Ga naar inhoud

netwerk XP-W98SE, alles in orde behalve de internettoegang


anoniem

Aanbevolen berichten

Netwerk gebouwd uit de volgende onderdelen: W98SE desktop XP desktop 2 XP notebooks 8 poorts switch ertussen XP desktop is de machine waarop internet (regulier ISDN) gedeeld wordt. Werkgroep aangemaakt, natuurlijk voor alle onderdelen zelfde werkgroepnaam, unieke computernamen en unieke IP adressen voor de ethernetkaarten (192.168.0.1 voor de XP desktop, ...2, ...3, ...4 voor de overige masjienes). op de XP desktop bij "inbelverbinding" de XP-firewall uitgeschakeld, de nieuwste Zonealarm als firewall geinstalleerd (en de LAN-omgeving als Trusted Zone gedefinieerd), tevens bij "inbelverbinding" aangevinkt dat andere netwerkonderdelen via de XP desktop toegang mogen zoeken tot internet. Bij eigenschappen van TCP/IP instelling voor de inbelverbinding automatisch een TCP/IP adres laten toewijzen en automatische een DNS-adres laten toewijzen. so far so good: netwerk loopt verder prima: kan bestanden en printer delen, alleen de toegang tot internet op de andere dan de XP desktop wil nog niet lukken. op de XP notebooks kan ik wel zien dat er een fysieke gedeelde verbinding met internet tot stand is gebracht onder "internet-gateway", maar als ik via IE een pagina wil openen dan krijg ik de mededeling dat ie de "zoekpagina niet kan openen". Ook als ik ipv bijv www.hcc.nl het ip-adres invul bij IE; geen sjoege. Nogmaals, op XP desktop nem problema, zoals de Hongaren zeggen, daar loopt verbinding vlekkeloos. Als ik vanaf een XP notebook in de DOS box: "ping www.hccnet.nl" ingeef dan zegt "kan host ww.hccnet.nl niet vinden" en als ik het ip-adres van hccnet ping, dan zegt ie: "(4*) doelhost niet bereikbaar" en geeft ie pingstatistieken, te weten een fijne 100% verlies. Op de W98SE desktop kan ik bij NetworkNeighbourhood wel de aangesloten netwerkonderdelen zien (en bestanden en printer delen), maar ik zie niet of er - zoals ik dat op de XP notebooks wel zie, bij Netwerkverbindingen - een fysieke verbinding is met het internet via de XP desktop. (Weet jij hoe en of ik dat kan zien? Dan weet ik in elk geval of ik met de W98SE net zo ver ben als met de XP notebooks.) Voor de goede orde: de notebooks hebben ook ingebouwde 56k6 modems, maar ik heb geen inbelverbindingen aangemaakt (doe ik dat wel, dan pakt ie het ingebouwde modem als draagmoeder en dat wil ik natuurlijk niet) Idem dito voor de W98SE. Zit het hem in de protocollen? Op de W98SE had ik aanvankelijk ook NetBEUI gedefinieerd, later verwijderd. Moet ik op de W98SE handmatig een standaard gateway definieren? Het IPadres van de XP-desktop? Je ziet, ik heb me er in verdiept, maar mijn chakra's staan nog niet allemaal dezelfde kant op.
Link naar reactie
zoals ik het begrijp werkt je netwerk goed alleen het internet niet. De deskpro (xp) maakt de verbinding en daar werkt internet goed. 1- de xp deskpro moet verbinding hebben met het internet voor de anderen om het internet op te kunnen (logisch toch) 2- Je kan proberen om internet connection sharing aan te zetten op de inbelverbinding. Kies hiervoor de eigenschappen van de inbelverbinding en kies het tabblad advanced. (deze optie zit in xp pro, weet niet of het ook in home versie zit). 3- vervolgens zal je op de netwerkkaarten van de andere pc's nog de gateway in moeten stellen op de netwerkaarten (onder tcp/ip protocol). Je kan hier ook de DNS servers van je Internet provider instellen. suc6
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...