Ga naar inhoud

xp client op netware, veel users


anoniem

Aanbevolen berichten

Momenteel beheer ik een novell 5.1 netwerk met 1 server en 70 workstations die draaien op windows 98. Deze krijgen een upgrade naar XP en een NTFS partitie omdat ik workstations wil beveiligen. Alle users krijgen (zeer) beperkte rechten bij (verplicht) inloggen. Nu gaat het om zo'n 400 users die in principe toegang hebben tot alle pc's. Ik heb geen zin om 70 x 400 users aan te maken. Dit moet mogelijk zijn op een handige manier en mijn vraag is: Kan dit met novell en zo ja, hoe? Hoe werkt dit bij een NT server? Ik neem aan dat allereerst een domein opgegeven wordt. Wie heeft een oplossing / tips?
Link naar reactie
Dit kan met een Novell server. Als er geen NT/2000 server staat, laat je de XP machine gewoon in een werkgroep staan (er is immers geen domain controller). Op deze machines installeer je de Novell client (te downloden bij Novell) en je kunt op iedere machine inloggen op de novell server (daar zijn alle users toch al aangemaakt?) Installeer 1 machine met XP professional, maak daar dezelfe users aan (lokaal dus) en maak hier dan een Ghost-image van. Zet deze Ghost-image op de andere PC's en je hebt 70 PC's met dezelfde users gedefinieerd. Zorg er wel voor dat de computernamen verschillend blijven, dus iedere keer nadat je de image op een PC hebt gezet, de computernaam veranderen. Neem je nu Ghost Enterprise edition, dan kun je over het netwerk, meerdere PC's tegelijk van een image voorzien. Bij deze methode moeten echter wel de PC's identiek zijn. Als je een NT/2000 server hebt staan, maak je daar een domain controller van. Je hoeft dan niet op al die 70 PC's een user database hebben staan, want de gebruikers loggen in op het domein en niet op de lokale machine. Dat neemt dus een hoop beheerstaken uit handen.
Link naar reactie
[quote] Leo bedankt voor de tips, daar kan ik iets mee. Met Windows 2000 server zal dit inderdaad beter werken maar nu nog een andere vraag (voor Novell server): Uit beveiligingsoogpunt wil ik de XP workstations van NTFS partitie voorzien. Kan ik achteraf converteren maar dan werkt vooraf beveiligen weer niet optimaal. Het lijkt me stug dat ghost enterprise zelfs de partitietabel aanpast of is dit ook mogelijk? [ Dit bericht is bewerkt door: Theodoor op 2002-04-29 12:04 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...