Ga naar inhoud

Veel mindere kwaliteit na converteren naar divX!


anoniem

Aanbevolen berichten

OK, Ik heb een videootje op mijn pc gezet, met Powerdvd! Prima kwaliteit, maar enorm groot: 6 minuten = 302 Mb Dus enkele progjes geprobeerd om er een DivX van te maken: WinXMedia dvd-converter, WINAVI videoconverter, ImTOO MPEG encoder, Easy Videoconverter... Formaat is daarna prima: gemiddeld zo'n 40 Mb maar het probleem is bij alle hetzelfde: de kwaliteit is duidelijk veel minder: veel gedigitaliseerde beelden (blokvorming), vooral bij meer beweging. Als ik echter een (divX)film van zo'n 700 Mb download, is die altijd haarscherp!!! Wat doe ik verkeerd?
Link naar reactie
Allereerst weet ik niet hoe jij met powerdvd een video op harde schijf opslaat; powerdvd is een software dvd speler en heeft alleen een mogelijkhedi om screenshots op te slaan en geen complete video's , voor zover ik weet. Waarschijnlijk bedoel je een programma van de firma Cyberlink welke ook powerdvd maakt? Anyway: waarschijnlijk krijg je ruwe dvd mpeg bestanden op je harde schijf? Dan; 40 MB voor 6 minuten video(+audio) is wat aan de krappe kant. Als je de audio niet comprimeerd is het zelfs veeeeel te weinig. 40 MB: 6 minuten= 910 Kilobit/seconde. Zou je mp3 audio op 128 Kbs gebruiken dan blijft er 910-128=782 Kbs voor de video over en dat is wel wat aan de lage kant alhoewel het met een goede bronvideo beslist wel goed uit zou kunnen zien vooropgesteld dat je de (juiste) codec goed insteld. Bij de al oude divx 3.11 lowmotion gold een datarate van +/- 1000 Kbs voor mooie video in 640x480, gebruik jij dvd resolutie (720x576) dan is dat eigenlijk nog niet echt genoeg en moet je meer aan 1200-1300 Kbs denken en dan moet de audio er nog bij. Bij 128 Kbs mp3 audio kom je dan op 58-62 MB. De datarate die je kunt(moet) gebruiken om een blokjes vrije video te krijgen hangt af van het soort/type codec die je gebruikt. Xvid in de laatste betaversie levert erg goede kwaliteit bij een relatief lage bitrate. Maar ook divx 5/6 of windows media VCM9 mag er wel wezen.
Link naar reactie
Ik heb me al een tijdje niet met divx enzo bezig gehouden dus zit de kennis een beetje vastgeroest. Maar een dl van vanacht laat zien dat ik niet de enigste ben; een kitesurf video 640x464@25Fps, kennelijk een dvd rip met een dus wel merkwaardige beeldverhouding maar bovenal een miserabele beeldkwaliteit ondanks dat de video op 1300 Kbs gecodeert is, dat is dus alleen de video, de audio neemt nog een extra 128 kbs voor zijn rekening. Het droevige eindresultaat is dus een video van 67 minuten die 713 MB vult en niet om aan te zien is ondanks divx-5 codering met GMC-Qpel en op een knetterhoge datarate. De maker is kennelijk niet in staat geweest om te zien dat de video interlaced was en heeft de video gewoon progressive gecodeerd waardoor de encoder hopeloos in de war raakt en bakken data onnodig verspilt. Onbegrijpelijk aangezien de maker kennelijk genoeg verstand van zaken had om naar VirtualdubMOD,BeSweet en LameMP3 te grijpen voor de productie van de video.... Ik kan, effectief, dezelfde kwaliteit video maken op 500 Kbs. De divx films die jij download en haarscherp zijn zijn gemaakt door iemand met (enige) kennis van zaken, je zult je er helaas toch wat in moeten verdiepen om mooie kwaliteit te maken. Goede programmatuur kan je erbij helpen maar kan uiteindelijk toch niet alles voor je doen, je zult helaas toch ook zelf moeten nadenken. Op dvdrhelp.com kun je bergen en bergen met goede guides vinden hoe je een mooie divx moet maken, het gaat denk ik te ver om dat hier nu even 1-2-3 uit de doeken te doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...