan je video; Video met veel langzame stukken en af en toe snelle; variabele Video met constante beweging; constante (variabele kan dan natuurlijk ook; maar maakt iig niet zo veel uit.)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...