Ga naar inhoud

Hub of switch


anoniem

Aanbevolen berichten

Wie kan mij de voor en/of nadelen van een hub en switch uitleggen. Wat ik nu heb is 2 pc via netwerkaartjes en kabel aangesloten en dit gaat perfect. Maar nu.... Als er op de om -heteven welke- pc internet wil worden uitgevoerd moet de andere ook aan staan. Wat ik zou willen is dat dat niet hoeft. Verder komt er binnenkort nog een pc bij voor de volgende student... Wat zijn de mogelijkheden met een hub of switch? Mvrgr.Henk
Link naar reactie
Een hub krijgt iets binnen op 1 poort en tettert het vervolgens op alle poorten weer naar buiten. Een hub is dus niks anders dan een repeater. Een switch (geen switching hub voor de duidelijkheid) kijkt waar het pakketje naartoe moet en stuurt het alleen naar de desbetreffende poort. Bij een hub treden dus veel meer collisions op dan bij een switch. Het gevolg is een lager capaciteit van je netwerk. Het is natuurlijk de vraag of je vind dat de kosten van een switch daar tegen opwegen.
Link naar reactie
Nog vergeten te melden dat een hub half duplex is en een switch full duplex kan werken. Dat scheelt ook weer in snelheid. Half duplex: A praat, daarna B Full duplex: A & B kunnen tegelijk praten. _________________ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem... [ Dit Bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-03-13 15:01 ]
Link naar reactie
Een switch is duurder dan een hub. Computerland: Twister 5 poort 10/100mbit Switch € 65,- Twister 8 poort 10/100mbit Switch € 84,- Hub staat er niet bij, maar mijn 8-poorts heeft me F 99,- gekost. Een hub of switch kan niet je internet delen. Dan moet je een router kopen. Dit is een kastje dat ook dienst doet als switch (of is het hub..?) Die zijn weer een stuk duurder dan switches. US Robotics Broadband Router € 222,- je kunt ook een gewone hub of switch kopen. (met 2 computers is een hub goed) en dan een oude 386 of 486 op de kop tikken en die als softwarematige router installeren.
Link naar reactie
[quote:dd225818da] je kunt ook een gewone hub of switch kopen. (met 2 computers is een hub goed) en dan een oude 386 of 486 op de kop tikken en die als softwarematige router installeren. [/quote:dd225818da] Dat is wel zo, maar alles bij elkaar maakt het in prijs niet veel uit. Bovendien vind ik een router toch een stuk eleganter dan een complete systeem kast plus nog een hub....
Link naar reactie
[quote:ab739a722c] Dat is wel zo, maar alles bij elkaar maakt het in prijs niet veel uit. Bovendien vind ik een router toch een stuk eleganter dan een complete systeem kast plus nog een hub.... [/quote:ab739a722c] Dat klopt niet helemaal van die prijs. Het ligt aan de situatie. Ik had hier eerst een netwerkje met 3 computers en een hub. Internet ging via een gewone modem in de computer die ik tot 'internetserver' had gebombardeerd. Nu heb ik sinds kort kabel. Voor € 5,- heb ik een oude 486 gekocht waar zelfs al een netwerkkaart in zat. Die deelt nu mijn internetverbinding. Alles bij elkaar heel wat goedkoper dan een losse router. Een losse router heeft zeker zijn voordelen, maar is zeker niet altijd even duur als of de goedkoopste oplossing.
Link naar reactie
[quote:b598de08b9] Op 16-03-2002 18:52, schreef Linefood78: Ook ik hou van elegante oplossingen. [/quote:b598de08b9] Ik hou ook van elegante oplossingen, maar ik had geen geld voor een router. Het hele netwerk hier thuis heb ik betaald. M'n ouders voelden er niet zoveel voor. En een router kost me zo € 200, - of meer. En als je dan voor € 5,- een 486 kunt krijgen... Ik heb dat ding onder de tafel van een van de andere computers gezet en je merkt er niks van dat ie er is. Het is denk ik voor de meeste mensen een geldkwestie of je een computer inzet of een losse router koopt.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Ik heb sinds enige maanden een RP114 van Netgear in gebruik. Hier voor gebruikte ik ook een af gedankte PC. Maar dit laatste heeft toch wel wat nadelen. Zo neemt dit veel ruimte in beslag, gebruikt veel stroom en zeker niet onbelangrijk. Het systeem onderhoud zowel software als hardware. Mijn advies: koop een router/switch zoals de Netgear RP114. Altijd de mogelijkheid om op iedertijdstip te internetten van uit iedere PC. Een tweede voordeel het interne netwerk werkt in een hand omdraai.
Link naar reactie
[quote:fc7823d2b1] Op 13-03-2002 9:24 schreef Captain_Kansloos: Een hub krijgt iets binnen op 1 poort en tettert het vervolgens op alle poorten weer naar buiten. Een hub is dus niks anders dan een repeater. Een switch (geen switching hub voor de duidelijkheid) kijkt waar het pakketje naartoe moet en stuurt het alleen naar de desbetreffende poort. Bij een hub treden dus veel meer collisions op dan bij een switch. Het gevolg is een lager capaciteit van je netwerk. Het is natuurlijk de vraag of je vind dat de kosten van een switch daar tegen opwegen. [/quote:fc7823d2b1] Het is niet alleen een kwestie van geld (of misschien toch) Een switch biedt de mogelijkheid om full duplex dedicated verbindingen op te zetten. Vergeet echter niet dat met name goedkopere switches niet zo heel snel schakelen. Het tijdverlies dat je oploopt door dit schakelen haal je dan vaak niet meer in. Maar alle gekheid op een stokje: De vragensteller heeft een ander probleem want hij zoekt eigenlijk een router.. Daar is verder in deze thread genoeg over gezegd. Ik wil daarvan alleen nog zeggen dat een 486 PC met alleen een floppy met daarop de complete router + firewall toe kan met een voeding waarin niet eens een fan hoeft te draaien. Verbruik valt dan heel erg mee en geluidsproductie is nagenoeg 0. Nu nog een onzichtbaar plekje om hem neer te zetten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...