Ga naar inhoud

Hoe stel ik userrechten in??????


anoniem
[[Template core/front/global/follow is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Aanbevolen berichten

[color=darkblue:80aa702b4c]Hallo, ik heet martijn en ik zit in het 2e jaar ICT ( MBO ). Ik loop nu stage op een bassischool. Ik ben nogal nieuw in het hele server gebeuren. Ik heb hier een Windows2000 server staan met daarop een hoop programma's waar ik 99% niet van ken. De mensen hier op mijn stageplek kunnen mij ook niet echt veel wijzer maken wat betreft de server of de instellingen daarvan. Er worden mij wel een aantal dingen gevraagd. En natuurlijk wil ik zelf ook wel wat meer leren over servers. Mijn grootste vraag tot nu toe is hoe ik nu eigenlijk de userrechten instel. Ik weet dat dit via een mooi programmatje moet. Misschien dat iemand me hiermee kan helpen? :roll: Zoals ik al zei: ik weet er echt niets vanaf dus je zult me als leek moeten behandelen. ( natuurlijk weet ik wel het nodige van computers af dus echt helemaal basic hoef je niet te gaan :wink: ) Het liefst zou ik willen weten met welk programma dit gaat en hoe ik dit dan doe. Misschien is het handig om te weten dat we alles op kennisnet hebben lopen ( wel een eigen server dus ). Verder is de server verzorgd door Unilogic. Alvast heeeeeel erg bedankt voor jullie hulp en hopelijk weet ik over een tijdje meer van servers af :lol: [/color:80aa702b4c]
Link naar reactie
Mits geinstalleerd staan de gebruikers accounts in de Active Directory. Om daar dingen in te wijzigen start je het programma "Active Directory Users and Computers" te vinden in het configuratiescherm. Let op dat er ook grouppolicys toegepast kunnen zijn. Ook die kun je via bovenstaande programma vinden door rechts te klikken op een groep (niet op een gebruiker) en de eigenschappen op te vragen.
Link naar reactie
Verder heb je ook nog zoiets als share- en filesystemrechten. Als je bepaalde users toegang wil geven tot bestanden kun je deze toepassen... Kortom, er is nog zoveel om aan rechten in te stellen. Ik stel voor dat je, als je de mogelijkheid hebt, voor je zelf eens een servertje in moet richten en eens gaat spelen met alles wat mogelijk is. Daar leer je veel meer van dan vragen stellen in een forum en dan uitproberen op een produktieserver, terwijl dat eigenlijk niet kan. Koop (of leen in de bibliotheek) een goed boek over Windows 2000 (server) en er gaat een wereld voor je open.
Link naar reactie
[color=darkblue:b0dcb761a3]Je hebt gelijk Leo. Ik heb nu ook een boek moeten bestellen voor school over een Windows2000 server, maar daar kon ik niets vinden over rechten instellen e.d. Ook heb ik nu gedaan wat de heren hier boven me hebben verteld, maar dit mocht ook niet baten :) ik dank jullie nu alvast voor de hulp. Maar ik wil nog steeds heel graag weten waar of hoe ik die rechten kan veranderen. ( ben zelf ook best nieuwsgierig namelijk )[/color:b0dcb761a3]
Link naar reactie
Je moet gewoon even bij microsoft windows 2000 Advanced server downloaden en er thuis mee gaan zitten spelen. Je kunt daar een trail versie downloade die 120 dage werkt. Hier zijn ook ander programma's voor een server te downloaden zoals Exchnge server (mail server) ISA server (Voor het beveiliging van het internet verkeer) W2k AD Server: http://www.microsoft.com/isaserver/evaluation/trial/default.asp Hier is ook een link voor de nieuwe .NET server: http://www.microsoft.com/windows.netserver/preview/default.mspx Ik ben zelf ook een 2 jaars ICT student die nu op stage is. Omdat ik wist dat er op mijn stage plek een W2k Server stond heb ik me op mijn PC W2k Server geinstallerd en ben er mee gaan spelen. Als er een domein is dan maak je een gebruiker als volgt aan: 1. Zorg dat je met beheerders rechten bent ingelogt. 2. Ga naar START->PROGRAMS->ADMINISTRATIVE TOOLS->ACTIVE DIRECTORY USERS and COMPUTERS. 3.Aan de linker kant zie je het tabblad tree staan. Selecteer hier de server. 4. Klik hier op de map USERS. 5.Klik met je rechter muisknop op de map USER. 6.Selecteer in het snel menu NEW -> USER 7. Volg de Wizard
Link naar reactie
thanks, dat lijkt er al meer op :) Ik zou wel windows 2000 willen uitproberen thuis, maar ik heb geen pc om dat op te doen :( Ik weet wel dat ik kan dual booten enzo maar dat wordt weer zo'n troep als ik dat doe :p haha nee, ff seri. Ik kan me niet veroorloven dat de data op die pc geschaad zou worden. maar ik heb nu wel de users gevonden dus ik hoop dat ik met "spelen" hier op het werk ook meet te weten kom. bedankt voor jullie reacties
Link naar reactie
Om windows 2000 server te draaien hoef je geen mulieboot te installeren. Je kunt ook VMware gebruiken. Met dit programma kun je windows of bijvoorbeeld Linux onder Windows NT, Windows 2000, Windows XP draaien. Het is echter niet mogenlijk om windows of Linux onder windows 9X of ME te draaien. Je moet wel over voldoende rekenkracht beschiken en voldoende geheugen. Ik heb zelf een systeem met 256 MB ram en 1,2 GHZ rekenkracht. Hier onder kun je windows 2000 Advanced server best redelijk op draaien onder VMware. Hoe meer geheugen je hebt deste beter werkt het. VMware kun je vinden bij http://www.vmware.com. Maar waarschijnlijk kun je hem ook wel vinden bij Kazaa of een ander site. :wink: Je kunt ook voor meer informatie eens kijken in Knowledge Base. http:\\www.microsoft.com kijk rechts boven bij support -> Knowledge Base. De gegevens zijn echter wel in het engels. Voor een ICT-er moet dit te doen zijn. Hopenlijk heb je hier iest aan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

[[Template core/front/global/follow is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
×
×
  • Nieuwe aanmaken...