Ga naar inhoud

Domein v.s werkgroep


anoniem
[[Template core/front/global/follow is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Aanbevolen berichten

Vraagje... 2 sytemen. 1. XP prof lid van werkgroep: EEE 2. Laptop win2000 lid van domein: EEE Wil beide thuis koppelen via een TCP/IP netwerk. Lukt als ik op de XP prof machine dezelfde werkgroepnaam instel als de domeinnaam op de laptop. Vanuit de XP bak kan ik zonder problemen alles wat geshared is op de laptop benaderen. Anders om - dus vanuit de laptop - kan ik wel de XP bak zien maar niets benaderen. Op het moment dat ik hem benader krijg ik de melding dat er geen loginservice voorhanden is om in te kunnen loggen. Ik kan de loginservice op de XP pro bak niet starten omdat hij als lid van een werkgroep staat ingesteld. Nu heb ik geprobeerd om de XP bak in te stellen als lid van hetzelfde domein EEE, echter dan krijg ik de melding dat hij de domeincontroller niet kan vinden. Nu wil ik de instellingen op de laptop niet veranderen anders krijg ik het kreng op mijnwerkplek niet meer aan de gang. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik de XP prof bak zo ingesteld krijg dat ik hem vanuit de laptop kan benaderen.
Link naar reactie
Ik heb de rechten van admin. Als ik op de win2000 bak de XP probeer te benaderen krijg ik de melding dat er geen logonservice is gestart en ik dus niet kan inloggen. Op het moment dat ik op de XP bak de loginservice start wordt hij gestart en direct weer gestopt. Als ik dan in de errorlog kijk zie ik de melding staan dat de logonservice gestopt is omdat de XP bak lid is van een werkgroep en niet van een domein en in een werkgroep geen logon service nodig is. Ik denk dat ik op de 1 of andere manier een domeincontroller moet installeren op de XP pro bak. Weet echter niet of dit bij XP prof. mogelijk is.
Link naar reactie
Heb hetzelfde probleem gehad, en nog (heb drie computers) Computer 1 = de server, domeinserver + werkgroep Computer 2 = client, win98, werkgroep Computer 3 = cleint, domein Met computer 1 en 3 gaat uitwisseling uiteraard perfect. Tussen 1 en 2 botert het niet. win98 kan domeinserver perfect benaderen, maar de domeinserver komt niet op de win98. Ga ik nog mee bezig. (krijg dus dezelfde melding als jij) Je andere probleem: je kan niet lid worden van een domein "Lukt als ik op de XP prof machine dezelfde werkgroepnaam instel als de domeinnaam op de laptop" Dit lijkt zo, maar is het niet. Ze hebben mi niets met elkaar te maken. "Nu heb ik geprobeerd om de XP bak in te stellen als lid van hetzelfde domein EEE, echter dan krijg ik de melding dat hij de domeincontroller niet kan vinden." En hier zeg ik van: ik denk dat het niet lukt omdat jouw laptop slecht lid is van een domein en geen domeinserver is. Maar ik moet bekennen; ik maakte van mijn computer 1 dus een domeinserver, en eerst wilde de clients niet aanmelden. Zelfde foutmelding als jij, maar op een gegeven moment, na een aantal keren opnieuw opstarten deden ze het toch - ik had op de win98 toen nog een dualboot met Win2000 als extra OS. Ik moet het dus nog allemaal goed uitzoeken, en dat duurt wel even.... Vreemde is ook dat toen ik nog een dualboot op de win98 had, met win2000 dus, kon ik terwijl ik windows98 draaide met de server de win98 prima benaderen. Als ik de server bekijk, heb ik dus een domein + een werkgroep.
Link naar reactie
Tja, en nu zul je zien dat ie het wel doet. Om van computer 1 naar computer 2 te gaan was dus niet mogelijk schetste ik hierboven. Toch nog eens proberen dacht ik; en met veel geduld was ie er dan toch. Gisteren op allerlei 'knopjes' lopen duwen, instellingen op de server aangepast en geen resultaat, en nu doet ie het wel. Beide computer communiceren dus via de werkgroep. Maar vraag me niet hoe. Ojee, dat vroeg je wel :oops:
Link naar reactie
Ik snap er nu helemaal niets meer van. Op mijn server heb ik het domein CAS (domain.cas.com) Daarnaast heb ik de werkgroep Workgroup Op mijn server vind ik mijn client terug in Workgroup - en zo hoort het ook. Op mijn client heb ik alleen Workgroup aangemaakt, en vind ik toch CAS terug. Onder CAS, en dus niet onder Workgroup vind ik de server terug. Mij een compleet raadsel, want theoretisch hoor ik op de client de server onder Workgroep te vinden evenals mijn client. Wie het weet mag het zeggen.....
Link naar reactie
Het is niet zo dat je op een server een werkgroep en een domein hebt. Als je je server promoveert tot domaincontroller, hoort hij alleen maar tot dat domein. Je moet dan alle PC's in je netwerk laten inloggen op dat domein. In Windows 9x doe je dit door de werkgroepnaam gelijk te maken aan de NETBIOS-domeinnaam. Daarnaast zet je het vinkje aan als je dubbelklikt op client voor microsoft netwerken. Als je de werkstations in een andere werkgroep laat draaien, dan zit de server deze werkgroep uiteraard in zijn netwerkomgeving en de werkstations zien het domein van de server ook in hun netwerkomgeving. Het is dus niet zo dat de server dan in een keer verhuist naar de werkgroep, als er een werkgroep aanwezig is.
Link naar reactie
M.a.w. Als ik de handel bij mij thuis dus draaiende wil krijgen (zonder de instellingen van de laptop aan te passen) zal ik ervoor moeten zorgen dat er een DC in mijn netwerk komt te zitten die ervoor zorgt dat mijn netwerk onder hetzelfde domein draait als de laptop. Aangezien XP pro dit niet aan kan zal ik er dus of Win2000 op moeten mikken of mijn oude linuxserver weer in de lucht brengen. Of is er ergens nog winst vandaan te halen met een router (ben namelijk van plan om een adsl-modem/router aan te schaffen)?
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

[[Template core/front/global/follow is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
×
×
  • Nieuwe aanmaken...