Ga naar inhoud

NetBIOS en TCP/IP versus MAC adres


anoniem

Aanbevolen berichten

De laatste weken bezig geweest om uit te pluizen hoe NetBIOS en TCP/IP (samen)werken. Er is informatie zat te vinden op Internet over dit onderwerp. Wat ik echter nergens kan vinden is welke rol het MAC adres van de netwerkkaart speelt in netBIOS en TCP/IP. Ik ben op zoek naar Websites, boeken of tijdschriften waar ik meer kan vinden over dit onderwerp, wie helpt me op weg?
Link naar reactie
Mac adres speelt bij TCP/IP geen enkele rol. De enige rol die het KAN spelen, is als je dynamisch IP-adressen laat uitdelen door de DHCP server. Dit gebeurt bijvoorbeeld door Chello Kabelinternet. Mijn computer meldt zich aan bij Chello, en krijgt door de DHCP server elke keer hetzelfde ip-adres. Die DHCP server weet wie ik ben, omdat hij mijn MAC-adres kent. Nog even: een MAC-adres is een wereldwijd uniek nummer, dat elke netwerkkaart heeft. Hierdoor is elke netwerkkaart uniek te identificeren. Dit MAC adres wordt verder in TCP/IP totaal niet gebruikt, dat protocol gebruikt namelijk het IP adres als uniek nummer om een bepaalde computer aan te duiden. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord heeft, en dan mijn antwoord ook klopt :) Anders krijgen we zo wel meer reacties...
Link naar reactie
Dat het MAC adres bij TCP/IP niet wordt gebruikt wist ik niet. NetBIOS wordt echter wel gebruikt. Als je via de netwerkinstellingen de eigenschappen van "TCP/IP" opvraagt zie je op de tab NetBIOS het volgende staan : "Met NetBIOS-ondersteuning kunt u NetBIOS-toepassingen uitvoeren via het TCP/IP-protocol" en hier is "Netbios over TCP/IP" ook aangevinkt. De rest was me bekend. Het MAC adres speelt wel een rol bij NetBIOS. NetBios werkt met unieke namen. De naam die het werkstation krijgt bij de netwerkeigenschappen als het station wordt opgenomen in het netwerk is zo'n unieke naam. Wat ik nog heb ontdekt is dat het MAC adres ook wel "NETBIOS_NAME_1" genoemd wordt. Ondertussen zoek ik verder. De meesten van jullie vinden misschien dat ik wel érg theoretisch bezig ben maar ik wil de onderste steen van NetBIOS en MAC adres boven halen en stel reacties en tips zeer op prijs.
Link naar reactie
NetBios over TCP/IP zorgt ervoor dat je op een LAN ook de computernaam kunt gebruiken, zonder echt DNS servers te hebben. Nu kan je bijvoorbeeld intypen "PING Computer1" en dan zoekt PING daar automatisch het ip-adres 192.168.0.1 bij. Zonder dus gebruik te maken van een DNS server, want daar staan de computers in je Lan toch niet in, of je zou je eigen DNS server moeten draaien. Of Netbios zelf ook gebruikt maakt van het mac-adres... Ik zou het eigenlijk niet weten.
Link naar reactie
[quote:394f874c7c="RowdyVanDerVeen"] Nog even: een MAC-adres is een wereldwijd uniek nummer, dat elke netwerkkaart heeft. Hierdoor is elke netwerkkaart uniek te identificeren. Dit MAC adres wordt verder in TCP/IP totaal niet gebruikt, dat protocol gebruikt namelijk het IP adres als uniek nummer om een bepaalde computer aan te duiden. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord heeft, en dan mijn antwoord ook klopt :) Anders krijgen we zo wel meer reacties...[/quote:394f874c7c] niet helemaal onder win 2000 en xp kan je je mac zelf verandere dus niet uniek ik kan onder win 2000 dus jouw mac adres aan een kaart toe wijzen
Link naar reactie
[quote:12a09d4c50]Mac adres speelt bij TCP/IP geen enkele rol.[/quote:12a09d4c50] Als er geen mac adres was dan zou heel het netwerk niet werken. Mac is eigenlijk wel het belangrijkste wat er is op tcp/ip gebied. Wanneer je spreekt over een lokaal netwerk dan. Wanneer je bijvoorbeeld alleen al een ping over je lokaal netwerk doet dan zal er eerst een ARP (address resolution protocol) request komen. Hierbij krijgt de zendende computer het mac address van de computer welke hij wil pingen met het daarbij behorende ip address. Wanneer je in een dos prompt het commando : arp -a geeft zie je alle resoluties die gedaan zijn. Dit geld dus alleen voor een LAN op WAN (internet) is een mac adres niet bruikbaar. btw : - Het kabel netwerk werkt wel met mac herkenning - Ieder mac adres zou uniek moeten zijn maar er zijn al netwerkkaarten op de markt met dubbele mac adressen.
Link naar reactie
[quote:785ed5b46b="simba"][quote:785ed5b46b="RowdyVanDerVeen"] Nog even: een MAC-adres is een wereldwijd uniek nummer, dat elke netwerkkaart heeft. Hierdoor is elke netwerkkaart uniek te identificeren. Dit MAC adres wordt verder in TCP/IP totaal niet gebruikt, dat protocol gebruikt namelijk het IP adres als uniek nummer om een bepaalde computer aan te duiden. Ik hoop dat dit je vraag beantwoord heeft, en dan mijn antwoord ook klopt :) Anders krijgen we zo wel meer reacties...[/quote:785ed5b46b] niet helemaal onder win 2000 en xp kan je je mac zelf verandere dus niet uniek ik kan onder win 2000 dus jouw mac adres aan een kaart toe wijzen[/quote:785ed5b46b] Tuurlijk, en ik kan ook mijn vingerafdruk aanpassen zodat ik jouw vingerafdrukken achterlaat... Maar je kan niet zonder meer onder 2000 en XP je mac adres aanpassen, hoor. Je moet dan speciale software hebben om in de bios van je netwerkkaart dat adres aan te passen.
Link naar reactie
[quote:379c2afca1="[DarthV]"][quote:379c2afca1]Mac adres speelt bij TCP/IP geen enkele rol.[/quote:379c2afca1] Als er geen mac adres was dan zou heel het netwerk niet werken. Mac is eigenlijk wel het belangrijkste wat er is op tcp/ip gebied. - Ieder mac adres zou uniek moeten zijn maar er zijn al netwerkkaarten op de markt met dubbele mac adressen.[/quote:379c2afca1] Ja, dat klopt helemaal. Voor je LAN is een mac adres wel van belang, maar op internet doet het er eigenlijk niet meer toe. Webservers kunnen echter wel je mac-adres achterhalen, als ze dat willen en je computer dat toestaat. Maar ze kunnen er verder eigenlijk niks mee, hooguit zien wanneer jij weer langskomt op de site. Maar dat kan ook dmv. een cookie oid.
Link naar reactie
[/quote] Tuurlijk, en ik kan ook mijn vingerafdruk aanpassen zodat ik jouw vingerafdrukken achterlaat... Maar je kan niet zonder meer onder 2000 en XP je mac adres aanpassen, hoor. Je moet dan speciale software hebben om in de bios van je netwerkkaart dat adres aan te passen.[/quote] Niet helemaal waar, de meeste (nieuwe en betere merken) NIC's ondersteunen het aanpassen van het MAC adres software matig (vanuit de driver), 3Com en Intel leveren zelfs een diagnostic pakketje mee die aanpassing van MAC via eigen software scherm mogelijk maakt. Dit geldt overigens niet voor alle NIC's van 3Com en Intel.
Link naar reactie
Tot nu toe heb ik geen informatie kunnen vinden over de rol die het MAC adres in NetBIOS speelt. Op [http://www.howstuffworks.com/category.htm?cat=Netw] heb ik echter enorm veel informatie gevonden over het Ethernetsysteem en het gebruik van switches waarin het MAC adres een grote rol speelt. Via deze site vond ik info over het ARP Protocol (Address Resolution Protocol) waarin het MAC adres ook een grote rol speelt. -------------------------------------------------------------------------------------- Operation of the ARP Protocol The operation of ARP is straightforward. Let's say an IP-based station (station "A") with IP address 192.0.2.1 wishes to send data over the Ethernet channel to another IP-based station (station "B") with IP address 192.0.2.2. Station "A" sends a packet to the broadcast address containing an ARP request. The ARP request basically says "Will the station on this Ethernet channel that has the IP address of 192.0.2.2 please tell me what the address of its Ethernet interface (MAC adres) is?" Since the ARP request is sent in a broadcast frame, every Ethernet interface (NIC) on the network reads it in and hands the ARP request to the networking software running on the station. Only station "B" with IP address 192.0.2.2 will respond, by sending a packet containing the Ethernet address (MAC address) of station "B" back to the requesting station. Now station "A" has an Ethernet address to which it can send data destined for station "B," and the high-level protocol communication can proceed. A given Ethernet system can carry several different kinds of high-level protocol data. For example, a single Ethernet can carry data between computers in the form of TCP/IP protocols as well as Novell or AppleTalk protocols. The Ethernet is simply a trucking system that carries packages of data between computers; it doesn't care what is inside the packages. ------------------------------------------------------------------------------------- Het lijkt mij dus zeer aannemelijk dat bij NetBIOS het MAC adres dezelfde rol speelt als in TCP/IP. Het verschil met TCP/IP zal zijn dat hier ipv met IP adressen met computernamen (Names) wordt gewerkt waarbij het corresponderende MAC adres bij een naam moet worden opgezocht voordat er communicatie kan plaatsvinden tussen twee namen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...