Ga naar inhoud

Lan-Party organiseren


anoniem

Aanbevolen berichten

Zo rond de kerstvakantie hoop ik een LAN-party te organiseren waarbij ongeveer 20 deelnemers aan zullen meedoen. Ik had bedacht om een sternetwerk samen te stellen, maar heeft iemand nog goede ideeën voor de opstelling die ik zou kunnen maken? Het is natuurlijk logisch dat iedereen die mee doet zijn eigen systeem mee neemt. Ik ga, denk ik, een switch van 3Com gebruiken en ik neem een P4-2,4 Ghz als server. Als iemand nog een paar goede opmerkingn heeft over het opzetten en cofigureren van een LAN-party dan hoor ik het graag van jullie! Mzzl P.S. Weet iemand nog een goede locatie om een LAN-party te houden? Het liefst in de regio Utrecht.
Link naar reactie
1) zorg voor wat reserve materiaal zoals netwerkkaartjes, kabels etc 2) ieder moet dezelfde versie van de te spelen games hebben, zorg voor de laatste updates 3) zorg dat ieder zijn OS in orde is, LINUX en Windows bv is ellende, ook XP NTFS en XP FAT 32 gaat niet lekker (niet dus) 4) zorg voor voldoende chips en cola (bier?) :wink:
Link naar reactie
[quote:af6d4b8393="Ochem@n"]3) zorg dat ieder zijn OS in orde is, LINUX en Windows bv is ellende, ook XP NTFS en XP FAT 32 gaat niet lekker (niet dus) 4) zorg voor voldoende chips en cola (bier?) :wink:[/quote:af6d4b8393] Sorry voor de late reactie. Maar wat is er dan aan de hand met XP NTFS en FAT? Gaat dat helemaal fout of is er iets anders aan de hand? En dat van dat bier en cola.. Dat had ik al helemaal ingepland :lol: Thanx alvast
Link naar reactie
[quote:19adefa9db]bestanden uitwisselen gaat dan niet agv verschillende bestandssystemen, pc 's niet onderling benaderbaar voor zover ik weet. of er moet een foefje voor zijn [/quote:19adefa9db] Dit is dus B@#$SH%T. Bestandsuitwisseling vindt plaats op basis van NETBIOS via het geinstalleerde protocol (TCP/IP, NETBEUI, IPX/SPX). De daadwerkelijke toegang tot het bestandsformaat (FAT, FAT32, NTFS) wordt uitgevoerd door het systeem zelf en staat dus LOS van het transport.
Link naar reactie
toch nog even terugkomen op mijn eerdere (onjuiste) antwoord betreffende de evt te verwachten problemen met NTFS en FAT 32 lees vandaag in een bekend computerblad (PC Magazine) citaat: "Maar als u schijven deelt in een netwerk met Windows 9X (of in een dual boot) houd er dan rekening mee dat de NTFS-indeling niet herkend wordt" een schijf delen is dus wat anders dan een PC delen realiseer ik nu
Link naar reactie
Als een blad als PC-magazine dit daadwerkelijk in een artikel plaatst, is het toch wel heel slecht gesteld met de kennis van de auteur van het artikel. Het zou betekenen dat Linux, Unix, IBM, NT4, W2k en Win9x machines in een netwerk niet met elkaar zouden kunnen communiceren. Ik ga er maar vanuit dat de vergissing gebaseerd is op het gegeven dat Win9x op een dualboot machine de, op dezelfde machine NTFS geformatteerde partitie(s), niet kan benaderen.
Link naar reactie
Ruud de Wit// staat in de laatste nieuwe overigens een soortgelijk verhaal heb ik aangegrepen om mijn reply te posten, zeker omdat ik ook zelf eens de nodige probs heb gehad op een (beperkte) LAN-party, kreeg pc's maar niet zichtbaar enzo. zo zie je maar, wat is wijsheid? niet om te slijmen maar heb toch over het algemeen een hoge pet op van de meeste ouwe rotten in dit forum, zijn toch immers de hobbyisten ipv de "broodjournalisten" hoewel, dat is niet aardig :oops:
Link naar reactie
Goed even wat zaken opsommen: Over het gedeelte over NTFS/win9x. Wat ze eigenlijk bedoelen is dat wanneer je een harde schijf fysiek koppelt aan een win9x machine je deze partitie niet kunt benaderen. Oke het is wel mogelijk, maar dan met speciale software. Wat ze waarschijnlijk willen zeggen (maar erg knullig uitgelegd hebben) is dat NTFS werkt op basis van bepaalde rechten. Wanneer je bijvoorbeeld een map "test" aanmaakt op een systeem met NTFS, dan kun je daar bepaalde gebruikers toegang tot geven. Bijvoorbeeld: "testgebruiker" met het password "test1" heeft toegang tot de map "test". Wanneer je nu met een win9x machine via het netwerk naar de computer met ntfs wilt browsen, zul je op die win9x machine in moeten loggen als: "testgebruiker" en password "test1". Je kan dan in de map "test" komen van de andere computer. Dit betekent dus dat wanneer je bepaalde rechten op een systeem zet dat alle gebruikers in moeten loggen met die username en wachtwoord. Over het probleem linux, mac en andere OS'en in een netwerk maakt totaal niet uit. Ze moeten wel dezelfde taal spreken om met elkaar te kunnen communiceren en dat kunnen ze zeker anders zou het internet niet werken. Het internet bestaat namelijk uit vrijwel alle OS'en die je maar kunt bedenken. Als je een LAN party organiseerd zul je bijvoorbeeld ook tegen linux aanlopen. Heel veel game servers op internet draaien namelijk onder linux. Vandaar. Suc6
Link naar reactie
[quote:e06caace20]kreeg pc's maar niet zichtbaar enzo[/quote:e06caace20] Het 'elkaar zien' in je netwerk omgeving heeft te maken met de 'master browser' van je netwerk. Op het moment dat een PC een overzicht wil hebben van de systemen in het netwerk, wordt er gezocht naar de 'master browser' die dit overzicht zou moeten leveren. MS heeft bedacht dat in een gemixte OS omgeving de 'master browser' wordt toegekend aan (in deze volgorde) de PDC (of bij W2k de DC met de master catalog), BDC, NT/XP station, Win9x. Het probleem ligt bij de Win9x machines die (bug) van mening zijn (en blijven) dat ze de 'master browser' zijn. Dit resulteert in een NT/XP machine die alle PC's ziet en vervolgens een 'verkiezing' afroept om zijn 'master browser' schap toe te kennen. Een van de Win9x machines blijft van mening dat ie de MB is en zal de XP/NT machine ook niet in de lijst opnemen. Als je snelle PC's hebt gaat het bij Win9x machines met alleen TCP/IP (en zonder WINS server) ook nog eens mis doordat bij de TCP/IP detectie naar de MB op een netwerk een aantal clockcycli i.p.v. een vaste tijd wordt gewacht totdat de MB antwoordt geeft. Dit resulteert in allerlei problemen met het wel/niet/gedeeltelijk 'zien' van stations op een TCP/IP Win9x netwerk. Oplossing: Installeer een WINS server of: Schakel onder de eigenschappen van bestands-en printerdelen van de Win9x machines het 'automatisch' bladeren uit. (ofwel voorkom dat de Win9x machine MB kan worden) Installeer het IPX protocol en (onder Win9x) zet in de eigenschappen NETBIOS aan. (dit voorkomt het MB detectie timing probleem)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...