Ga naar inhoud

Freesco router opstarten en bouwen, wie helpt?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb een paar vragen (zeg maar rustig een hele wastlijst) over een "router" bouwen. 1. het is een oude compaq met 3 netwerkkaarten. 24 mb ram en een HD van 400 mb een draait op 66 Mhz (dx2). Is dit voldoende voor een router?? (freesco) 2. de pc geeft nu aan, als er een floppy van freesco inzit (of en andere opstartflop) Ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets. het lijkt me dus dat ik a: als primairy bootstation moet instellen. ik moet dus naar het BIOS. hoe kom je daar met een compaq? 3. Kunnen de pc's (met de router ertussen) elkaar zien en bestanden delen? 4. als de router loopt, hoe stel ik de andere pc's dan in met email? 5. ik moet bij het confugreren van freesco het dns weten (ik hyeb geen idee wat dit is en waar het voor dient) ik heb het nagekeken en bij @home maastricht is het standaard Dns uitschakelen (netwerk instellingen). Wat moet ik nu invullen bij freesco? 6. en dan heb ik nog een vraag (het kan niet op) die hier verder nix mee te maken heeft. hoe kun je met een gratis programma PRATEN over het netwerk? Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen wat ik ben nieuw maar, wel geinteresseerd in het netwerk gebeuren. Alvast bedankt T.
Link naar reactie
De antwoorden voor zover [quote:f0e3659355] 1. het is een oude compaq met 3 netwerkkaarten. 24 mb ram en een HD van 400 mb een draait op 66 Mhz (dx2). Is dit voldoende voor een router?? (freesco) [/quote:f0e3659355] Dit is voldoende voor freesco lijkt me [quote:f0e3659355] 2. de pc geeft nu aan, als er een floppy van freesco inzit (of en andere opstartflop) Ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette en druk op een toets. het lijkt me dus dat ik a: als primairy bootstation moet instellen. ik moet dus naar het BIOS. hoe kom je daar met een compaq? [/quote:f0e3659355] Compaq pc's hebben een soort van bios op de harde schijf zitten. Bij het opstarten van de pc verschijnt er dan een wit vlakje in de bovenhoek van je scherm, als je dit ziet druk je op F10. Werkt dit niet, zet dan de pc helemaal uit en druk F1 in. Houd deze toets ingedrukt en zet de pc weer aan. Je krijgt nu een keyboard foutmelding en de mogelijkheid (als het goed is) om je bios in te gaan [quote:f0e3659355] 3. Kunnen de pc's (met de router ertussen) elkaar zien en bestanden delen? [/quote:f0e3659355] Dit weet ik niet zeker, het lijkt me wel, anders zet je er een hub tussen, dan werkt het zeker, dus de beide pc's en de routerpc in de hub [quote:f0e3659355] 4. als de router loopt, hoe stel ik de andere pc's dan in met email? [/quote:f0e3659355] Als het goed is hoef je hier niet veel aan te veranderen, want de aanvragen naar de pop server en smtp server worden door de router doorgegeven zeg maar en het antwoord wordt door de router ook weer teruggestuurd naar de pc die er om vraagt. Dus dit zou in principe moeten blijven werken, ik weet nu hoe je het nu doet, daarvoor zul je iets meer informatie moeten geven [quote:f0e3659355] 5. ik moet bij het confugreren van freesco het dns weten (ik hyeb geen idee wat dit is en waar het voor dient) ik heb het nagekeken en bij @home maastricht is het standaard Dns uitschakelen (netwerk instellingen). Wat moet ik nu invullen bij freesco? [/quote:f0e3659355] Volgens mij wil freesco weten waar zich ergens een dns server bevindt. Als het goed is krijg je die door @home toegewezen, dus die kun je gewoon opvragen met ipconfig [quote:f0e3659355] 6. en dan heb ik nog een vraag (het kan niet op) die hier verder nix mee te maken heeft. hoe kun je met een gratis programma PRATEN over het netwerk? [/quote:f0e3659355] Ik heb geen idee :grin: Suc6 ermee Rob
Link naar reactie
[list:3015b03e4c] [*:3015b03e4c]1: Een 386 met 8 mb RAM is al voldoende. [*:3015b03e4c]2: / [*:3015b03e4c]3: Wil je alle computer met een crosskabel aan 1 van de netwerkkaarten van de router hangen? Dan moet je ze gaan bridgen. Moeilijk doen voor jou dus. :grin: Doe zoals gezegd. Prik alle computers in een hub of switch. Dan kun je ook makkelijk bestanden delen. [*:3015b03e4c]4: net zoals ze al waren. Je moet alleen de router als gateway en evt. DNS opgeven. Maar dat gebeurt automatisch als je met dynamische IP's gaat werken. [*:3015b03e4c]5: @home deelt de ip's toch dynamisch uit? Dan hoef je Freesco alleen maar op DHCP te zetten en klaar. [*:3015b03e4c]6: Standaard zit bij windows het proggie Winpopup. (In de windowsmap) Kijk ook ff op b.v [url=http://www.download.com]Download.com[/url]. [/list:u:3015b03e4c] _________________ © Sjoerd Boerhout. Niets uit deze post mag gereproduceerd worden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur. Aan dit bericht kan geen enkel recht worden ontleend. Typ- en Zetfouten voorbehouden... [ Dit bericht is bewerkt door: Sjoerd Boerhout op 2002-05-15 16:48 ]
Link naar reactie
2: De Compaq bios (het lijkt erop dat je een prolinea hebt, zo'n een gebruik ik ook als router) kun je bereiken met, ja inderdaad, een bootflop. Die kun je downloaden op compaq.com. Onder softpaqs en dan iets van system configurator of zo. Gewoon op het type pc zoeken, dan vindt je hem wel 3: Je kan freesco zo instellen dat verkeer tussen de subnetten gewoon doorgesluist wordt, wat jij wil kan wel, maar vereist iets meer instelling. 5: @home wijst automatisch de DNS-servers toe, je kan freesco instellen dat op te vragen (Use DHCP to configure DNS (Y/N)) Op je clients zet je bij DNS gewoon het IP-adres van je freescobak neer 4: Je moet het domein-achtervoegsel weten. Ik heb gewoon de helpdesk opgebeld en erom gevraagd. Het kan ook anders, maar dit is denk ik de makkelijkste. Bij mij is het voor de mail mail.deven1.ov.nl.home.com) deven1 voor Deventer en OV voor Overyssel. Hoop dat dit je verder kan helpen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...