Ga naar inhoud

[Premiere]


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo even ene vraagje. Voor school moet ik een trailer maken, dit lukt allemaal Nu heb ik de film verkeerd van de band af gehaald STOM! De upperfields o.i.d zijn niet eerst waardoor je van die lijnen krijgt. 1:Dit is reeds een avi, kan ik dit nog herstellen? 2: in premiere en op de pc werkt alles verder goed, alleen als ik hem op de tv bekijk valt er van alle kanten 2 cm weg. Hoe stel ik dit in premiere in? (werk met 6.5) Alvast bedankt
Link naar reactie
1; je zult moeten vertellen hoe je de video op de pc hebt gekregen; via digitale cam en firewire of analoge cam en bv een tv kaart? 2; dat heet overscan van de tv en daar is niet echt wat aan te doen behalve dat je er voor moet zorgen dat je geen onderwerpen of titles aan de rand van het beeld moet maken. De overscan op een tv is er om er voor te zorgen dat je geen irritante trillende randen van de video in beeld hebt, het beeld wordt dus in alle richtingen wat opgerekt en het is dus eigenlijk een "fout" van de tv alhoewel het dus geen fout is. Bij LCD en plasma tv's heb je er geen last van, het is een typisch beeldbuis verschijnsel. Als hulp daarvoor heeft premiere de "safe margins" knop, in het monitor(voorbeeld) venster klik je rechts en kies safe margins, je ziet nu 2 rechthoekige kaders warvan de bedoeling is dat actie binne het buitenste kader blijft en ondertitels dienen binnen het binnenste kader te blijven. De kaders komen uiteraard niet in je video maar zijn alleen als hulp. In de help vind je ook wel goede info over het gebruik van safe margins.
Link naar reactie
Je begrijpt me (niet) goed. Dat de film van een camera komt lijkt me min of meer (niet helemaal)voor de hand liggend, vraag is: een analoge of digitale? er is verschil in de field dominance tussen een analoge cam en een digitale. Of de avi die je nu hebt te redden is hangt er vanaf wat je er mee gedaan hebt of nog van plan bent er mee te gaan doen. Je zult echt even wat meer moete typen en uitleggen wat je gedaan hebt en wat je van plan bent. Het feit dat je zelf met de melding komt dat je upper fields niet eerst zijn (maar eigenlijk niet echt weet waar je het over hebt) doet mij vermoeden dat je de video van een analoge camera via een tv kaart oid naar de pc hebt geimporteerd? Analoge video is overwegend upperfield, digitale (DV) video is altijd bottom field first. Er is voor virtualdub een field dominance filter welke deze kan omdraaien: http://neuron2.net/reverse/reverse.html Dat zou de oplossing kunnen zijn maar het probleem kan ook field-swap zijn (is dus wat anders dan verkeerde field dominance) in welk geval je een field-swap moet uitvoeren wat te doen is met een standaart filter welke in Virtualdub zit. Afhankelijk van wat en hoe je allemaal gedaan hebt heb je de 1 of de ander of wellicht zelfs alle twee nodig.... Ik heb al eens beschreven hoe het zit met interlaced video en fields: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=117915&highlight=field+order De safe margins in premiere zijn om je aan te geven wat de maten zijn waarbinnen je de video moet monteren, een hele video binnen de lijnen renderen en daaromheen zwart maken is niet echt de bedoeling en ook lastig. met het verschalen van je video naar een ander formaat gaat een behoorlijk deel kwaliteit verloren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...