Ga naar inhoud

Vraag over netwerk hardware


anoniem

Aanbevolen berichten

Iets duurder maar wel betrouwbaarder is een ster-topologie, oftwel, alle kabels komen op 1 punt samen, dit is het punt waar dus je HUB of Switch staat. Nadeel hiervan is dat als er een netwerkdevice bijkomt, je altijd een kabel moet trekken naar dit centrale punt. Een andere optie is een ring-topologie. er is geen centraal punt, ieder netwerkdevice wordt aangesloten op de voorgaande. Deze topologie wordt meestal aangelegd met Coaxkabel, dit is een zeer goedkope manier van netwerk aanleggen, maar is zeer gevoelig, bij een kleine kabelbreuk ligt het gehele netwerk plat. Wordt tegenwoordig steeds minder toegepast, ook doordat het een 10Mb netwerk is. Persoonlijk raad ik de eerstgenoemde oplossing aan. Je hebt dan een Hub of Switch nodig, UTP-Cat5 bekabeling of kant-en-klare patchkabels, en in iedere pc een netwerkkaart. Gebruik ook eens de zoekfunctie op deze site, er staan een aantal zeer bruikbare links bij over het opzetten van een netwerk.
Link naar reactie
[quote:0f1e3af609="Venzent"]Persoonlijk raad ik de eerstgenoemde oplossing aan. Je hebt dan een Hub of Switch nodig, UTP-Cat5 bekabeling of kant-en-klare patchkabels, en in iedere pc een netwerkkaart.[/quote:0f1e3af609] Zeker als de spullen nieuw gekocht moeten worden. Zelf ben ik vanwege een router/switch onlangs overgestapt van coax naar een 10/100 netwerk. Zal binnenkort er nog een 10/100 kaartje bijkopen. Maar op zich werk alles prima samen met de 10MBit combo kaarrten.
Link naar reactie
Naar welk merk hub/switch kan ik het beste kijken? (als kan url's erbij). Ik heb geprobeerd te zoeken op deze site maar kwam alleen bij virtual apple netwerk gebeuren uit. Ik dank u alvast voor u hulp. Ik heb helaas ook niet zoveel tijd op het internet omdat ik zoveel werk heb. Bijv. Ben bezig op me werk een intranet site te maken van minimaal 250 pagina's volgens mij gaat het zelfs dik boven de 300. MvG, Matthew Mul
Link naar reactie
Er is niet zoiets als het beste, tenzij je heel veel geld wilt uitgeven. Beslis over het minimum aantal poorten dat je wilt hebben. Denk na over je netwerk. 2, 3 computers, vlak bij elkaar of wat verder weg. Verder is een router/switch wat anders dan een switch. Neem je nu en in de naaste toekomst geen kabel of ADSL internet, dan heb je ook geen router nodig. Misschien heb je wel draadloos nodig, een kabeltje trekken van woonkamer naar zolder en/of meterkast is soms best wel moeilijk. Prijzen zijn zo in beweging, dat niet is te zeggen dat je nu of straks duurder uit zult zijn. Afhankelijk van de woonplaats heb je dan nog meer of minder mogelijkheden. Een winkel in de buurt heeft vast wel wat bruikbaars. Een 10/100 switch met 8 poorten moet voor 50 euro of minder te vinden zijn. Een router/switch met 4 poorten heb ik voor 89 euro gezien. Een hub zou ik niet nemen als je ook 10 Mbit wilt gaan gebruiken. De kabels zullen de grootste kostenpost worden. Gewoon bij de winkel pakweg 1,50 euro/meter is een normale prijs. Maar kan vaak ook voor de helft! Kant en klare kabels lengte van 10 meter, die heb je van 8,00 euro tot zo'n beetje 20 euro of meer. En volgens mij geen verschil in kwaliteit. Ik zou gewoon folders halen en de boel bekijken. Ik kan niet zeggen dat is de goedkoopste winkel! Als er iets goedkoop is, is wat anders (fors) weer duurder. Toen ik 10 meter kabel nodig had, bleken de 2 goedkoopste winkels geen voorraad te hebben. Toen uiteindelijk een wat duurdere kabel gekocht. En let op: de Hema verkoopt bijvoorbeeld ISDN cat5 kabels. En volgens mij kunnen die kabels gewoon voor netwerken worden gebruikt. En die kabels zijn dus ook erg betaalbaar!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...