Ga naar inhoud

Kennisnet en onze server...HELLUP


anoniem

Aanbevolen berichten

Wij hebben op onze school het volgende probleem... We maken gebruik van kennisnet. Die hebben ons de volgende info gegeven: Netwerkadres, netwerkmasker, default Gateway, Start DHCP, eind DHCP, start niet afgeschermde servers, start afgeschermde servers, en de DNS-servers (inclusief alle IPadressen). Dit is door de server-boer op de server ingesteld, maar hij heeft er nog niet zoveel kaas van gegeten. Nu doet zich het volgende probleem voor: Als ik op de server (w2k) een domeinbreed beleid aanmaak (bijvoorbeeld dat alle gebruikers van het domein niet hun bureaublad mogen aanpassen, wat heel zinnig is op eenschool), blijkt dat dit niet door de werkstations wordt toegepast! IN de fouten logboeken kom ik telkens de melding tegen dat:Bij toepassingslogboek Bron Userenv een fout 1722 geeft (kan gebruikers- of computernaam niet vinden. Bij systeemlogboek: De redirector kan de kenmerken voor beveiligingscontext of querycontext niet initialiseren. En zo gaat het maar door. Uiteindelijk bleek het allemaal te liggen aan de DHCP server en/of de DNS-server. De grote grap van het verhaal? Kennisnet schreef doodleuk dat ik het maar moest uitzoeken, maar dat wij helemaal geen DHCP-server hebben (alhoewel hij wel draait), En ik serieus twijfel aan de diverse TCP-IP instellingen voor de server. Iemand ervaring of een idee/mening? PLease please? T.
Link naar reactie
>En zo gaat het maar door. Uiteindelijk bleek het allemaal te liggen aan de DHCP server en/of de DNS-server. De grote grap van het verhaal? Kennisnet schreef doodleuk dat ik het maar moest uitzoeken, maar dat wij helemaal geen DHCP-server hebben (alhoewel hij wel draait), En ik serieus twijfel aan de diverse TCP-IP instellingen voor de server. Iemand ervaring of een idee/mening? Kennisnet wil altijd snel de schuld niet bij zichzelf zoeken. Vaak terecht, soms niet. Verder zijn ze terecht geen ict-helpdesk als het probleem wel intern is. Jullie dhcp-server kan natuurlijk goed op alleen de interne netwerkkaart draaien! Vriendelijk zijn ze wel.... behulpzaam zeker niet!! Ik kan er een boek over schrijven...
Link naar reactie
Ook wij hebben een prachtig netwerk draaien met een Kennisnet verbinding. Alleen wij draaien op NT4, maar goed. Ik kan alleen vertellen hoe wij een aantal zaken op al onze scholen opgelost hebben. De server heeft een tweede netwerkkaart gekregen. Een softwarematige router (MS Proxy) routeert internet en e-mail. We draaien een eigen DHCP server zodat we daar ook niet afhankelijk van Kennisnet zijn. In het begin hebben we ook gewerkt met roaming profiles en policies, maar dat bleek op een school al heel snel niet te werken. Met veel moeite hebben we deze kunnen verwijderen en zijn over gestapt op de software van CompuAct. Het heet Illusion '99. Wat doet het. Op het moment dat de pc wordt aangezet maakt illusion een virtuele map. Alle wijzingen worden hierin bijgehouden. Bij opnieuw opstarten wordt deze virtuele map leeg gemaakt en is de pc weer als vanouds. Om iets te installeren moet de pc gereboot worden waarbij de beveiliging met een wachtwoord uit gezet wordt. Je kunt eventueel ook mappen uitzonderen. Echt een geweldig stukje software. In combinatie met Ghost is het beheer op die manier (ook op een school) heel goed te doen. Kijk op http://www.beveiligingssoftware.nl/ voor meer info over CompuAct. Suc6 N.B. Indien er meer info gewenst is lees ik dat wel.
Link naar reactie
Zo geweldig is dat Illusion nou ook weer niet. Het doet zijn werk en levert zeker zijn bijdrage, maar wie de boel wil slopen kan dat nog steeds. Ik heb dat programma samen met een vriend mogen testen voor onze systeembeheerder. 5 minuten hadden we nodig om onder dat proggie uit te komen. Maar het is zeker handig voor onwetende leerlingen en stomme idioten die het leuk vinden om de windowsmap te verwijderen.
Link naar reactie
We drijven weg van de Kennisnet-discussie.... Maar om de pret niet te drukken vertel ik snel even wat wij doen: 5X NetWare5.1 ip-only in een cluster-configuratie. Daarnaast 3 windows-servers. Cisco-switches en cisco-pix als firewall naar Kennisnet. Onze pc's hebben allen (450) win2000 en worden perfect beheerd met ZEN3.2 (applicatiebeheer, remote-control, automatic imaging, enz). Voor meer info zie http://www.raayland.nl maar ook op mijn eigen site vanalles. Ik zweer bij ZEN; en het draait ook op windows-servers!!! [ Dit bericht is bewerkt door: MrLeeJohn op 2002-04-11 08:49 ] [ Dit bericht is bewerkt door: MrLeeJohn op 2002-04-11 08:50 ]
Link naar reactie
MrLeeJohn, helaas komen wij niet aan de 450 machines, we hebben er maar 50. En dan hebben er enkele nog een oudere versie windows (tot aan 3.11...nostalgie!) Daarentegen zijn wij ook maar een kleine basisschool. En dan is het heel niet slecht heb ik al begrepen. V.w.b. Kennisnet, ik noem het altijd maar KennisNOT. Wat mij ook erg rauw op mijn dak viel was het fijne contract dat mijn voorganger heeft getekend. Opzeggen mag. Na drie jaar. En als je binnen die drie jaar opzegt, betaal je voor de resterende periode 50% van de kosten...voor niets! Duidelijk een stel ambtenaren die eens lekker met een jurist hebben zitten smoezen. En zo kan ik nog doorgaan. Ik moet nog steeds de CD's van windows 2000 Server van de leverancier ontavngen. Als ik die heb, ga ik in de vakantie eens lekker stoeien met een paar machines thuis. Als het dan lekker draait stop ik direct de contracten met onze 'leverancier'van de server (die nog steeds de CD's heeft. 'Voor onze veiligheid... Voor zijn eigen boterham zal hij bedoelen!). Ik ga achter die software aan die je vermeldt, en laat het je weten. T. PS heb je wel eens op het 'forum' van Kennisnet gekeken? Ik geloof dat de laatste post daar van 1911 is!
Link naar reactie
Hoi, Ik las dat iemand Proxy 2.0 van Microsoft draait, is het misschien geen goed idee om over te stappen op Smoothwall (http://www.smoothwall.org)? Dit pakket is een complete router (softwarematig dan wel), en draait uitstekend. Nadeel van proxyservers vind ik persoonlijk dat het allemaal op een softwarematig niveau draait, en zeer moeilijk om het perfect draaiende te krijgen. Onze school werkt met 12 servers (Dell 1400SC/1500SC 2 maal PIII 1.12Ghz 2Gb intern) Windows 2000 advanced server en onze werkplekken zo'n 350 stuks (Windows 2000 professional / Werkstation) of (Wyse WT3730LE Thin Clients.) aan werkplekken. Bijna nooit problemen, behalve als er weer eens een leerling een paperclip in de floppy heeft gestoken, daarom zijn wij maar overgeschakeld op Terminal Services van Windows 2000 advanced server, en schakelen wij steeds meer over op Thin Clients.. Groetjes, Eric
Link naar reactie
MsProxy, Novell BorderManager, Linux' Squid, hardware NAT of whatever... Mijn ervaring is dat het meeste wel prima werkend te krijgen is, maar dat de beheerders het kwaliteitsnivo van de interne ICT bepalen. Een ervaren systeembeheerder krijgt ieder OS stabiel. Verder vind ik Kennisnet wel prima hoor. Berijp me niet verkeerd. Ze hebben veel groeipijn gehad. En er wordt veel op hen gescholden omdat ze de gebruikers (al zijn het systeembeheerders) niet de oplossingen met de paplepel ingieten. Kennisnet zorgt verder wel voor een goede basisvoorziening die ik de gemiddelde ISP nog niet zie neer zetten. Maar af en toe zijn ze wel koppig naar hun users toe...
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo Bijons op school hebben we ook kennisnet. Wij hebben ook veel problemen gehad met de DHCP van kennisnet. Als eerste zou ik het volgende controleren. 1) kijk bij je clients of ze een ip hebben van je server of van kennisnet. Dit kun je doen via start/uitvoeren/winipcfg Waarschijnlijk hebben je clients een ip van kennisnet. De eigen instelling worden dan meestal niet goed gevonden is mijn ervaring. koppel kennisnet eens los van je netwerk, door de internetkabel even uit de hub te halen en kijk of het hele zooitje nu wel werkt. Je weet dan waar de problemen liggen lijkt me. Als het wel werkt ligt het bij kennisnet, anders niet. suc 6 Rob
Link naar reactie
[quote:06883c2bce] Op 09-04-2002 20:30 schreef MrLeeJohn: behulpzaam zeker niet!! Ik kan er een boek over schrijven... [/quote:06883c2bce] Hoezo niet behulpzaam. Ze probeerden (altans toen ik er stage liep) altijd hun uiterste best te doen om een oplossing aan te dragen. De meeste problemen komen (overal zo) gewoon door de gebruiker zelf die echt gewoon exotische servers/configuraties erop na houden... Het enige probleem is vaak dat als je (zelfs met bewijs) aangeeft dat het probleem echt lokaal ligt, er ook om een oplossing gevraagd gaat worden... maar ja... daar is (was?) die helpdesk gewoon niet voor bedoeld.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...