Ga naar inhoud

Internet/Extranet/Intranet


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, ik moet uitzoeken wat globaal het verschil is tussen internet, extranet en intranet. Nu kom ik wel uit het internet verhaal en intranet weet ik ook wat het is, echter extranet is mij niet zo erg duidelijk. Volgens mij is het een intranet dat vanaf buiten te benaderen is (zoiets als op m'n huidige school waar ik van huis uit op bepaalde schijven kan inloggen), echter ik weet niet of ik hier juist mee zit. Helaas kom ik zelfs met Google niet tot iets zinnigs (althans niet waar het duidelijk staat), misschien dat 1 van jullie er een paar regels aan wil wagen :) (mooiste is natuurlijk een site met een vergelijking tussen deze 3) Bedankt iig!
Link naar reactie
tik eens in op google: wat is een extranet..... Wat is een extranet? Vul aub een zoekterm in.. Home -> Nieuws -> Recent Nieuws -> Wat is een extranet?... 01 oktober 2002 03 juli 2002 - Business-to-business communicatie in de toekomst De term ligt nog niet op ieders lippen maar intussen maken veel mensen in hun dagelijks werk al gebruik van een extranet zonder dat zij zich hiervan bewust zijn. Bijvoorbeeld om een bestelling te volgen, een product te bestellen bij een leverancier of om toegang te krijgen tot klantenservice. Verschil tussen internet, intranet en extranet Het internet is een wereldwijd computernetwerk dat voor iedereen met internettoegang toegankelijk is. Toen bedrijven hiervan de mogelijkheden ontdekten, ontwikkelden zij, gebruik makend van dezelfde web interface, hun eigen netwerken: intranetten. Zij gaven alleen de eigen medewerkers toegang op dit netwerk en legden er een firewall omheen zodat het niet benaderd kon worden door ongewenste gasten. Om gewenste gasten wel toegang te kunnen geven werd het extranet ontwikkeld. Niet alleen de eigen medewerkers maar ook andere, zorgvuldig geselecteerde buitenstaanders, zoals business partners en klanten, wordt toegang gegeven tot het netwerk. Waarom een extranet? Een extranet biedt een veilige manier om business-to-business transacties af te handelen. Het kan bedrijven tijd en geld besparen. Extranetten worden bijvoorbeeld ingezet om te besparen op bestelprocedures en het op de hoogte houden van leveranciers. Ook kan sneller gereageerd worden op problemen en vragen van leveranciers. Het ontvangen van voorstellen, het doen van een bod, documenten versturen en betalingen afhandelen; dit zijn enkele voorbeelden van handelingen die via een extranet kunnen worden gedaan. Een extranet heeft beperkte, met een password beveiligde toegang en kan dus direct met de interne systemen van de betrokkenen worden verbonden. Ieder bedrijf een extranet? Velen zien extranetten als de volgende stap in web development. Business-to-business communicatie kan vanwege de vertrouwde web interface via een extranet op een gebruikersvriendelijke manier worden afgehandeld. Een extranet stelt bedrijven in staat snel en soepel hun procedures op elkaar af te stemmen. Gebruik van een extranet verlaagt de ‘time-to-market’, bespaart kosten en geeft sneller toegang tot partner informatie. De verwachting is dat op den duur alle bedrijven zullen overgaan op het gebruik van een extranet in samenwerking met hun leveranciers en klanten. Nu al zijn er grote bedrijven die stellen dat ze geen zaken willen doen met bedrijven die niet via een beveiligd extranet aan hun systemen kunnen worden gekoppeld.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...