Ga naar inhoud

(FCP) Beste codec voor het web


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik wil graag filmpjes op internet (website) plaatsen. Ik gebruik Final Cut Pro en heb dus QuickTime .mov-bestanden. Wat ik zoek is een codec die zowat iedereen ('standaard') heeft, die goede video- en audiokwaliteit heeft en geen grote bestanden genereert. Nu heb ik de H.264 codec gebruikt, maar ik merk dat niet iedereen die standaard heeft of dat er errors gegeven worden. Weet iemand een goede codec? Misschien is het beter om de .mov-bestanden om te zetten naar .wmv of .avi. Weet iemand daar misschien een goed programma voor (mag ook een Windows-prog. zijn)? Die heb ik nl. nog niet kunnen vinden. Thx alvast!!!
Link naar reactie
Je hebt een lastig probleem. Die "universele" codec die goed comprimeert en iedereen heeft is H264 maar zoals je al gemerkt hebt heeft toch helaas niet iedereen hem. De reden is de stront vervelende en mateloos irritante formaat oorlog die nu al een paar jaartjes woed tussen microsoft-apple en real en er voor zorgt dat de formaten niet uitwisselbaar zijn. Daarbij toont microsoft zich een slecht verliezer (maar de andere kunnen er ook wel wat van). De officiele H264 "reference" implementatie is nl weg gegeven aan Apple met zijn quicktime(MOV-met H264) en niet aan Microsoft alhoewel ze daar wel op hadden gehoopt. En dus ondersteund quicktime wel H264 en windows mediaplayer niet, of slecht. Een miz erg domme zet van Microsoft want daarmee verliezen ze op dit moment bakken met gebruikers van telefoons en aanverwante apparaten die hun 3GP video's van hun telefoons ergens op willen afspelen, 3GP is H264 in een "container" en speciaal bedoelt voor mobieltjes enzo. En dus is (voorlopig) H264 niet echt universeel inzetbaar. 1 stapje terug in de tijd en je komt uit op mpeg4, om dezelfde reden geflopt als universeel formaat maar wel populair als divx/xvid maar dus niet standaart aanwezig op iedere computer. Nog een stapje terug en je krijgt mpeg2, een formaat met zware licentie kosten en regels vanwege het er aan hangende dvd formaat. Nog een stapje terug en je zit op mpeg1, niet echt fantastisch wat betreft compressie maar idd daadwerkelijk op iedere computer afspeelbaar. Mpeg1 is echter niet "streaming" , de file zal eerst volledig gedownload moeten worden voordat het afspelen wordt gestart. Als je de specs ruim ziet dan is mpeg1 ook nog wel een betere compressie te geven door VBR codering toe te passen, de mpeg1 specs ondersteunen dit officieel niet maar 99% van de decoders(players) pikt het toch. VBR mpeg1 is te maken met bv TMPGenc. Maar het blijft mpeg1.... Je kunt ook een (kleine) groep negeren en toch voor windows media kiezen, dat draait toch wel op de meeste computers alhoewel er voor een mac toch eerst wel windowsmediaplayer geinstalleerd moet worden want quicktime kan daar ,uiteraard, ook niet mee overweg..... Of andersom; je maakt toch H264 maar plaatst voor alle windows gebruikers een link naar Quicktime7. Als je mbv. quicktime een mp4 maakt met H264 codering dan zou deze toch wel vlekkeloos moeten afspelen met quicktime en zouden zelfs linux gebruikers er niet echt veel problemen mee moeten hebben.
Link naar reactie
Handig als je er zoveel van weet (achtergronden enz.). Ik zal eens kijken welke codec het beste/snelste werkt op Apple en Windows (met QuickTime). "M.b.v. QuickTime een mp4 maken met H264 codering"? In Final Cut Pro kan ik wel kiezen voor de H264 [b:1812b5e3d7]of[/b:1812b5e3d7] MPEG-4 codec, maar het bestand blijft dan de extensie .mov houden (of bedoel je niet dat het .mp4 wordt). Trouwens: de Sorenson Video (3) codec zie ik ook regelmatig 'langskomen' als aanbeveling.
Link naar reactie
MP4,MOV,AVI zijn container formaten, dwz dat het een tonnetje is waar audio en video in kan zitten maar het zegt nog niets over wat er dan daadwerkelijk in zit. In het geval van mov kan daar dus video en audio met compressie in zitten zoals voor de video H264,H263,H262,Sorenson,Indeo enz enz. H264 kan dus in een mov container zitten maar ook in een MP4 of #gp container. Stop je de H264 in een mov container dan blijf je binnen aplles formaat,stop je het in een MP4 of 3GP container dan zit het in een onafhankelijk geformuleert formaat. Van een mov hoef je dus niet te verwachten dat ie onder alle omstandigheden te lezen is maar van een MP4 of 3GP mag je dat wel verwachten, voor MP4 en 3GP staat vast omschreven hoe het moet zijn en apple,microsoft of wie dan ook mag dat niet zomaar veranderen. Ik heb geen FCP nog een apple en kan dus alleen maar een uitspraak doen omtrend productie met Quicktime; je kunt in Quicktime een MP4,3GP of een MOV container maken met daarin H264. Mijn ervaring/gok is dat je met een MP4 container het meest universeel bent wat betreft H264. De prestatie van H264 uit quicktime is echter nog bij lange na niet wat het zou kunnen zijn, de codec presteert redelijk maar ligt nog niet op het niveau van bv windowsmedia9. Sorenson3 (of 4?) is wel goed wat betreft compressie maar ik dacht aardig complex om goed in te stellen. (de 3 compression suite, dus niet de "standaart" 3 die in quicktime zit) Ik heb er verder geen idee van hoe het met de compressie mogelijkheden in fcp gesteld is, of deze vergelijkbaar zijn met quicktime. Je zou een stukje video met diverse codecs kunnen comprimeren en bekijken hoe het er uit ziet. Je zult daarbij goed moeten opletten dat je de video iedere keer weer maakt met uiteindelijk dezelfde data grootte en je enigszins verdiepen in de compressie opties, zo heeft quicktime de mogelijkheid om H264 te comprimeren in 2 passen en dat levert nagenoeg altijd betere kwaliteit ondanks dat het bestand evengroot blijft en feitelijk dezelfde compressie heeft.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...