Ga naar inhoud

Netwerk windows2000 met linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben al een hele tijd bezig met een netwerk tussen w2k en red hat linux 8 en ik kom er niet uit cry: Ik heb "Introductie in Samba" gelezen op de pagina [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=67611&sid=95aed8d7025f89d6941e1c24e52b5a12]Linux documentatie[/url], maar heel veel dingen werken op mijn pc niet of kan ik niet vinden. Zoals network neighbourhood, die heb ik niet eens. En "log on to windows domain" uitvinken bij "client for..etc" heb ik ook niet. En het mapje VNETSUP bij HKEY_LOCAL_MACHINE > System > CurrentControlSet > Services >VxD heb ik niet eens? en het comando chmod 755/pub werkt niet in linux (dan krijg ik de melding "te weinig argumenten" en meer van die dingen. Ik kan wel pingen met de andere pc. De bedoeling is dat w2k machine de host word en linux de gebruiker. Internet moet voorlopig via w2k machine. Ik heb er tussen in een hub
Link naar reactie
Ik weet niet alle antwoorden op al je vragen, maar chmod 755/pub zal niet werken. Er moet een spaties tussen 755 en /pub anders snapt de shell het niet meer. Of je gaat in de dir eronder staan en doet daar chmod 755 pub. Either way... Wat betreft dat je een aantal dingen niet ziet in je w2k machine... I could be wrong maar kijk eens in je netwerkinstellingen of je wel de benodigde protocollen hebt geinstalleerd. Die zorgen er vaak voor dat je de dingen zichtbaar krijgt die je noemt.... Maar je kan weer wel pingen dus dat is vreemd. Kan je het zowel van de linux naar w2k als andersom? Hoe ziet je netwerkconfig er verder uit? Hoeveel NICS in welke pc's en hoe heb je dat precies aangesloten? Groet, LibraOne
Link naar reactie
Oja, mocht mijn hub de oorzaak zijn: [img:d6c645997d]http://home.planet.nl/~jonge349/hub.gif[/img:d6c645997d] Ik heb een adsl/ethernet cable die van de w2k pc naar de hub loopt en een cross-cable van de linux pc naar de hub. Heb het ooit met 2 cross-kabels geprobeerd, maar toen hadden ze geen contact. update: de 2 pc's kunnen elkaar niet meer pingen, eerst wel.
Link naar reactie
Ik denk dat ik weet waar het verschil ligt. Volgens mij is de handleiding die je gebruikt en waar bijvoorbeeld over network neighborhood wordt gesproken voor W98. Maar jij gebruikt W2k. Onder w2k is network neighborhood hetzelfde als My Network Places in je Windows Verkenner. Dit verklaart ook dat je de registersleutel niet kan vinden want die sleutel bestaat waarschijnlijk niet onder w2k, maar alleen onder w98. Zoek anders een goede Samba handleiding voor w2k op het web. Wat betreft chmod, tja dat commando moet toch echt werken als het op de volgende manier gaat. Als je subdirectory pub in de directory mnt (vanaf de root) staat dan ga je naar de mnt directory met cd /mnt [enter] als je dan ls [enter] doet dan zie je de directorystructuur waarin je pub directory staat ga dan niet naar die directory maar type dan direct chmod 755 mod [enter] controleer met ls -al om te checken of de rechten goed staan zoals je wil Kan haast niet fout gaan terwijl ik zelf een type-o heb gemaakt (wie kijkt er kritisch mee?). Groet, LibraOne
Link naar reactie
Ik denk niet dat de hub de oorzaak is dat je de w98 dingen niet onder w2k kan vinden maar dat mag onderhand duidelijk zijn. Ik vroeg eigenlijk alleen maar hoe je netwerk er uit ziet omdat ik nieuwsgierig ben en om te kijken of er ergens iets te tweaken valt. Waar komt nu je internetverbinding binnen? Op de hub of op een van de PC's? Groet, LibraOne
Link naar reactie
[quote:93df61ac91="Superwurm"]na "cd /mnt" en "ls" krijg ik de "cdrom, cdrom1 en floppy" te zien. Als ik daarna chmod 755 mod doe krijg ik "chmod: failed to get attributes of 'mod':onbekend bestand of map"[/quote:93df61ac91] Sorry ik maakte toch een typefout... het valt me trouwens op dat je precies letterlijk overtypt wat ik zeg zonder kritisch te kijken of het wel klopt.... Dat van die mnt was ook maar een voorbeeld. Ik denk dat het handig is dat je je een beetje bekend maakt met de *nix commando's maar goed hier een kleine tutorial: Als ik het goed begriijp wil je voor onder Samba een pub directory aanmaken zodat iedere netwerk gebruiker zijn ding kan doen in die directory. Eerst moet je die pub directory aanmaken: Je gaat naar de absolute root van de machine: cd / [enter] type dan in: mkdir pub [enter] type dan vervolgens in: chmod 755 pub [enter] controleer met: ls -al [enter] De directory staat nu en heeft de vereiste rechten. Van dat punt ga je verder met je handleiding. Als dit niet werkt dan eet ik mijn beide schoenen op want ik heb het net zelf uitgeprobeerd op Redhat 7.3 om mezelf te bewijzen dat ik niet gek ben en dat ik niet weer een typefout maak. Zeg snap je nu wat ik heb verteld over verschil w98 en w2k? Groet, LibraOne
Link naar reactie
Wat betreft hubs en netwerkaarten en kabels. Ik zal vertellen hoe het bij mij staat. Het verschilt wel erg van wat jij hebt staan maar misschien kan je met 'Sherlock Holmes deductie' achterhalen wat voor jou moet werken. ADSL modem gaat met cross UTP kabel naar een NIC in een Linux firewall/router. Een andere NIC in diezelfde bak gaat met een straight utp kabel naar een hub. Vervolgens zitten alle andere client pc's met een straight ook aan die hub vast. Works like a charm. Groet, LibraOne
Link naar reactie
jaja, maar schoenen kunnen ook best lekker zijn hoor (eet ze regelmatig, aangezien ik vaak stomme fouten maak) nou je zegt dat network neigbourhood in w98 zat begon mij wat te dagen. het is al 2 jaar geleden dat ik voor het laatst met w98 heb gewerkt. Ik dacht dus dat dat hele stuk geschreven was voor winnt/w2k. Maar ik ben ook helemaal duf nu. Zit al vanaf vanochtend te klungelen met dat netwerk. Ben al aardig depresief en krijg neigingen om mijzelf aan die netwerkkabels op te gaan hangen. Ik zit ook de laatste uren op mijn toetsenbord te headbengen van frustratie, zoals op dit plaatje: [img:098d5a7d49]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/images/avatars/c1ac09013dda45dbbbbe7.gif[/img:098d5a7d49]
Link naar reactie
Ja, hoop 't ;-) Ik nog ff om te checken of 't echt wel goed zat, de kabels ff in een andere pc gedouwt waar ook q2k opstaat, en daar kan ik uit mijn ene pc wel bij de ander er in, maar bij de ander lukt het niet om bij de ene te komen. Laten we zeggen a kan wel bij b naar binnen, maar b niet bij a vaag allemaal. terwijl w2k pc's met elkaar verbinden toch best een peace of cake voor mij was.
Link naar reactie
Oh yes, hallelujah, ik zie licht aan het einde van de donkere tunnel. Glory! Toevallig keek ik eens naar mijn firewall. Verrek! Dat ik daar niet aan had gedacht. wat stom van mij. Effe in de firewall ingevoerd dat 192.168.10.2 wel te vertrouwen is, en huppa, opeens kon die andere pc wel naar binnen. Dus dat was de reden!
Link naar reactie
Hoi, ik heb nu Caldera derbij gegooit, en netwerkinstellingen en die hele reutemeteut erbij gedaan, zoals samba enzo, en een mapje 'pub' 755 geCHMOD, enfin. Toen ging ik in window's 'netwerk toevoegen' \\192.168.10.2\pub intypen, vervolgens user & passwd invullen en toen kreeg ik de volgende melding: [img:cdf2c0dd63]http://home.planet.nl/~jonge349/error3.gif[/img:cdf2c0dd63]
Link naar reactie
Hmmm dat heb ik ook gehad... maar wat had ik ook al weer gedaan om dit op te lossen? Volgens mij heb ik toen het volgende gedaan: Nog een keer gekeken of de workgroup van samba (/etc/samba/smb.conf) en de werkgroep van de windows machines overeen kwamen Nogmaals de gewone users op unix gecheckt en voor de zekerheid nog een keer de wachtwoorden ingesteld op dezelfde wachtwoorden als de users onder windows Toen de Samba wachtwoorden aangemaakt (ook in sync met de w2k users) Samba herstart. Voor een duidelijkere uitleg zie deze site: http://www.samba.netfirms.com . Deze gaat er bijna stap voor stap doorheen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...