Ga naar inhoud

WINROUTE PRO 4.2 op netwerk met XP-Home en ME


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb een netwerkje met drie PC's via een hub. PC1 heeft een Mxstream ADSL verbinding, PC2 en PC3 een dial up mogelijkheid als back-up. Met behulp van WINROUT PRO 4.1 werd de internet verbinding succesvol gedeeld en kon er vanaf alle PCs gelijktijdig worden ge-internet. De host PC1 is inmiddels geupgrade naar Wondows XP Home onder toevoeging van toevoeging van Netbeui als extra protocol. Volgens de makers werk Winroute 4.1 niet onder XP en dus is Winroute 4.2 geinstalleerd. De Mail en Proxy functies staan uit. Bijna alle netwerk functies werken naar behoren en alles is te pingen. Helaas werkt internet niet vanuit de clients PC2 en PC3. E-mail (via Outlook of outlook express) werkt gewoon. Dus kennelijk zit er ergens een instellingsfout in DHCP of DNS. In de errorlog staat de volgende melding: [datum/tijd]main:0013:995 - WRSendpacket0failed. Voor mij had er ook chinees kunnen staan. Wie heeft dit eerder gedaan en kan mij helpen met de juiste instellingen? groeten, Bert
Link naar reactie
:???: Jemig de Pemig, heb je het net werkend ga je upgraden. Volgende week toch niet Linux, he? Ben je niet vergeten om voor de gebruikers van de windows98 pc's accounts te maken op de windowsXP computer. En check de ip-adressen van de windows98 pc's dat dit dezelfde adressen zijn die WinroutePro toekent. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Hallo Noztra Helaas heeft het vorige netwerk nooit helemaal gedraaid. TCP/IP ja, Winroute 4.1 nee. En voordat ik dat rond kon maken is gedurende een forse download ME opgeblazen (blauw scherm, PC dood) en wilde deze met geen mogelijkheid meer starten. XP stond al op een andere partitie en die wilde wel starten, vandaar. En nee ik heb nog geen plannen met Linux hoewel ik Mandrake 8.1 wel heb geinstalleerd. Ik heb alle IP adressen wel 4 keer gecontroleerd en ook een account op de XP PC gemaakt hoewel ik de reden en het hiervan te verwachten resultaat niet begrijp. Wellicht heb ik de account verkeerd ingesteld in ieder geval werkt het niet. groeten, Bert
Link naar reactie
Hallo Noztra Helaas heeft het netwerk waar we het de vorige keer over hadden nooit helemaal gedraaid (dat was ook een reparatie na herinstallatie van ME op een client). TCP/IP ja, Winroute 4.1 nee. En voordat ik dat rond kon maken is gedurende een forse download ME op de host opgeblazen (blauw scherm, PC dood) en wilde deze met geen mogelijkheid meer starten. XP stond al op een andere partitie en die wilde wel starten, vandaar. En nee ik heb nog geen plannen met Linux hoewel ik Mandrake 8.1 wel heb geinstalleerd, sterker nog ik ben vandaag begonnen met het herstellen van ME. Ik heb alle IP adressen wel 4 keer gecontroleerd en ook een account op de XP PC gemaakt hoewel ik de reden en het hiervan te verwachten resultaat niet begrijp. Wellicht heb ik de account verkeerd ingesteld in ieder geval werkt het niet. groeten, Bert [ Dit bericht is bewerkt door: bmmuller op 2002-04-15 13:00 ] [ Dit bericht is bewerkt door: bmmuller op 2002-04-15 20:32 ]
Link naar reactie
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kan je wel mijn instellingen geven betreffende DHCP en DNS waarmee winroute pro en ADSL werkt op de clients. Dan kun je vergelijken. [b:4605c9dfb4]DHCP[/b:4605c9dfb4] DHCP server = enabled Address Scope: From: 192.168.1.2 To: 192.168.1.25 Mask: 255.255.255.0 Options: Default Gateway: 192.168.1.1 DNS server: 192.168.1.1 De rest (domain name, etc.) is niet ingevuld. [b:4605c9dfb4]DNS Forwarder[/b:4605c9dfb4] (vinkje)Enable DNS forwarding (rondje)Forward DNS queries to the server automatically selected from DNS servers known to the operating system (vinkje)Enable cache for faster response of repeated queries. Before forwarding query, try to find name in: (vinkje)HOSTS file (vinkje)DHCP lease table Verder moet je er nog op letten dat bij Interfaces/NAT alleen NAT wordt toegepast bij de NIC van de adsl-verbinding (=10.0.0.150) en bij RAS (=IP provider). Dus NIET op de NIC's van het interne netwerk. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Hallo Noztra, Bedankt voor de informatie. Ik heb de instellingen gecontroleerd en ze zijn identiek behalve dat ik IP adressen uit de reeks 10.10.10.2 -5 (scope) 10.10.10.1 (DNS, Gateway) gebruik. Wat ik mis zijn de settings in de client. Volgens de handleiding moet DNS daar ook enabled zijn (hostadres 10.10.10.1) en zou ik een gateway kunnen opgeven (de Gateway heb ik niet gedaan) Ik herhaal: Ik kan alles pingen vanuit de client, ook het ADSL modem (10.0.0.138) en de VPN driver (10.0.0.150) dus TCP/IP doet het correct. Als ik probeer internet te bereiken vanuit de client regent het foutboodschappen op de host. Eén ding heb ik tot nog toe genegeerd en dat is dat bij Interfaces/NAT 4 NICs zijn vermeld naast de RAS. Bij 2 NICs staan alle eigenschappen en adressen op 0. De andere 2 zijn resp. 10.10.10.1 (naar de hub) en 10.0.0.150 (naar modem)en hebben verschillende hardware adressen Ik gebruik NICs van het merk Realtek en wel twee verschillende leden van de 8139 familie. Onder ME waren ze verschillend benoemd nl 8139/810X Family PCI Fast Internet ........enz. en 8139 Family PCI Fast Internet ..........enz. Onder XP komt alleen de 810X terug en wel 2-maal (Configuratiescherm/Systeem/Hardware) met verschillen PCI adressen. Om de een of andere reden worden in Winroute beide versies genoemd waarvan de 810X zijn geconfigureerd voor Winroute. Vanuit de host loopt ADSL/Internet absoluut probleemloos. Nu heb ik ergens meegekregen dat er problemen zouden zijn met de Realtek NCI en dat het verstandiger zou zijn naast een Realtek b.v. een 3Com kaart te gebruiken. Zou hier een oorzaak kunnen liggen? Ik hoop dat je met dit verhaal iets kan en ontvang graag een reactie. groeten, Bert
Link naar reactie
Controleer even het volgende op de client(s) Klik met rechts op [b:4e54581522]Local Area Connection[/b:4e54581522] Kies [b:4e54581522]properties[/b:4e54581522] Op het tabblad [b:4e54581522]General[/b:4e54581522] op [b:4e54581522]Internet Protocol (TCP/IP)[/b:4e54581522] klikken en kiezen voor [b:4e54581522]Properties[/b:4e54581522] Op het tabblad [b:4e54581522]General[/b:4e54581522] moet staan: [b:4e54581522]Obtain an IP address automatically[/b:4e54581522] [b:4e54581522]Obtain DNS server address automatically[/b:4e54581522] DUS: niet zelf adressen invullen. Als je hier wat moet veranderen dan kun je daarna in de dos-console intypen : ipconfig /renew Daarmee wordt dan de info ververst. Bovenstaande is voor een XP-client. Voor win9x client: [b:4e54581522]Configuratiescherm.[/b:4e54581522] Dubbelklikken op [b:4e54581522]Netwerk.[/b:4e54581522] Klikken op [b:4e54581522]TCP/IP -> Realtek NIC.[/b:4e54581522] Klikken op [b:4e54581522]Properties.[/b:4e54581522] IP-adres: [b:4e54581522]Automatisch een IP-adres verkrijgen[/b:4e54581522] WINS-config: [b:4e54581522]WINS-omzetting uitschakelen[/b:4e54581522] Gateway: [b:4e54581522]leeg laten[/b:4e54581522] DNS-config: [b:4e54581522]DNS uitschakelen[/b:4e54581522] Dan [b:4e54581522]Start -> Run[/b:4e54581522] Intypen: [b:4e54581522]Winipcfg[/b:4e54581522] Klikken op [b:4e54581522]Alle vernieuwen[/b:4e54581522] Kijk of het dan werkt. Groetjes, NoZtra. [ Dit bericht is bewerkt door: NoZtra op 2002-04-18 23:36 ]
Link naar reactie
Als het netwerk verder naar behoren werkt zou ik me even niet druk maken over de netwerkkaarten. Ik denk dat het ergens een instelling is. Ik heb ook een tijd zo lopen klooien, en toen bleek ik ergens een typefout te hebben bij 1 van de IP-adressen. Honderd keer overheen gekeken natuurlijk. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Hallo Noztra, Alweer bedankt. De resultaten zijn nog steeds nihil. Ik heb zelfs de NCI drivers op de hist vernieuwd maar dat mocht niet baten. Wel wordt Windows XP steeds instabieler. Meer en meer een blauw scherm met als foutmelding IRQL NOT LESS OR EQUAL. Ik begin langzamerhand te geloven dat XP een tik meegekregen heeft van de problemen met ME (zie boven) en moet worden vernieuwd. Tenzij iemand op korte termijn een nog een helder idee heeft ga ik de partitie maar eens formatten en opnieuw installeren. groeten, Bert
Link naar reactie
De melding "IRQL NOT LESS OR EQUAL" duidt op een hardwareprobleem. In jouw geval zijn dat dan waarschijnlijk toch de netwerkkaarten. Ik denk dat je een conflict hebt tussen de 2 geinstalleerde kaarten en de 2 niet-bestaande kaarten. Een hele schone installatie is waarschijnlijk wel het beste. Lees nog even onderstaande topic over de Realtek netwerkkaart onder XP. http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=55962&forum=22&5 Succes, NoZtra.
Link naar reactie
Uit het verhaal van peter v kan blijkt dat het kan liggen aan de processor op de NCI (het A en B verhaal). Is het niet aan te bevelen om eerst de kaart te ruilen in een 3COM kaart en als dat niet helpt opnieuw te installeren? Scheelt misschien een hoop werk. Of eem schone installatie de enige weg om van de ten onrechte geziene want niet aanwezige kaarten af te komen. Hoor ik graag, Bert
Link naar reactie
Je kunt het proberen. Het is echter wel van belang dat je ook even controleert in 'Device Manager' hoeveel netwerkkaarten daar staan. Hopelijk gewoon twee. Staan er echter vier dan is er bij het upgraden van ME iets mis gegaan en detecteert windowsXP de kaarten misschien anders. Dit is wel te verhelpen maar dan moet je het register induiken en onder 'Enum' alle NIC's verwijderen. Dan moet dat stukje van het register weer opnieuw opgebouwd worden. Dat scheelt ook een schone installatie. Als er twee staan, probeer dan te wisselen met de 3COM. Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Inmiddels en paar dagen en een hoop werk verder. Heb de 3Com kaart nog maar even gelaten. Blijkt vrij duur te zijn. Heb wel een schone installatie van Windows XP uitgevoerd en de NICs nagekeken. In de host PC zaten een 8139B en een 8139C. Nergens een 8139A in het systeem. Host gewijzigd in twee maal 8139B (de 8139C is naar de client die ik voor het opstarten van Winroute gebruik). Nu normaal 2 NIC drivers vanaf de XP CD die tot mijn verbazing verschillen. Ook in Winroute worden nu maar twee NICs opgegeven. De blauwe schermen lijken over. Ik heb inmiddels een mail naar Kerio om te zien of zij me iets verdr kunnen helpen. Nog een tip? Ik begin redelijk wanhopig te worden. Groeten, Bert Nog een tip AL met al niets bereikt. Inmiddels
Link naar reactie
Met 2 NIC's en geen blauwe schermen meer heb je in ieder geval al iets bereikt. Geef even een 'update' over het volgende: 1. Kun je vanaf de XP-computer met winroute pro internetten en pingen naar adressen op het internet? 2. Werkt het interne netwerk. Zien de computers elkaar en kunnen ze elkaar pingen? 3. Kun je per client via de XP-computer op internet komen, of adressen pingen op internet? Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Met 2 NIC's en geen blauwe schermen meer heb je in ieder geval al iets bereikt. Geef even een 'update' over het volgende: 1. Kun je vanaf de XP-computer met winroute pro internetten en pingen naar adressen op het internet? 2. Werkt het interne netwerk. Zien de computers elkaar en kunnen ze elkaar pingen? 3. Kun je per client via de XP-computer op internet komen, of adressen pingen op internet? Groetjes, NoZtra.
Link naar reactie
Hallo Noztra, De blauwe schermen lijken inderdaad definitief weg. Winroute Pro 4.2 is aktief op de host onder XP en hieronder draait internet probleemloos. Verder kan ik intern van beide zijden uit alles pingen. Mijn printer hangt aan de betreffende client en die wordt gewoon gebruikt. De bestanden zijn ook bereikbaar vanuit beide zijden. Overigens staat NETBEUI op beide systemen (toegevoegd aan XP). Vanuit de client kan ik niet naar buiten pingen vanuit de host wel. Vanuit de client kan ik wel de door de ISP toegewezen IP pingen. Ook is de ADSL interface te pingen (10.0.0.150 en 10.0.0.138) Pingen vanit de host naar buiten is bewezen omdat ik op verzoek van Kerio wat moest testen. De oorzaak van de foutboodschappen op de host (die kennelijk worden veroorzaakt door de client) hebben te maken met de lengte van de packets volgens Kerio. Het bewijs hiervoor is geleverd door het uitvoeren van de volgende test: ping -f -l 1472 yahoo.com net zolang tot er een antwoord kwam. Dit antwoord kwam inderdaad bij een lengte van 1350. Volgens Kerio moet ik nu de MTU op de client aanpassen. Dit heb ik nog niet gedaan. Zal wel vrijdag worden. Eén ding uit het antwoord van Kerio begrijp ik niet: de wizigingen die ze voorstellen slaan op de PPPoE methodiek bij ADLS. Volgens mij werk ik met PPP (of stiekem toch met PPPoE?). Het verhaal staat in ieder geval op de link http://www.kerio.com/manual/wrp/en/543.htm#o543 Ik zou het fijn vinden als je er naar keek en je commentaar gaf. Het is langzamerhand duidelijk voor mij dat jij al bent vergeten wat ik nog moet leren. Ik leer overigens heel graag. Wat je met de laatste vraag bedoeld begrijp ik niet. groeten, Bert [ Dit bericht is bewerkt door: bmmuller op 2002-04-25 20:41 ] [ Dit bericht is bewerkt door: bmmuller op 2002-04-25 20:51 ] [ Dit bericht is bewerkt door: bmmuller op 2002-04-25 20:52 ]
Link naar reactie
Hoi, Ik heb het verhaal van Kerio gelezen en het klopt. Ik heb inderdaad ook op de computer waar winroute pro draait de IPFragModeKey = 1 toegevoegd aan het register. Dat is vlak na installatie geweest omdat deze 'patch' toen op de website stond. Vandaar dat ik nooit een foutmelding heb gehad als 'WRSendPacket() failure'. Dit moet je dus zeker doen. Bij mij op de clients heb ik nooit een ping probleem gehad, en heb dus ook nooit een waarde toegevoegd van MTU. De standaard waarde is 1500 dus als ik de 28 bytes voor IP/ICMP header daar van af haal kom ik dus op 1472. Ik kan gewoon pingen met 'ping -f -l 1472' dus er is geen noodzaak iets te veranderen. In jouw geval ligt dat anders en moet je wel de MTU-waarde toevoegen aan het register. Als Ping -f -l 1350 bij jouw een antwoord geeft dan moet je er 28 bij optellen en als waarde opgeven MTU = 1378 Dat komt omdat je de 'packet size' hebt gedefinieerd zonder IP/ICMP header en die is 28 bytes. Voor meer info over het bepalen van de MTU/maxMTU kun je [url=http://www.dslreports.com/faq/695]hier[/url] kijken. Ik heb goede hoop voor je dat dan je problemen zijn opgelost. PPP en PPPoE PPP (Point To Point protocol) is een standaard protocol. PPPoE (Point To Point over Ethernet protocol) is verzonnen door Microsoft. Maar het komt ook door het standaard modem dat niet werkt met PPP. Het is een combinatie van PPP en het Ethernet Protocol. Daarom heb je ook met deze methode een VPN-adapter nodig. Linux bijvoorbeeld kent PPPoE standaard niet. Natuurlijk zijn er al lang handige mensen geweest die hiervoor aanvullende scripts hebben geschreven. Als je bijvoorbeeld je modem zou tweaken dan maak je gebruik van het PPP protocol en kun je de VPN-adapter verwijderen. Je werkt dus met PPPoE tenzij je het modem getweakt hebt. De 'laatste vraag' heb je eigenlijk al beantwoord: Je kunt niet vanaf de clients een IP-adres op internet pingen. Dan krijg je de foutmelding. MTU aanpassen moet dit verhelpen. Laat maar even weten of het allemaal werkt. Succes, NoZtra.
Link naar reactie
Hallo Noztra, Met enige angst in het hart heb ik de aanbevolen registerwijzigingen aangebracht. Ik heb het niet zo op handmatige registerwijzigingen. Overigens kwam MaxMTU niet voor in het register van ME. Ik heb deze toegevoegd met als waarde 1378 Het resultaat mag er zijn: HET LOOPT !!!! Alles is nu te pingen vanuit de client en de eerste internet pagina's zijn ook op het scherm verschenen. De conclusie kan dus zijn dat Winroute 4.2 wat zaken laat liggen die kennelijk door Windows XP worden ingesteld. De client is immers ook voorzien van de thuisnetwerk faciliteiten van XP. De hierboven genoemde site van Kerio is dus voorlopig voor een ieder van belang. Nogmaals bedankt voor de uitvoerige hulp. groeten, Bert
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...