Ga naar inhoud

Pinnacle Studio 9 - beeld trilt hevig


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal. Ik heb een bijzonder irritant probleem en ik weet eigenlijk niet hoe ik het op moet lossen. Ik heb een huwelijksDVD gemaakt voor een stel vrienden. Daarvoor heb ik video van 3 verschillende digitale videocamera's gebruikt. Tijdens het monteren kreeg ik bij de beelden van Camera 1 wel te horen dat het formaat aangepast moest worden, maar dat leek prima te gaan. Nu de DVD eindelijk helemaal klaar is, blijkt het beeld van Camera 2 en 3 soms hevig te trillen. Vooral bij zijwaardse bewegingen van de camera is het erg. Dan zie je alles tijdens die zijwaardse beweging dubbel, zo hevig trilt het. Soms gaat het weer even goed, en dan begint het gebibber weer. Enig idee hoe dit komt, en beter nog, hoe ik dit eruit krijg, want het is echt geen gezicht. Bij voorbaat heel hartelijk dank voor alle tips Henny P.S. Het besturingssysteem is Windows 2000. Ik zet het er maar even bij om verwarring te voorkomen.
Link naar reactie
Zoals ik boven al heb geschreven zijn het [b:eadbaf7fc6]digitale[/b:eadbaf7fc6] camera's. http://www.100fps.com/ gaat over deinterlacen, maar in mijn geval is de video niet interlaced, maar hij trilt....schokt.....bibbert....(sorry, meer synoniemen kan ik zo snel niet verzinnen :D) Je ziet dus geen lijnen in de film, maar je ziet mensen schokkerig bewegen.
Link naar reactie
Ja, sorry, overheen gelezen. Tja , als jij zeker weet dat het geen interlacing is (Weet je zeker dat het geen field-order probleem is?) dan zit er niet echt veel meer op dan een klein stukje van de video online te zetten zodat we kunnen zien wat er aan de hand is. Het is erg moeilijk om beeld te beoordelen naar een verhaaltje..... Je video is overigens weldegelijk interlaced,dv video uit een camcorder is altijd interlaced tenzij het een HDTV camera is dan is er de mogelijkheid van pal-P maar ik denk dat we die optie wel kunnen uitsluiten, die cameras zijn nog nauwelijks te koop en erg duur. Heb je soms zelf de video de-interlaced? Je zegt dat je van video 1 het formaat hebt aangepast?, wat heb je dan gedaan want resolutie aanpassingen van interlaced video materiaal lijden altijd tot een de-interlaced uitvoer. Je krijgt dan de situatie dat je interlaced (no 1) en de-interlaced video( no 2 en 3) mixt aan de mpeg encoder aanbied en die kan daar van slag raken. [edit] of is de formaat aanpassing soms een conversie van pal naar ntsc (of andersom) geweest?
Link naar reactie
[quote:7873246e4b]Je video is overigens weldegelijk interlaced,dv video uit een camcorder is altijd interlaced...[/quote:7873246e4b] Daar heb je helemaal gelijk in, maar op een TV zie je dat niet. Het rare is (maar dat weet ik niet 100% zeker) is dat het voornamelijk gaat schokken als ik voor of achteruit gespoelt heb, of de DVD even op pauze heb gezet. Maar zoals ik al zei, dat weet ik niet 100% zeker. Ik ben de DVD momenteel even overnieuw aan het branden (de eerste brandpoging licht bij het bruidspaar) en dan zal ik dat eens uitgebreidt testen. [quote:7873246e4b]Heb je soms zelf de video de-interlaced?[/quote:7873246e4b] Nope. Ik het Camera 1 op DVD aangeleverd (het is zo'n Sony camera waar je ene klein DVDtje in kan stoppen) gekregen, maar die was net een ander beeldformaat dan de andere 2 camera's. De heb ik toen met Virtual Dub omgezet naar MJPEG. Videoformaten: Camera 1: 720 x 480 -> VOB met Virtual Dub omgezet naar MJPEG zo min mogelijk compressie, geen filters. Camera 2: 720 x 576 -> dvsd Camera 3: 720 x 576 -> dvsd Ik heb de video van Camera 1 zelf verder niet angepast qua beeldgrootte (het was me eigenlijk nieteens opgevallen tot ik van Studio die melding kreeg), maar Studio gaf zelf een melding dat die aangepast zou worden, dus ik ging er vanuit dat dat ook gebeurd is door Studio zelf. Kan het misschien een probleem zijn dat ik 1x MJPEG en 2x DVSD heb gebruikt om een DVD te maken? Het zijn overigens alle drie PAL camera's. (Wist ik maar hoe ik NTSC naar PAL kon omzetten :D....maar da's een heel ander verhaal. Gaan we maar even niet op in in deze thread)
Link naar reactie
720x480 is een NTSC resolutie en geen pal resolutie. Nou weet ik niet precies hoe dat zit met die dvdcams maar het lijkt mij dat als een dvdcamera pal is dat het materiaal met pasl specoficaties op de dvd komt te staan?. En dat is toch echt 720x576 @ 25 Fps NTSCis 720x480 @ 29.97 Fps Dat zou toevallig wel eens je probleem kunnen zijn omdat je in dat geval pal en ntsc materiaal op 1 dvd door elkaar hebt gemixt. Je zou ter controlle de ruwe dvd-vob even moeten openen AVI-codec, deze verteld je dan wel wat de frame rate is. http://avicodec.duby.info/
Link naar reactie
AVI-codec zegt: Video : 0.00 b, 9300 Kbps,[b:84409ae7e5] 25.0 fps[/b:84409ae7e5], res. 704*576 (4:3), MPG2 = MPEG 2 (SVCD/DVD), Ondersteund Audio : 0.00 b, 256 Kbps, 48000 Hz, 2 kan., 0x2000 = AC3 DVM [0x80], Ondersteund Als ik die VOB gewoon in WMP afspeel, en ik bij eigenschappen kijk, dan staat daar toch echt 720 x 480. Snap jij het nog? Steeds als ik denk dat ik dichter bij een oplossing kom, wordt ik weer verbaast door een of andere rare wending :lol:
Link naar reactie
704x576 zou kunnen dat is (ook) een PAL dvd resolutie, niet zo veel gebruikt maar hij bestaat wel. Wat wmp zegt is niet geheel betrouwbaar aangezien die de verschaling van de afspeelcodec meeneemt. Een Svcd file is 480x576 maar wordt bij het afspelen in wmp meestal aangegeven als 768x576 (de afspeelresolutie NA aspectratio correctie) alhoewel de onlangs geintroduceerde WMR9 (windowsmediarenderer9) dat weer heeft verandert want tegenwoordig wordt hij wel weer correct aangegeven :roll: . Het hangt dus van je windows en mediaplayerversie af wat ie laat zien. Laatste controlle om het toch volledig uit te sluiten; openen in FCC handlers mpeg2-Virtualdub: http://fcchandler.home.comcast.net/ Open de vob, ff wachten, dan file/file information Lukt het je om zo'n schokkend stukje online te plaatsen?
Link naar reactie
FCC handlers mpeg2-Virtualdub zegt: 704x576, 25.000fps (40000us) DAR = 2 (4:3) (en nog meer, maar volgens mij is dit alleen relevant) Op de DVDspeler (oud model, geen idee welke merk en type) van het gelukkige bruidspaar schokken de beelden van Camera 2 én Camera 3. Aan een stuk door...het lijkt wel een aardbeving. Ik heb gisteren behoorlijk zitten stoeien met die DVD. Op onze eigen DVDspeler (KiSS DP-558) en TV (Sony) schokken alleen de beelden van Camera 3. Maar...wil ik er dan een MPGje van maken door het met m'n digitale fotocamera (Sony P93) op te nemen van de TV, dan is dat schokkerige effect helemaal niet te zien op het MPGje! Als ik de DVD afspeel met PowerDVD 5 op mijn computer, is er veel minder geschok te zien. Het is er wel, maar zeg maar 25% van wat je op TV aan geschok ziet. Je moet het weten wil het opvallen. Het beeld pauzeren op zo'n schok moment om er een printscreentje van te maken lukt niet. Afspelen in Studio 9 zelf geeft geen schok effecten.
Link naar reactie
Tja, de video lijkt idd toch PAL te zijn... Dan wordt het allemaal wat lastiger, zoals ik al zei; het is erg moeilijk om aan de hand van een verhaal zo'n probleem op te lossen. Het zou mogelijk beter lukken als je een stukje van de schokkende dvd online zou kunnen plaatsen? Of desnoods mailen?, ik heb wel een Gmail account... Andere optie is yousendit.com [edit] Ik denk wel dat je probleem voortkomt uit de verschillende formaten en de onhandigheid van studio om de twee verschillende formaten te koppelen in 1 project. Maar; er zijn ook wel wat problemen met de keuze die je hebt gemaakt met de omgezette vob's. Pinnacle is niet zo'n heel best programma wat betreft dit soort grapjes, je kunt beter dit soort taken niet aan studio overlaten maar vooraf de files zodanig behandelen dat ze allemaal hetzelfde zijn kwa eigenschappen. Om je een idee te geven; dv-avi is altijd interlaced en heeft als field order filed "B" oftewel Bottom field first. Dat is uitzonderlijk want alle andere video die je zo'n beetje kunt bedenken is filed "A" first oftewel Top filed first. Jouw gemaakte MJPEG is waarschijnlijk bij de conversie in Vdub ook gewisseld van fieldorder alhoewel dat niet persee hoeft. Maar wat iig een probleem kan veroorzaken is dat studio een mjpeg file ziet en automatisch aanneemt dat het top field first is en deze ook als zodanig behandelt. bla bla bla bla bla..... Ik denk dat het meest eenvoudig is om het nog eens opnieuw te doen maar dan de vob omzetten naar dv-avi. Als je geen dv codec tot je beschikking hebt zul je dat in 2 stappen moeten doen; de conversie met vdub en saven als ongecomprimeerde avi, de avi omzetten naar dv-avi met windows movie maker. IIG: resizen van interlaced materiaal: gebruik het deinterlace filter in vdub met de optie "unfold fields side by side" Stel het resize filter in op de correcte maat met "precise bicubic 0.75" en laat het vinkje "interlaced" WEG, dus NIET aanzetten. Daarna stel je weer het deinterlace filter in met de optie "fold side by side fields together" Verder kies je een dv codec of uncompressed RGB om te saven. Ik weet sinds kort van het bestaan van een gratis DV codec, of het wat is weet ik niet, nog niet getest, er zijn ook miz te veel dingen aan de codec om mee te rommelen en dat is niet goed, een codec moet en kan zijn werk prima doen zonder 500 afstel opties. evengoed: http://www-user.rhrk.uni-kl.de/~dittrich/cedocida/index.html je brengt dan wel wer een onbekende factor in het spel waar studio mogelijk op kan struikelen... Een erg goede maar niet gratis dv codec is die van mainconcept(.com)
Link naar reactie
Nou, dat is dus het probleem. Alleen op de TV zie je echt het schokeffect. Ik zou wel een stukje naar je op kunnen sturen, maar als je het dan op de PC afspeelt zie je (vrijwel) geen geschok. Heb je enig idee hoe ik het schokeffect van TV kan capturen? Zoals ik al eerder zei is een MPEGje maken met m'n Sony P93 fotocamera niet gelukt. Het geschok valt dan om één of andere reden totaal weg.
Link naar reactie
[quote:8249269bc8]..de conversie met vdub en saven als ongecomprimeerde avi, de avi omzetten naar dv-avi met windows movie maker.[/quote:8249269bc8] 2 probleempjes: 1) Uncompressed is GIGANTISCH. En ik heb vrijwel geen HDD ruimte meer vrij. 2) Ik heb geen Windows Moviemaker. Ik draai op Windows 2000. [quote:8249269bc8]resizen van interlaced materiaal: gebruik het deinterlace filter in vdub met de optie "unfold fields side by side"[/quote:8249269bc8] MOET ik een deinterlace filter gebruiken? De rest van de (DV)files is ook interlaced. Ik heb juist geprobeert er zo min mogelijk aan te sleutelen, om zo min mogelijk compatabiliteitsproblemen onderling te krijgen. [quote:8249269bc8]Ik weet sinds kort van het bestaan van een gratis DV codec,...(knip)...je brengt dan wel wer een onbekende factor in het spel waar studio mogelijk op kan struikelen... [/quote:8249269bc8] Ja....en ik weet niet of ik dat wel aan durf. Probleem is dat m'n ruwe materiaal op D: staat, maar Studio zet de hele mikmak in C:\...\documents and settings en ik ben bang dat als het fout gaat, dat ik dan helemaal van voren af aan mag beginnen...en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. ...dilemma dilemma... Ik ga eens piekeren wat het beste is, en kijken of ik b.v. 1 VOB filetje kan hercoderen, dan weer branden en kijken of hij dan nogsteeds schokt. Tot zo ver onwijs bedankt voor al je raad en tips. Ik laat zo snel mogelijk horen hoe het verder gaat. [b:8249269bc8]Edit:[/b:8249269bc8] Nog even een vraagje. Het probleem is dat de (tot DVD geconverteerde) vobfiles van Camera 1 NIET schokken. De DVfiles van Camera 2 (en 3) schokken. Is het dan toch zinvol om alle .VOB's te hercoderen? Heeft dat zo'n invloed op de weergave van de andere files? Ik vraag misschien naar de bekende weg (voor jou ;)) maar ik wil het effe heel zeker weten voor ik me weer een hoop werk op de hals haal. Ik ben al maanden met deze DVD bezig, en ik krijg hem maar niet goed. [b:8249269bc8]Edit 2:[/b:8249269bc8] Het ziet er inderdaad naar uit dat de MJPEGs die ik van Camera 1 gemaakt heb, het probleem veroorzaken. Tenminste...zo lijkt het, want het geschok begint na de eerste Camera-1-MJPEG. Alles daarvoor loopt vloeiend. [b:8249269bc8]Edit 3[/b:8249269bc8] (ja, ik blijf aan de gang!): Na de clip uncompressed gehercodeerd te hebben, heb ik hem toegevoegd aan Studio, en dan krijg ik weer die compatabiliteitsmelding. Ik ben zo slim geweest hem effe op te schrijven: [b:8249269bc8][list:8249269bc8]U hebt een clip an dit project toegevoegd die op een andere resolutie is vastgelegd (te weten, kwaliteit) dan de rest van het project. Gedurende het maken van de band worden alle clips met een lagere resolutie nogmaals vastgelegd op de hoogste resolutie in het project.[/b:8249269bc8][/list:u:8249269bc8]
Link naar reactie
1+2; check je mail. De "deinterlace" in vdub keer je na de resize weer om waardoor het materiaal weer interlaced wordt. Het is geen functionele deinterlace in de zin dat je na deze deinterlace de video kan exporteren oid, want je krijgt de fields uit elkaar getrokken naast elkaar in 1 beeld van (2x704)1408x288. Na de deinterlace zijn het dus twee gescheiden beelden in 1 beeld welke je probleemloos kan resizen, na het resizen schuif je vervolgens met een "omgekeerde" de-interlace de twee half beelden weer in elkaar en voila; je hebt weer interlaced. Het is dus een deinterlace en weer retour speciaal bedoeld om op te nemen in een conversie keten. Je moet het zien dan snap je het wel.... Het is de enigste manier die ik ken om interlaced materiaal te resizen zonder dat het een puinhoop wordt. wat betreft de vob's aanpakken: studio (maar ook andere editters) hebben altijd een probleem met gemixt materiaal en uitvoer naar een derde formaat: welke van de toegevoerde files moet gezien worden als "goed" en welke als "niet goed" En dus ook; welke files moet het programma aanpassen en welke files moet het programma juist niet aanpassen. Bij programmas als studio kun je dat niet echt instellen, het is maar een gok wat studio dus doet, waarschijnlijk wordt de eerst toegevoegde file als basis gezien en worden later toegevoegde files geconverteerd naar de "basis file"
Link naar reactie
Allereerst...bedankt voor je mailtje :) Wat bedoelt Studio nou eigenlijk met "...een andere resolutie is vastgelegd (te weten, kwaliteit)."? Gaat dit daadwerkelijk om het beeldformaat, of vind Studio de kwaliteit van de opname zelf minder? Ik ben nog druk aan het testen....zodra ik een leeg DVD-RWtje heb gevonden ga ik weer een testburn doen om te kijken of het schok probleem dan weg is.
Link naar reactie
[color=darkblue:5249314c47][size=18:5249314c47][list:5249314c47][i:5249314c47][u:5249314c47][b:5249314c47]YES!!!![/b:5249314c47][/u:5249314c47][/i:5249314c47][/list:u:5249314c47][/size:5249314c47][/color:5249314c47] Ik geloof dat we het probleem te pakken hebben. Het lijkt er erg sterk op dat MJPEG niet compatible is met DV en uncompressed. Dus alle clips die (als source) DV en uncompressed waren spelen goed af, maar zodra hij dan een MJPEG clip tegen komt, gaat hij schokken. Ik heb het zo getest: Ik wist vanaf welk punt hij begint met schokken (Clip nummertje 23). Ik heb dus clip 23 heb ik opnieuw gecodeerd, niet met MJPEG maar met de DV Codec. En zo ben ik een paar clips door gegaan, steeds de MJPEG versies vervangen door een DV versie. Toen heb ik een nieuw DVDtje gebakken, en zie.....het eerste schok-moment is verschoven van clip 23 naar clip 30. Dus wellicht als ik alle MJPEGs overnieuw codeer naar DV....dan werk de hele DVD als een tierelier en kan ik er trots op zijn :D:D:D Dus....ik ga nu de rest van de 54 clips hercoderen....en dan weer testburnen, en dan MOET hij goed lopen. Zo niet.....dan hoor je me vanzelf gillen :)
Link naar reactie
Tja, als ik je dan vertel dat dv compressie een soort van mjpeg is... het is denk ik studio die niet capabel is om clips met verschillende standaarden te mixen en op de rand beschouwd is dat ook niet verwonderlijk want het is lastig en ik ken wel meer programmas die daar moeilijkheden mee hebben.... Nou ja, hopelijk is de oplossing er, ik wacht het af....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...