Ga naar inhoud

[DV] capture vraagjes


anoniem

Aanbevolen berichten

Als video leek zijnde heb ik nog wat vraagjes mbt het capturen van DV. Ik moet iets meer dan 3 uur aan opnames op mn pc zetten om later op dvd te zetten, na het bewerkt te hebben. Vandaag heb ik het eerste bandje gedaan, maar voor ik verder ga, wil ik graag even weten of het nog beter kan. Het gaat om een medion DV camera (wordt herkent als samsung) aangesloten via firewire. 1. Ik heb de beelden binnen gehaald met movie maker. Hierbij heb ik gekozen voor DV-avi. (2e optie van de 3) Is dit de beste kwaliteit, of kan ik het beter nog met een ander programma doen en andere instellingen? Ik krijg namelijk als ik met avicodec via kies bestand de film open, de melding .. is onvolledig (te klein). De berekende kwaliteit staat ook op 50%. 2. Is het mogelijk om sneller te capturen dan op real life snelheid? Nu kost het me dus 60 minuten per tape. Aangezien het digiaal is, is het mss ook op een snellere manier mogelijk? Dat zijn mn vragen tot nu toe, zoekfunctie en faq heb ik doorgespit, maar konden me geen bevredigend antwoord geven.
Link naar reactie
DV is idd gewoon een digitale overdracht, waarmee de kwaliteit bij vrijwel alle programma's hetzelfde is. Ik raad je wel af om met MovieMaker je films te capturen. Je kunt beter met [url=http://www.scenalyzer.com]Scenalyzer[/url] je films capturen, dat programma is er voor gemaakt. Sneller capturen kan dus niet, en wat betreft die fout, probeer es te capturen met scenalyzer, en kijk dan of je die foutmelding weer krijgt.
Link naar reactie
Moviemaker maakt ,voor zover ik kan beoordelen, goede,zij het wat afwijkende dv-avi. Afwijkend is in dit geval en slecht woord want Microsoft is de uitvinder van het avi en ook dv-avi formaat en dus is wat zij maken nooit afwijkend, zij zijn de norm. Maar zo was er ook ooit een tijd waarin IBM pc's maakte die niet meer echt compatible waren met wat toen in de rest van de markt als algemeen geldend de pcx86/AT norm genoemd werdt. De kwaliteit van dv-avi is altijd hetzelfde en kan niet beter of slechter maar er zijn wel andere zaken aan een dv-avi die beter of slechter kunnen. Waarschijnlijk is MM wat voor op de markt en gebruikt nieuwere specs voor dv-avi en als gevolg daarvan leest avi-codec de info verkeerd, de avi's zelf zijn wel goed, ook bij mij worden goede dv-avi uit mm gemeld met 50% kwaliteit en geen audiospoor. Virtualdub schat ik als software wat hoger in en die ziet de avi's wel correct. Scenalyser doet het ook niet echt netjes want deze plakt ook een berg junk in de dv-avi (daar waar het mag) maar het programma zelf is er de reden voor; scene indexering enz. Scenalyser avi's worden door avi-codec wel correct gelezen maar er is nog een andere reden om het programma te gebruiken en zeker als je een sony of canon cam hebt; het programma corrigeerd op een slimme manier time-drift van de audio klok generator van de camera, een probleem waar sommige sony's en canon's (maar ook wel andere merken) last van hebben als gevolg van het feit dat mini-dv geen locked audiostream heeft. Bij de ruw gecapturde files merk je er nix van maar na bewerking kan de audio en video uit sync raken, Scenalyser voorkomt dat. Bij Msoft weet je het nooit helemaal zeker; wat zijn ze in de toekomst van plan?, wat hebben ze nu al allemaal uitgespookt waar ik nix vanaf weet? enz enz. Wat mij betreft een goede reden om MM links te laten liggen. Erg jammer want het wmv formaat is zo krachtig en veelzijdig en mm is best wel stabiel maar ik vertrouw ze gewoon niet, iig niet met mijn dierbare familie herinneringen die ik over 50 jaar nog eens wil kunnen afspelen.
Link naar reactie
Maar rwilligen, wat ik uit jou verhaal opmaak is dat het alleen problemen kan geven als ik deze avi's zo bewaar. Ik ben van plan om ze te bewerken tot een dvd (mpeg dus) en de avi's worden waarschijnlijk nog wel als bronmateriaal op een backup hdd opgeslagen. Voor de kwaliteit is het niet noodzakelijk om Scenalyser te gebruiken, maar dat kan in de toekomst wel voordelen opleveren?
Link naar reactie
Tja, het is allemaal erg moeilijk en lastig maar op de rand beschouwd kan mijn idee over 50 jaar net zo goed andersom fout uitpakken, dat is nu juist de pest met het bewaren van digitale informatie. Wat je wilt is dat programmas zo min mogelijk aan de structuur van je bron materiaal zitten en de source zo "clean" mogelijk houden. Het hele probleem met microsoft multimedia software is dat er zoveel achter je rug om gebeurt waar je geen weet van hebt dat je je kunt afvragen of het wel zo verstandig is om dergelijke software te gebruiken voor het bewerken van materiaal welke je langdurig wilt opslaan. Microsoft is wat betreft avi ondersteuning vrij consistent maar ook vermoedelijk alleen maar omdat daar de dv norm op het windows platform aan hangt. Als ze bij het opstellen van de dv-avi specs destijds al het asf of wmv formaat haden gehad dan hadden ze waarschijnlijk nu al lang het avi formaat totaal gedumpt. Updaten,Updaten,Updaten,Updaten, het is de eeuwige vloek van de digitale wereld want met het updaten vervalt op een gegeven moment toch de backwards compatabiliteit. wat betreft het maken van dvd's hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken, de video gaat dan nog een keer(of meer) door de mangel maar als je de ruwe dv-avi ook nog wilt backuppen dan krijg je idd toch te maken met de vraag "hoe pak ik dit aan"? DV materiaal komt uit de camera als een stream en wordt op de pc alleen ingepakt met een kop en een kont zodat windows de dv stream kan herkennen als avi. Wat je wilt is dat het inpakken zo schoon mogelijk gebeurt en dat er evt A/V de-sync wordt verholpen. Het uit sync raken van dv is alleen een probleem als je lange stukken video aan 1 stuk op tape hebt staan, dus echt wel 30 minuten onderbroken film of meer, bij kortere fragmenten (zoals home video toch meestal wel is gemaakt) speelt het uit sync raken niet echt een rol. Scenalyser , maar ook wel andere programmas uit de catagorie "betere software" hebben methodes om de de-sync te corrigeren zonder dat de video wordt aangeraakt of hergecodeert. Verder mag je verwachten dat dergelijke programmas niet onnodige junk aan de dv-avi toevoegen en dat ze de avi container zo veel mogelijk conform de OpenDML avi spec houden, OpenDML is een onafhankelijke commisie die het avi formaat min of meer van microsoft heeft overgenomen en er een standaart van heeft gemaakt, een standaart waar microsoft zich nou juist weer niet helemaal aan houd.... De reden bv dat we vandaag de dag zitten te klooien met subtitle files want OpenDML avi ondersteund ingebakken subs, helaas verdomt msoft dit te implementeren in zijn mediaplayer en de directshow core. (ofschoon het knopje "bijschriften" er al sinds een eeuwigheid in mediaplayer zit) Een hoop gelul maar wat moet je nou?, Ik zou iig capturen met alles behalve een microsoft programma als je van plan bent om de dv-avi op hd te bewaren, scenalyser doet dat goed maar ook Adobe en Ulead heeft daarvoor goede programmatuur. Een veel betere keuze die je geheel uit de narigheid haalt is gewoon de dv-avi projecten(kant en klare movie) weer terug zetten op dv-tape, dv tape is stabiel universeel, kent geen software problemen en zal hoogstwaarschijnlijk alles overleven.
Link naar reactie
Bedankt voor de uitleg. De DV tapes zullen ook gewoon de data blijven behouden, maar we kunnen niet blijven beschikken over de camera waarin ze opgenomen zijn. Kan dat nog verschil maken in kwaliteit? Zo niet dan hoef ik me ook al minder druk te maken over die backup op de harde schijf. Het gaat wel om 3 volle tapes en 1 van 30 min. Het zijn idd wel telkens scènes. Ik heb ook nog niet verschuiving van de audio tov het beeld waargenomen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...