Ga naar inhoud

voorbeeld van een script


anoniem

Aanbevolen berichten

net use X: \\servername\sharename /persistent:no Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de user genoegt rechten heeft dat hij op deze share mag lezen. Verder wordt als het station afgesloten wordt de share weer weggegooid. Dus moet je hem met iedere sessie weer aanmaken. Een complete schijf kan je doen mbv: net use X: \\servername\C$ /persistent:no ook hier geldt de voorgfaande opmerking
Link naar reactie
Heb je in de user manager for domain/active directory wel bij de gebruiker ingesteld welke batch file hij moet runnen bij het inloggen? Je stelt dit in bij de eigenschappen van de gebruiker onder het tabblad "profile" bij het veld "Logon script". daar vul je de naam van het script in, voorwaarde is wel dat dit logon script in de NETLOGON directory staat. Succes josty
Link naar reactie
[quote:6efcd36052="Josty"]Heb je in de user manager for domain/active directory wel bij de gebruiker ingesteld welke batch file hij moet runnen bij het inloggen? Je stelt dit in bij de eigenschappen van de gebruiker onder het tabblad "profile" bij het veld "Logon script". daar vul je de naam van het script in, voorwaarde is wel dat dit logon script in de NETLOGON directory staat. Succes josty[/quote:6efcd36052] Volstaat dan een verwijzing naar de batchfile, of moet ik een script schrijven en daarin verzwijzen naar de batchfile. Ik heb nl. al een verwijzing naar een batchfile gemaakt en ook in de netlogin dir. gegooid, maar hij doet niets. Is er niet iets anders wat ik moet instellen. Na de install heb ik active dir. geinstalleerd en verder heb ik de gebruiker aangemaakt. Wat doe ik dan fout? :cry:
Link naar reactie
Is het wel een echte batchfile. Een kennis had ook zo'n probleem, had ie vergeten de extensies weer te laten geven. De file zag er dus zo uit: login.bat.txt. Na hernoeming werkte het als een speer. In win2000 server moeten de scripts toch in winnt\system32\sysvol\sysvol\blabla staan? Hij kopieert dan het script zelf naar netlogon voor win98 clients.
Link naar reactie
[quote:188995b4c4="Sellis"]In win2000 server moeten de scripts toch in winnt\system32\sysvol\sysvol\blabla staan? Hij kopieert dan het script zelf naar netlogon voor win98 clients.[/quote:188995b4c4] De directory \winnt\sysvol\sysvol\<domeinnaam>\scripts is geshared als netlogon. netlogon is dus geen directory op de harde schijf, maar een netwerkshare die standaard aanwezig is op een domeincontroller. In Windows NT server had je deze share ook, maar daar was het de directory \winnt\system32\repl\import\scripts
Link naar reactie
Je kan dit scripje om te testen ook gewoon als icoontje op je buroblad zetten. Als je hem dubbelklik gaat de machine de mapping gewoon maken. Let erop dat hij een .bat extensie heeft als je met Win9x werkt of een .cmd extensie als je met WinNT of W2k werkt (zoals Sellis opmerkte). Doet hij het, zorg er dan voor dat de /persistent:no aan staat. Anders krijg je problemen als hij de volgende keer weer het scripje uitvoert, want dan heeft hij als een schijf gemapped naar jouw server. Werkt het eea dan kan je hem gewoon in je startup zetten van de gebruiker. Dan hoef je ook geen active directory te maken en/of in de "Logon Script Name" te zetten .
Link naar reactie
De scripts hebben ook bij Windows 2000 systemen de extensie .bat. De persistent optie hoeft er niet achter. Als je /persistent namelijk niet gebruikt, is ie ook niet persistent, dus krijg je ook geen problemen. Het script zal ook toch echt in de netlogon share moeten komen met een verwijzing in active directory users and computers. Als er nu een gebruiker voor het eerst zich aanmeldt op een werkstation heeft deze nog geen profiel, dus geen 'opstarten' en dus ook geen login-script. Bovendien wil je ook niet voor iedere gebruiker apart in zijn profiel een verwijzing maken naar dit script.
Link naar reactie
[quote:deb847489e]De scripts hebben ook bij Windows 2000 systemen de extensie .bat.[/quote:deb847489e] Ben ik het niet mee eens, omdat de extensie .cmd staat voor de 32-bits versie van de command prompt, welke draait met W2k en WinNT. Het werkt met de systemen die ik heb uitstekend. Alleen is er een probleem als je er Win9x systemen mee wil opstarten. Vandaar mijn beide antwoorden. [quote:deb847489e]De persistent optie hoeft er niet achter. Als je /persistent namelijk niet gebruikt, is ie ook niet persistent, dus krijg je ook geen problemen.[/quote:deb847489e] Ik heb hier met WinNT systemen allen maar problemen mee, en waarom niet voorkomen? Bij mijn ervaringen (slechte) van M$ wil het hier wel eens fout mee gan omdat er dan weer in een register gekrast wordt door het OS :cry: [quote:deb847489e]Het script zal ook toch echt in de netlogon share moeten komen met een verwijzing in active directory users and computers[/quote:deb847489e] Laat de vrager eerst eens proberen om het eea aan het werk te krijgen. Dan kan hij altijd nog het diepe inspringen door Active Directory of andere "hulpmiddelen" te instaleren. Mijn ervaring met gebruikers is om het eea stap voor stap te implementeren. Werkt het, dan kan hij/zij altijd nog verder gaan experimenteren. Want Foxenberg vroeg alleen om een simpele oplossing. Later kan hij altijd nog verder gaan. [b:deb847489e]Dit omdat anders mijns inziens de antwoorden die we geven niet meer voldoen aan de vragen die gesteld worden door de gebruiker.[/b:deb847489e]
Link naar reactie
[quote:4ae64c05eb="sjouken"][quote:4ae64c05eb]De scripts hebben ook bij Windows 2000 systemen de extensie .bat.[/quote:4ae64c05eb] Ben ik het niet mee eens, omdat de extensie .cmd staat voor de 32-bits versie van de command prompt, welke draait met W2k en WinNT. Het werkt met de systemen die ik heb uitstekend. Alleen is er een probleem als je er Win9x systemen mee wil opstarten.[/quote:4ae64c05eb] Precies. En om dat probleem op te lossen geef je de loginscripts de extensie .bat. Op deze manier kunnen zowel Windows NT/2000XP computers als Windows 9x computer van hetzelfde scriptje gebruik maken, zonder datzelfde scriptje twee keer in de netlogon share te plaatsen. [quote:4ae64c05eb="sjouken"]Want Foxenberg vroeg alleen om een simpele oplossing.[/quote:4ae64c05eb] Dit is de meest simpele oplossing die er is. Wat is er nou makkelijker dan één scriptbestandje te maken (voor alle Windows-versies), deze ook maar op één lokatie neer te zetten (Netlogon-share, ofwel \winnt\sysvol\sysvol\<domeinnaam>\scripts) en in active directory users and computers bij iedere user die inlogt op het domein, alleen maar de naam van het bestandje (bv login.bat) in te vullen op het tabblad 'profile' in de regel 'login script'?
Link naar reactie
Ik heb op mijn domein een nieuwe container met daarin mijn gebruikersgroep aangemaakt. Als ik dan de policies van deze container wil instellen, lukt dit niet. Althans, op de server kan ik e.e.a. wel instellen d.m.v. administrative templates (b.v. favorieten uit je startmenu halen), maar de cliënts starten dan weer op en de policies werken niet :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...