Ga naar inhoud

Wat zijn de taken van een netwerkbeheerder?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik hoop dat dit geen domme vraag is maar wat zijn de belangrijkste taken van een netwerkbeheerder? Ik veronderstel dat de taak van netwerkbeheerder niet enkel backups maken is! Ik heb enkele maanden geleden een staatsexamen meegedaan en ben hier nog voor geslaagd ook :o . Hiervoor diende ik een resem vragen te beantwoorden maar nu blijkt de voornaamste taak systeembeheer te zijn. Kan men dit al doende leren of is het een onbegonnen zaak?
Link naar reactie
probeer bij een bedrijf bij de IT-afdeling te komen. Of zie bij een ICT-bedrijf in dienst te komen) Ga eens flinnk smoezen met je baar, personeelsfunctionaris en volg eens een MCSA-treaject. doe nog een paar examnes en wordt MCSE-er. Heb je meer interresses in Databases ga richting MCDBA of kijk op het internet wat bijvoorbeeld Oracle kan betekenen. Als je meer finesses heb met ontwikkeling kan je natuurlijk ook MCSD gaan doen. Wat het betekend ga ik niet uitleggen, dit zijn examens van M$ en de kreten plus eisen klan je vinden bij www.microsoft.com. Hierachteraan kan je je natuurlijk ook eens verdiepen in Novel en Unix/Linux. Wat je ga doen met die ervaring... Dat is alleen in de praktijk te testen. Het ligt uiteindelijk alleen maar aan je eigen instelling en je eisenpakket. Mensen die bij mij komen met "Ik ben MCSE en wil alleen orgel (met de PC) spelen" kunnen wat mij betreft rechtsomkeerd maken. Dus zoals je ziet kan je zelf net zo veel of weinig bereiken als je zelf wil. Maar dat is met (bijna) elke opleiding.
Link naar reactie
[quote:e4afae36f2="Bosje"]Systeembeheer kan je in principe gewoon in de praktijk leren. Je moet wel een technische affiniteit hebben. Ben je bijvoorbeeld goed (technisch) bekend met WIN2K, dan zou je dat in de praktijk snel kunnen leren. Suc6 8) Wat is eigenlijk de achterliggende bedoeling van je vraag ?[/quote:e4afae36f2] Ik vraag me gewoon af of iedereen zomaar systeembeheerder kan worden of je een doorgedreven interesse moet hebben voor alles wat computers aangaat. Je moet er niks achter zoeken hoor.
Link naar reactie
Iedereen die een computer heeft is in principe systeembeheerder. Uiteraard is het wel zo; des te meer computers en software, des te zwaarder je taak. Het kan als snel zo zijn dat bedrijven willen dat je met diploma's aantoont een netwerk te kunnen beheren. Wordt het netwerk groot, dan heb je ook nog applicatiebeheerders. volgens mij stelt het allemaal weinig voor, maar men schijnt er zijn/haar brood er mee te kunnen verdienen. Ik voorspelde 10 jaar terug al dat deze functies in de toekomst gaan verdwijnen. Op termijn zal het aantal banen hoe-dan-ook teruglopen.
Link naar reactie
[quote:6e023204fb="Wiep Corbier"]Volgens mij stelt het allemaal weinig voor, maar men schijnt er zijn/haar brood er mee te kunnen verdienen.[/quote:6e023204fb] Nou nou, niet zo neerbuigend. Voor complexe netwerken heb je er echt een dagtaak aan om het allemaal goed draaiend te houden. [quote:6e023204fb="Wiep Corbier"]Ik voorspelde 10 jaar terug al dat deze functies in de toekomst gaan verdwijnen. Op termijn zal het aantal banen hoe-dan-ook teruglopen.[/quote:6e023204fb] Ik denk niet dat dit soort banen gaan verdwijnen. Er is steeds meer vraag naar systeembeheer. Vooral de kleinere bedrijven die behoefte hebben aan welke vorm van automatisering dan ook. Voor deze bedrijven is een eigen systeembeheerder vaak te duur en kloppen ze aan bij een bedrijf als waar ik werk. Wij bieden complete IT-diensten voor onze klanten, van systeembeheer tot een website. Van Exact-implementaties tot maatwerk-software.
Link naar reactie
[quote:c9dd7a789e]Nou nou, niet zo neerbuigend. Voor complexe netwerken heb je er echt een dagtaak aan om het allemaal goed draaiend te houden. [/quote:c9dd7a789e] Niet neerbuigend bedoeld hoor ;) Maar vertel me eens, als je wilt, wát je dan de hele dag moet doen om een dergelijk netwerk te laten draaien. Ben errug benieuwd
Link naar reactie
Ik werk bij een grote bank, niet sysbeh. maar als 2e lijns helpdesker en ik kan me zo voorstellen dat met alle applicaties die ik en mijn collega's gebruiken ze absoluut geen koffie zitten te drinken. Alleen al de tig tijdelijke medewerkers die per dag moeten worden aangemaakt en verwijderd! Alle programma's die bijgewerkt moeten worden, event viewers controleren etc... Het gaat om een bank, dus stabiliteit en security is ALLES! Het hangt er natuurlijk van af hoe groot een netwerk is en hoeveel systeembeheerders je per Forest/Tree/Domain hebt. Ben mijn eigen beheerder op m'n Win2000 domein en dat alleen al houdt me zoet... Bart
Link naar reactie
[quote="Wiep Corbier"]Iedereen die een computer heeft is in principe systeembeheerder. quote] Ik ben netwerkbeheerder van een netwerk bestaande uit 6 NT4 servers, 3 AS400´s en ongeveer 250 werkstations. Meerdere VPN-verbindingen binnen Europa naar bij-kantoren. Dagelijkse taken bestaan onder andere uit: Dagelijks logfiles controleren (NT en Firewalls) Auditen van security Uitzoeken en opzetten nieuwe communicatie mogelijkheden Aansturen systeembeheerders welke 1e lijns support leveren Bijwerken documentatie Maken van beschrijvingen voor gebruikers Performance van externe verbindingen monitoren en trouble-shooten. Onderhoud verrichten aan servers (aanpassen permissies, folder synchronisaties, opschonen/aanmaken gebruikers) Al met al meestal wel een dagtaak, indien er tijd is op internet wat vakbladen lezen of posten op C!T :P Je kan als (junior) systeembeheerder vaak aan de gang bij de wat grotere bedrijven die over een eigen IT-afdeling beschikken en waar er al kennis aanwezig is. En om op de uitspraak van Wiep terug te komen, dus iedereen die een auto heeft is monteur`?????? In principe hebben alle netwerk- en systeembeheerders een netwerk in beheer (vandaar de naam), echter iedereen die een computer heeft, hoeft nog geen netwerk in beheer te hebben, dus die opmerking is "een beetje dom" om maar met de woorden van Maxima te spreken :lol: Zeker in een wat groter bedrijf komt bij de functie van netwerkbeheerder steeds vaken "gewoon bureauwerk" kijken. Als er een nieuw systeem wordt geimplementeerd dient er gekeken te worden naar de kosten, tijdsplanning, downtime van het systeem, aanvragen offertes en onderhandelen met leveranciers..........Heel wat meer dan een gemiddelde gebruiker doet die zijn pc gebruikt om te internetten en emailen of een spelletje spelen (wat ik trouwens graag doe op mijn eigen pc thuis) Afijn, dit was even het korte relaas van een netwerkbeheerder, ik moet weer wat gaan doen.. (maar eerst nog even kijken of er nieuwe posts zijn) :D :D :D
Link naar reactie
"En om op de uitspraak van Wiep terug te komen, dus iedereen die een auto heeft is monteur`?????? In principe hebben alle netwerk- en systeembeheerders een netwerk in beheer (vandaar de naam), echter iedereen die een computer heeft, hoeft nog geen netwerk in beheer te hebben, dus die opmerking is "een beetje dom" om maar met de woorden van Maxima te spreken" Laat ik het anders uitleggen. Hoeveel hoefsmids werken er in een garage......ja, hebbie em...? Tijden veranderen, neem WinME, een thuisnetwerkje opzetten is een paar klikken met de muis. Dat jij zoveel werk hebt, komt door de huidige gebrekkige techniek. Voorbeeld: hoeveel automonteurs zijn met jouw auto verbonden om te checken of de benzine nog wel in voldoende mate naar de cilinders gaat? Uiteraard is het systeem dat jij omschrijft niet een thuisnetwerkje en zal enig onderhoud vergen. Maar let op, eens komt de dag.
Link naar reactie
De techniek ontwikkelt zich inderdaad, maar niet om de huidige mogelijkheden beter te beheren, maar om nieuwe mogelijkheden te kunnen gebruiken. Het opzetten van een netwerkje is inderdaad een paar klikken waar je vroeger een goeroe voor moest zijn, maar daar zit het werk ook niet, netwerken worden groter ,LAN/WAN, Nieuwe encryptie methodes, VPN mogelijkheden, WiFi. Allemaal nieuwe technieken die toegepast gaan worden en daar is weer ondersteuning op nodig. Het werk voor systeembeheer zal altijd blijven, alleen door het brede vlak waarin het zich ontwikkelt zullen de taken meer opgedeeld gaan worden over de expertises. Tegenwoordig heb je bedrijven die niks anders doen dan informatiebeveiliging, iets waar je 5 jaar geleden niemand over hoorde, nu is het een aparte tak van sport. Indien je jezelf niet uit de markt wil prijzen dien je een expertise op te bouwen waar je interesse ligt. Ik lees regelmatig jouw posts en je bent op IT gebied geen domme jongen, ik weet niet of je beroepmatig iets met pc´s doet of uit hobby, maar ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van wat netwerkbeheer of systeembeheer inhoud. :-? En dat stukkie over die hoefsmid heb ik niet, muntje wil niet vallen, maar dat zal wel komen omdat ik netwerkbeheerder ben :wink:
Link naar reactie
[quote:84748259d1="Wiep Corbier"]Ik ben zelf netwerk/systeembeheerder geweest bij Tandon Computers te Amsterdam. Credo; houd de gebruiker onwetend en u heeft een baan.[/quote:84748259d1] Hahahaha, bespeur ik hier enige wroeging :wink: :wink: :wink: Bij ons is alles dusdanig opgezet dat het leveren van support aan de eindgebruiker hooguit 20% van onze werkzaamheden is, mocht die taak ooit wegvallen is dat gat nog wel op te vullen met wat internetten :lol: We zitten hier ook echt niet in de bekende "ivoren toren" waar je vaak over hoort binnen bedrijven.
Link naar reactie
"Hahahaha, bespeur ik hier enige wroeging?" Nee hoor. Bedrijf is failliet. We maakte ons bijvoorbeeld druk om niets. Hoog oplopende conflicten over mensen die aan het eind van de dag niet op tijd uitloggen. Zullen we hem/haar dan maar van het syteem 'kicken"? We kunnen het Waarom de back-up niet een half uur later? Waarom niet automatisch? Waarom drie man? Veelal totaal nutteloze dingen omdat we het nou eenmaal kunnen. Het bedrijf maakte zelf computers, en daarnaast was er een hoog personeelverloop. Nieuwe mensen kregen een nieuwe computer. Maar ALTIJD zonder netwerkkaart. Waarom niet een computer MET netwerkkaart? Omdat WIJ dan niets te doen hadden. Waarom moesten WIJ een lint of inktpatroon vervangen? Waarom niet de mensen van de afdeling het leren? Omdat WIJ dan niets te doen hadden. Waarom een printer bij ons op kantoor met informatie over afdelingen die de managers moesten hebben. Dan konden wij dat 's morgens uitdelen, dan had je weer wat te doen.
Link naar reactie
Tja, de dingen die je doet moet je doen om de gebruiker te behagen, niet omdat het kan. "Grootste conflict" die we hier hebben is een balans vinden tussen security en gebruikersgemak, en aangezien deze loodrecht tegenover elkaar staan levert dat wel eens discussies op, verder hebben we geen noemenswaardige conflicten hier. :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...