Ga naar inhoud

Audio en thuisnetwerk


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis (3 verdiepingen), en het zou leuk zijn als ik mijn huis in "audio zones" zou kunnen indelen. Een surround opstelling in de huiskamer, een speaker in de keuken en de badkamer, speakers in de slaapkamers/op de gangen, en 2 spekers in mijn werkkamer op zolder. Het idee is dat je vanuit bijna elke ruimte deze "installatie" kan bedienen via de PC (ga een netwerkje aanleggen met pc's in de keuken, slaapkamer, op zolder en in de huiskamer). Hoe pak je zoiets aan op een betaalbare wijze? Ik ben er al achter dat ik minstens een soort superversterker nodig heb(die ik aan een PC kan koppelen en vandaaruit aansturen) en tig speakers. Iemand enige suggesties? Of ervaring met zoiets? Of moet ik maar blijven dagdromen?
Link naar reactie
Ik geloof niet dat je de bedoeling begrepen hebt. Dit systeem is vooral gebouwd rond een grote versterker (dus niet een PC). Hij is wel aanstuurbaar vanaf een netwerk (Aan/uit, Volume, bron kiezen, EQ, e.d) Ik weet niet eens of zoiets technisch mogelijk is, of dat iemand al zoiets gebouwd heeft. Vandaar mijn oproep ;-)
Link naar reactie
Nou, het schema is dus als volgt: [b:607fac0066]BG[/b:607fac0066] ---> Surround-opstelling: of vanuit mijn PC die in een netwerk hangt, of vanuit een stand-alone decoder/versterker, die misschien ook aan de PC hangt? In [b:607fac0066]de keuken [/b:607fac0066]1 of 2 gewone boxen. 1e verdieping: in [b:607fac0066]slaapkamer 1 [/b:607fac0066]staat een PC (ook in het netwerk) met ook een TV, misschien hier ook een surround-opstelling, of anders gewoon stereo. Ook hier kan ik dus weer kiezen tussen een geluidskaart in de pc, of koppelen aan een stand-alone. In [b:607fac0066]de gang [/b:607fac0066]1 speaker. In [b:607fac0066]de badkamer [/b:607fac0066]1 speaker. In [b:607fac0066]slaapkamer 2 [/b:607fac0066]twee speakers. In [b:607fac0066]slaapkamer 3 [/b:607fac0066]twee speakers. 2e verdieping: in mijn [b:607fac0066]werkkamer[/b:607fac0066] staat wederom een netwerk-pc, hier 2 of 4 speakers, ook hier weer de vraag: vanuit de pc, of gekoppeld aan een stand-alone? In de naast gelegen [b:607fac0066]logeerkamer [/b:607fac0066]ook 2 speakers. Hoofdvragen: wat is het maximum aantal speakers dat 1 versterker aan kan? Kan ik zo'n versterker vanuit elke netwerk-pc bedienen? Kan ik per ruimte beslissen wat de audio-bron is? (CD, radio,TV, MP3 van mijn HD, enz) Bestaat er speciale software om versterkers of speakers individueel aan te sturen? Hoe is de vergelijking tussen een vette soundcard en een stand-alone versterker? (Ik neem aan dat een stand-alone kwalitatief beter is, en ook meer power heeft). Alvast bedankt, DM
Link naar reactie
Klinkt leuk, die B&O, maar: 1) errug duur 2) mijn comp zit daar dan helemaal niet op aangesloten. Moet ik op elke verdieping een AB neerleggen, ofzo. Het luike lijkt mij juist dat je vanuit elke comp in het netwerk je installatie kan aansturen. Nogmaals, weet niet hoe die configuratie eruit zou moeten zien, en of het technisch uberhaupt wel mogelijk is. DM P.S voor diegene die het nog niet helemaal door heeft: ik ben gewoon heel erg lui, en op zoek naar het minimum beweegpunt: zoveel mogelijk dingen kunnen doen, met zomin mogelijk beweging :-) Dus ook audio in je hele huis aansturen, zonder fysiek ergens naartoe te moeten lopen voor het omzetten van knoppen e.d. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...