Ga naar inhoud

Newbie mini-DV vraag


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik stel deze vraag voor een oom en hoop dat jullie wat licht in het donker kunen schijnen :D . Hij heeft een camcorder met mini-DV bandjes. Hij wil deze miniDV bandjes onbewerkt opslaan op de PC (en later misschien op DVD) om deze zo te "bewaren voor het nageslacht". Nu heb ik het even snel met WMM geporbeert, maar daar kan je alleen opslaan als .wmv (hoger kwaliteit zou erg fijn zijn) en werkt het capturen niet echt lekker. (maar misschien doe ik iets fout...heb me er niet super in verdiept). Mijn/zijn vraag: welk programma doet dit werk goed?...het gaat totaal niet m bewerken, maar puur om de opslag op de HD. Met vr.gr. Jaap PS ik heb deze vraag zo 1,2,3 niet in de FAQ zien staan....anders mijn excuses.
Link naar reactie
Staat idd niet in deze hoedanigheid in de FAQ. Met oa. Scenalyzer, kun je ruwe materiaal van de camcorder via FireWire / IEEE1934 / iLink probleemloos overbrengen naar je pc. Ik raad je aan om scène-herkenning in te schakelen, anders krijg je vrij grote bestanden. Houdt er wel rekening mee dat het ruwe materiaal (DV) 3.6MB per seconde vreet. Dat betekent dat je ongeveer 20 minuten maar op een single DVD kwijt kunt.
Link naar reactie
[quote:532cfd31ab="Cptn. Crash"]...................... De camcorder is aangesloten via USB 2.0. Is dit een probleem? 3,6 MBps is inderdaad erg veel, wat is een accepteerbare verminderde kwaliteit? (ik begrijp dat dit subjectief is, maar misschien een richtlijn?) en kan dit ook met dit programma ingesteld worden? Met vr.gr. Jaap[/quote:532cfd31ab] Je moet inderdaad niet de usb verbinding gebruiken, hiermee kun je namelijk niet de originele dv data naar de pc overbrengen, heb ik begrepen. Gebruik de i-link/firewire aansluiting. Dan kun je ook met Windows' Moviemaker opslaan in DV-avi. Je zou, om niet de dv kwaliteit, met bijgaande grote bestanden, maar een mindere maar acceptabele kwaliteit te kunnen krijgen, de bijgeleverde software i.c.m. de usb verbinding kunnen gebruiken. Mogelijk dat je de dan de maximale kwaliteit behaald die mogelijk is met de usb verbinding en dat dit acceptabel voor je is.
Link naar reactie
[quote:f7b7ffb858="Jaap H"] Je moet inderdaad niet de usb verbinding gebruiken, hiermee kun je namelijk niet de originele dv data naar de pc overbrengen, heb ik begrepen. Gebruik de i-link/firewire aansluiting. Dan kun je ook met Windows' Moviemaker opslaan in DV-avi.[/quote:f7b7ffb858] Misschien domme vraag...Als ik de camcorder wil aansluiten via firewire kan dit gewoon 1-op-1? Maw: firewirekabel in PC en andere kant in camcorder of heb ik hier nog andere hardware voor nodig? [quote:f7b7ffb858="Jaap H"] Je zou, om niet de dv kwaliteit, met bijgaande grote bestanden, maar een mindere maar acceptabele kwaliteit te kunnen krijgen, de bijgeleverde software i.c.m. de usb verbinding kunnen gebruiken. Mogelijk dat je de dan de maximale kwaliteit behaald die mogelijk is met de usb verbinding en dat dit acceptabel voor je is.[/quote:f7b7ffb858] De bijgeleverde software is Sony's Picture Project...m.i. een vreselijk onhandig progrmma dat niet doe wat ik nu wil doen. Vandaar dat ik nu opzoek ben naar een alternatief. 3,6 Mbps is erg veel...is er een soort richtlijn? bijv....1,5 Mbps is doet er haast niet voor onder (ik zeg maar wat) Alvast bedankt, Jaap
Link naar reactie
[quote:eb92dfeee8]Als ik de camcorder wil aansluiten via firewire kan dit gewoon 1-op-1? Maw: firewirekabel in PC en andere kant in camcorder of heb ik hier nog andere hardware voor nodig?[/quote:eb92dfeee8] Jep, gewoon kabeltje tussen de FW aansluiting op je PC en tussen die van je camcorder, deze wordt als het goed is dan automatisch herkent. [quote:eb92dfeee8]3,6 Mbps is erg veel...is er een soort richtlijn? bijv....1,5 Mbps is doet er haast niet voor onder (ik zeg maar wat)[/quote:eb92dfeee8] Als alternatief zou je kunnen opnemen in MPEG-2 formaat op DVD kwaliteit, eventueel met een Variable BitRate (VBR) voor de video. [b:eb92dfeee8]PS.[/b:eb92dfeee8] Denk je eraan het originele bronmateriaal - de mini-DV bandjes - altijd (zorgvuldig) te bewaren? Vanuit een eventuele mindere kwaliteit kun je namelijk nooit meer terug naar de originele DV kwaliteit.
Link naar reactie
Het is geen 3,6 Mbs maar 3,6 MBs, scheelt een factor 8. b=bit B=Byte 1Byte=8bit DV is dus ruim 3 MByte per seconde oftwel 25 Megabit/sec. DVD is 8 Megabit/sec en daar verklein je het dus al een factor3 mee. Ga je verder naar beneden en gebruik je ,zoals al gezegd, VBR mpeg2 dan kun je zonder al te veel problemen afzakken naar 4 a 5 mbit/s, ga je nog lager dan wordt het duidelijk zichtbaar alhoewel eea afhangt van het soort film materiaal.(veel of weinig actie) Daarbij ga ik er van uit dat je eerst materiaal captured in dv-avi mbv firewire en pas daarna codeert in 2 passes naar VBR-mpeg2. Capture je over de usb bus dan wordt het allemaal veel minder aangezien je dan al met omgezet materiaal begint(dv tape=dv en wordt omgezet naar mpeg door de camera---op de pc wordt het daarna nog een keer omgezet.) Als je "online" en in realtime de dv codeert naar mpeg2 (dus capturen en meteen opslaan in mpeg2/dvd) wordt het resultaat ook minder en zul je mischien bij 6 mbit/s al kwaliteits vermindering kunnen waarnemen. het beste is dus capturen in dv-avi via de firewire en daarna pas coderen naar Variabele bitrate mpeg2/dvd via een 2 pass codering.
Link naar reactie
[quote:eabc3fbee8="rwilligen"]Het is geen 3,6 Mbs maar 3,6 MBs, scheelt een factor 8. b=bit B=Byte 1Byte=8bit DV is dus ruim 3 MByte per seconde oftwel 25 Megabit/sec. DVD is 8 Megabit/sec en daar verklein je het dus al een factor3 mee. Ga je verder naar beneden en gebruik je ,zoals al gezegd, VBR mpeg2 dan kun je zonder al te veel problemen afzakken naar 4 a 5 mbit/s, ga je nog lager dan wordt het duidelijk zichtbaar alhoewel eea afhangt van het soort film materiaal.(veel of weinig actie) Daarbij ga ik er van uit dat je eerst materiaal captured in dv-avi mbv firewire en pas daarna codeert in 2 passes naar VBR-mpeg2. Capture je over de usb bus dan wordt het allemaal veel minder aangezien je dan al met omgezet materiaal begint(dv tape=dv en wordt omgezet naar mpeg door de camera---op de pc wordt het daarna nog een keer omgezet.) Als je "online" en in realtime de dv codeert naar mpeg2 (dus capturen en meteen opslaan in mpeg2/dvd) wordt het resultaat ook minder en zul je mischien bij 6 mbit/s al kwaliteits vermindering kunnen waarnemen. het beste is dus capturen in dv-avi via de firewire en daarna pas coderen naar Variabele bitrate mpeg2/dvd via een 2 pass codering.[/quote:eabc3fbee8] Bedankt voor de heldere uiteenzetting! Is het programma Scenalyzer een goed programma voor het "coderen naar Variabele bitrate mpeg2/dvd via een 2 pass codering"? Of is dit ook met WMM te bereiken? zijn er goede freeware programma's op dit gebied? Met vr.gr. Jaap
Link naar reactie
WMM is afdoende voor de capture van dv-avi maar met scenalyser gaat het net ff wat mooier, scenalyser is alleen voor het capturen van dv-avi- meer kan het programma niet. Coderen naar mpeg2 kan uitstekend met TMPGenc-2.5-plus ( http://www.pegasys-inc.com/en/index.html ), in demo werkt het programma 14 dagen zonder beperking. mpeg2 is geen gratis formaat en dus zal er hoe dan ook voor betaald moeten worden tenzij je voldoende hebt aan de demo periode van een programma. WMM kan geen mpeg2 maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...