Ga naar inhoud

webserver op client (xp) aanroepbaar voor buitenaf?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hi! Ik heb een netwerkje, met als client WinXP, en als server Win98 SE. Aan de XP machine hangt een webcam, deze wil ik graag openbaar maken voor het web, maar dan door de XP machine als webserver in te stellen. Zodat mensen die mijn IP intikken op een siteje komen met de cam erop dus. Maaar... hoe zorg ik ervoor dat van buitenaf bezoekers bij die pagina kunnen komen? (omdat het dus op de client staat...) Ik heb geprobeerd om via e netwerkeigenschappen in XP de webserver port uhm te delen ofso zeg maar.. maar dat werkt niet!? Wie kan me helpen? Alvast heel erg bedankt voor je tijd! Groetjes Sjoerd
Link naar reactie
Je hebt hiervoor een router/firewall nodig die NAT ondersteund. Als je een softwarematige router wilt gebruiken zoals Winroute dan moet je die installeren op de win98 computer. Hiermee deel je de internetverbinding. Je hebt daarvoor 2 netwerkkaarten nodig; 1 naar de modem en 1 naar de XP-pc. Vervolgens moet je dan met Portmapping het binnenkomende verkeer op poort 80 naar het interne IP-adres van de XP-machine sturen. Op de XP-machine installeer je dan de webserver. Het adres van je webserver is dan het IP-adres aan de internetzijde. Als mensen dan verbinding maken met dat IP-adres dan worden ze automatisch doorgesluisd naar de XP-machine waarop de webserver draait. Hiervoor zorgt het NAT-protocol. Dit is de uitleg in een notedop. Er zijn talloze scenario's denkbaar, maar dat hangt er vanaf wat je precies wilt gebruiken. Een goed startpunt voor info over allerlei netwerken is http://www.wown.com/j_helmig Groetjes, Noztra.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...