Ga naar inhoud

LAN moet, LAN moet niet......


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik werk wel eens voor een garage. Ze gaan daar nu een stuk of 8 nieuwe computers aanschaffen. 2 of 3 ervan moeten contact hebben met internet en een nationaal bedrijfsnetwerk, de rest niet. Er ís al een router aanwezig. Volgens de installateur komt hierlangs internet en het garagenet binnen. De installateur zegt dat alle computers aan een netwerk moeten, en wil natuurlijk de hele heisa daarvoor leveren. Hij zegt: Die router zit er al, dus nu moet je wel aan het net. Dat lijkt mij onzin, maar ik weet het niet helemaal zeker. De garage wil geen cent te veel uitgeven, en wil dus 8 stand-alones, géén netwerkkaarten en kabels. De computers krijgen allemaal verschillende functies, en de garagehouder is huiverig voor afhankelijkheid van een server plús de techneut die dat ding draaiend moet houden. Geen netwerk dus. Mijn vraag: De drie computers die op internet moeten, [b:f3b19e1040]moeten[/b:f3b19e1040] die met elkaar in een netwerkje zitten om met die router verbonden te worden?, of kunnen als stand-alone elk via een eigen modem direct met die router verbonden worden???
Link naar reactie
Zodra je pc's verbindt met een router (via een netwerk-kaart, geen modem dus) is er al sprake van een netwerk. Ze kunnen alledrie apart aangesloten worden op de router, er is dan geen aparte server nodig. 3 netwerk-kaartjes a €30.- en kabel a €0,80 per meter. that's it. Als je toch geld uitgeeft aan nieuwe hardeware, gooi er dan meteen netwerk-kaarten in; de meerkosten zijn te verwaarlozen en je bent wel klaar voor een evt uitbreiding. grtzzz t.
Link naar reactie
[quote:dafb748816] Op 02-04-2002 0:07 schreef teacher: Zodra je pc's verbindt met een router (via een netwerk-kaart, geen modem dus) is er al sprake van een netwerk. Ze kunnen alledrie apart aangesloten worden op de router, er is dan geen aparte server nodig. 3 netwerk-kaartjes a €30.- en kabel a €0,80 per meter. that's it. Als je toch geld uitgeeft aan nieuwe hardeware, gooi er dan meteen netwerk-kaarten in; de meerkosten zijn te verwaarlozen en je bent wel klaar voor een evt uitbreiding. grtzzz t. [/quote:dafb748816] Bedankt voor je antwoord! Tuurlijk is er dan sprake van een netwerk. Ik bedoelde echter een LAN, met server en werkstations. De garagebaas wil per se onafhankelijke machines, en een onafhankelijke service in eigen beheer. Dat praat je er niet in of uit. Acht computers uitrusten met netwerkkaarten én bekabeling (Meer dan 100 mtr) Is natuurlijk níet gratis...
Link naar reactie
Jij gaat er volgens mij van uit dat een computernetwerk per definitie uitgaat van clients en een centrale server. Dat is echter helemaal niet zo. De meest voordelige en gemakkelijke manier om de andere 3 PC's aan het internet te krijgen is idd dmv een netwerkkaart. Na het installeren van die dingen zijn een paar simpele instellingen alles wat je moet doen (vragen kun je uiteraard hier stellen) Zo'n netwerk bied een aantal voordelen: Snelheid: ik weet niet aan wat voor verbinding die router zit (kabel? ADSL?) maar via het netwerkje wordt de bandbreedte van die lijn op alle PC's beschikbaar (maar ze moeten 'm natuurlijk wel delen wanneer ze tegelijk willen...) Die verbinding is wellicht sneller dan een stand alone modemverbinding(tenzij die ene verbinding een ISDN lijn of iets dergelijks is natuurlijk). Losse modems (of ISDN adapters) zijn duurder dan netwerkkaarten. Daarnaast moeten daar ook de nodige kabels voor getrokken worden. Verder zijn er dan 3 PC's die (in potentie) tegelijk moeten kunnen inbellen. Daar heb je weer een telefooncentrale voor nodig etc.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...