Ga naar inhoud

Vast IP-adres niet te pingen


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb van mijn provider (HCC-net) een vast IP adres ontvangen toen ik mijn ADSL verbinding aanvroeg. Wanneer ik echter probeer om naar dit adres te pingen krijg ik alleen maar time-out's, ongeacht of ik dit vanaf de zaak, bij mn vriendin vandaan of thuisvandaan doe. Moet er eerst iets geactiveerd worden of ingesteld op mn eigen PC of mn eigen (getweakte) ADSL-modem ? Wie kan mij vertellen waarom het niet lukt. Overigens, ik vraag dit omdat ik van plan ben een eigen servertje te gaan plaatsen hier en dan is het toch wel prettig wanneer dat bereikbaar is :D Alvast bedankt voor jullie reacties, John
Link naar reactie
Als je je modem getweaked hebt, kun je hem inderdaad niet pingen van buitenaf, tenzij je een defserver ingesteld hebt. Als er een defserver is ingesteld ligt het aan de eventuele firewall erachter of er een reply op je pings komt. Dit heeft overigens niets te maken met het feit of je wel of niet een server neer kan zetten. De firewall in of achter je modem reageert alleen niet op ICMP-pakketjes. Dit wordt gedaan puur uit beveiligings-oogpunt. Als een IP-adres niet reageert op pings bestaat de kans dat er niks achter zit. Je kan gewoon een server plaatsen, maar hou er dan wel rekening mee dat je wat poorten open moet gaan zetten...
Link naar reactie
Oke, ik ben al een beetje wijzer, alhoewel het antwoord van Leo meer vragen geeft dan antwoorden ;-) Wat is een Defserver ? Wat zijn ICMP pakketjes ? Welke poorten zoal ? Goed, zal niet alleen vragen stellen maar ook wat info geven. Heb eens geprobeerd om mn IP-adres meteen in de adresbalk in te typen en dan krijg ik zowaar een pagina voor, alleen helaas een pagina waarvan ik hoop dat je die van buitenaf niet ziet maar dat probeer ik maandag wel even, het is namelijk de pagina waarop ik mn ADSL-modem in kan stellen. Uiteraard heb ik daar meteen ff verder gekeken en ik denk dat ik daar een instelling moet veranderen, waarschijnlijk ergens bij de routertabel maar ik weet alleen nog ff niet hoe, wat of waar. Wie helpt mij verder ? Alvast bedankt, John
Link naar reactie
Als jij je modem getweaked hebt, fungeert het als een router. Dat wil zeggen dat je nu 2 mogelijkheden hebt om het inkomende dataverkeer te regelen. 1) Je zet de poorten open in je modem. Dit doe je door middel van telnet. Tik in een DOS-box in: telnet <ip-adres modem> <enter>. Als er om een usernaam gevraagd wordt druk je op enter. Standaard staat er geen user ingesteld. Hoe je poorten open kan zetten in je modem kun je lezen op de [url=www.bruring.com]Alcatel SpeedTouch Tweaking Guide[/url]. 2) Als je standaard alle inkomende internetverkeer naar één bepaald IP-adres op je interne netwerk door wil sluizen, gebruik je in een telnet-sessie naar je modem het volgende commando: nat defserver addr=<ip-adres>. Vervolgens geef je het commando save om de boel op te slaan. Defserver is dus een afkorting van default server waar al het inkomend verkeer naartoe gaat. Zorg wel dat op deze defserver een goede firewall geinstalleerd is. Ik zelf heb ook defserver ingesteld naar mijn ISA-server. Wat zijn ICMP-pakketjes? Op het internet wordt een bepaald protocol gebruikt, namelijk TCP/IP. Eigenlijk is dit niet één protocol, maar een protocolsuite. Een verzameling van meerdere protocollen. Voorbeelden hiervan zijn FTP (file transfer protocol), HTTP (hypertext transfer protocol), SMTP (simple mail transport protocol) en telnet. Dit zijn misschien wel termen die je bekend in de oren klinken. Het zijn dus protocollen die behoren tot de TCP/IP protocolsuite. ICMP (internet control message protocol) hoort daar ook bij. ICMP bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder ping en traceroute. Sommige firewalls zijn zo ingesteld dat ze geen antwoord geven op ICMP-verkeer, dus als zo'n firewall ge-pingd wordt, geeft deze geen antwoord en krijgt degene die een ping opdracht deed een time-out. Er komt immers binnen een bepaalde tijd geen antwoord terug. Welke poorten je open wil zetten voor je server hangt helemaal af van wat voor server je wil gaan draaien, maar voor een standaard servertje heb je de volgende poorten nodig: poort 21 TCP voor een FTP-server poort 25 TCP voor een mail-server poort 53 TCP en UDP voor een DNS-server poort 80 TCP voor een webserver Deze poorten moet je dan forwarden naar je server. Het is uiteindelijk een heel verhaal geworden. Ik kan er nog wel dieper op ingaan als je wil, maar voor dit verhaal is dat niet nodig. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik ze graag.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Zo het heeft even geduurd omdat ik enige dagen weg ben geweest (en zo weer ga) maar ik heb een poging gewaagd m.b.t. de defserver. Het is me gelukt om de telnet sessie met het modem te starten, het is me gelukt om de defserver aan te geven waarna ik op <ENTER> heb gedrukt maar wanneer ik vervolgens "save" + ENTER> gebruik krijg ik de melding "Unknown Command", beetje vreemde zaak vind ik want je zou je werk toch op moeten kunnen slaan :-) Verder vraag ik mij af hoe je een telnet sesie netjes beieindig, exit, quit, Q, end, ik henb ze allemaal geprobeerd maar zonder resultaat. Overigens Leo, ik ben bijzonder content met de uitleg die je de vorige keer gegeven hebt want dat maat het inderdaad allemaal een stuk duidelijker. Ik ben uiteraard geen Nerd maar gelukkig ook niet geheel en al onwetend op dit gebied en de eerder gebruikte termen zeiden me gewoon niets. Ik zou het overigens op prijs stellen wanneer iemand mij kan vertellen waarom ik de telnet sessie niet voor elkaar krijg zoals ik graag zou zien. Groetjes, John
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...