Ga naar inhoud

Bleutooth en afstand


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil een draadloos netwerkje via Bleutooth opzetten tussen mijn PC op zolder en mijn laptop beneden. Met 2 USB dongels. Afstand ca 5.5 meter waarbij 2 plafonds van ca 20 cm dik beton als opstakels aanwezig zijn. Ik heb bij diverse leveranciers gevraagd of dit haalbaar is, maar ik krijg verschillende antwoorden. Heeft iemand hier ervaring mee ? Groet, Ceco
Link naar reactie
[quote:fe25afb027="Wiep Corbier"]Gaat dat niet met radiogolven? Die gaan zelfs door 30 kilometer beton heen.[/quote:fe25afb027] Dat bedoel ik nu. Jij zegt dat ze door 30 kilometer beton gaan. Ik heb in een test gelezen dat het bereik door een simpel muurtje gehalveerd werd. Daarom zoek ik iemand die hier ervaring mee heeft. groet, Cecodeel
Link naar reactie
[quote:54c384842d="Wiep Corbier"]Zijn het nou radiogolven of niet?[/quote:54c384842d] Bluetooth uses omnidirectional radio waves that can transmit through walls and other non-metal barriers. Bluetooth transmits in the unlicensed 2.4GHz band and uses a frequency hopping spread spectrum technique that changes its signal 1600 times per second. If there is interference from other devices, the transmission does not stop, but its speed is downgraded. Bron: http://www.redcorp.com/superstore/wireless.asp Het antwoord is dus ja. In de PCM van oktober staat een test over Bleutooth producten. Hierbij zorgt een tussenmuur (dikte onbekend) voor meer dan halvering van de maximale afstand (4 m ipv 12m). Ik heb ook eens een test geleezen waarbij de invloed van muren veel minder was (wel een lagere transmissiesnelheid, maar dat is wat anders dan een verbroken verbinding). groet, Cecodeel
Link naar reactie
Laat ik ook een bijdrage leveren om de verwarring groter en kleiner te maken. Radiogolven - inderdaad in gebruik bij Blauwtand - gaan vanuit een antenne weg en de signaalsterkte zal zeer snel afnemen met de afstand (zelfde energie op een groter wordende bol). Daarnaast is het goed radiogolven te zien als een soort licht (eigenlijk is het andersom of nog beter hetzelfde). We zien allemaal dat niet elk materiaal evengoed licht doorlaat. Daarnaast is nog het effect van 'faraday-kooien', wat ook als faraday-muur kan voorkomen. Dit laatste is oorzaak dat de ene muur de andere niet is. Zo zullen waarschijnlijk dragende betonmuren (met wapening!) een grotere verzwakking van het signaal opleveren dan een even dikke gipsmuur. Kortom: uitproberen! Groeten, Maarten.
Link naar reactie
Wifi is net zoiets als bluetooth, namelijk een protocol draadloze netwerken. De term 802.11b wordt hiervoor ook veel gebezigd, net als wlan (wireless lan). Net als bluetooth kun je hiervoor kaarten in je pc zetten, of externe zend/ontvangers gebruiken. http://wi-fi.pagina.nl/ Zoeken op google levert ook wel info, maar ook veel troep. http://www.google.nl/search?q=wifi
Link naar reactie
[quote:d45d49e2ae="MaartenW"]Laat ik ook een bijdrage leveren om de verwarring groter en kleiner te maken. Radiogolven - inderdaad in gebruik bij Blauwtand - gaan vanuit een antenne weg en de signaalsterkte zal zeer snel afnemen met de afstand (zelfde energie op een groter wordende bol). Daarnaast is het goed radiogolven te zien als een soort licht (eigenlijk is het andersom of nog beter hetzelfde). We zien allemaal dat niet elk materiaal evengoed licht doorlaat. Daarnaast is nog het effect van 'faraday-kooien', wat ook als faraday-muur kan voorkomen. Dit laatste is oorzaak dat de ene muur de andere niet is. Zo zullen waarschijnlijk dragende betonmuren (met wapening!) een grotere verzwakking van het signaal opleveren dan een even dikke gipsmuur. Kortom: uitproberen! Groeten, Maarten.[/quote:d45d49e2ae] Dit is duidelijke taal. Het verklaart de verschillende testuitslagen en meningen van leveranciers. Het is dus inderdaad een kwestie van uitproberen. Alleen zal er wel geen leverancier te vinden zijn die je even een setje laat uitproberen. Dus dan maar een hubje kopen of een switch. Minder mobiel maar gegarandeerd dat het werkt. Bedankt voor de info. groet, Ceco
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...