Ga naar inhoud

Kabel-modem in oud huis met (voor mij)wazige coax-bekabeling


anoniem

Aanbevolen berichten

Over twee weken komt Casema een kabelmodem installeren. Ik voorzie wat problemen, en wat surfen (o.a. op dit forum) leverde mij daarvoor nog geen oplossing op. Mijn situatie is als volgt: 1) Kabel komt binnen in woonkamer (via groene kabel, van Casema neem ik aan)en gaat vrijwel direct naar een versterker (met voeding, spannend apparaat, dat er al zat toen ik het huis kocht). 2) Van die versterker gaat o.a. een coaxkabel naar de eerste verdieping. 3) Ergens splitst zich die coaxkabel weer, want op de eerste verdieping zijn twee WCD's. Die splitsing zit goed verstopt. Zonder breekwerk, vermoed ik, kom ik er niet bij. 4) In de kamer waar de PC staat is een WCD. Die WCD is nu werkelooos, maar heeft wel werkend kabelsignaal. 5) De andere WCD op de eerste verdieping staat in een kamer waar TV wordt gekeken (als dat niet meer zou kunnen levert dat hier in huis hommeles op!) Het zou ideaal zijn als ik het kabelmodem kon plaatsen in de kamer op de eerste verdieping waar de PC staat. Maar kennelijk wil Casema het modem plaatsen op de plek in de woonkamer waar "hun" kabel binnenkomt. Het trekken van de netwerkkabel tussen die plek in de woonkamer en de plek op de eerste verdieping waar de PC staat is echter niet op een nette manier te doen - of ik moet gaan breken. Ziet iemand een mogelijkheid om het kabelmodem in de kamer met de PC op de eerste verdieping te plaatsen, of wordt het breken? P.S. Casema hanteert nu een niet-goed-geld-terug-regeling, dus ik kan zonder al te veel financieel risico met het verplaatsen van het modem experimenteren!
Link naar reactie
De splitter/aansluiting voor het kabelmodem kan inderdaad het beste direct aan de groene kabel. Daarna komt een utp kabel, die naar je computer loopt. Het kan zijn het werkt als je het in je pc kamer aansluit, maar je hebt ook een redelijke kans van niet. Ik zit te denken aan een draadloze oplossing. Kost je wel extra, maar je hebt dan geen breekwerk. De monteur moet je trouwens ook extra betalen na een bepaald aantal meters.
Link naar reactie
[quote:a778d7f9ee="gerben"]De splitter/aansluiting voor het kabelmodem kan inderdaad het beste direct aan de groene kabel. Daarna komt een utp kabel, die naar je computer loopt.[/quote:a778d7f9ee] Ga er maar vanuit dat dit gebeurt. Er mag geen versterker en zo tussen. Er wordt volgens mij een splitter geplaatst, als die er nog niet zit. Op de extra aansluiting komt dan het kabelmodem. Het signaal gaat vervolgens via UTP kabel (zoals gerben al had geschreven). Het handigste is dat je alvast gaat nadenken hoe die UTP kabel gelegd moet/mag worden. Ik heb ooit Chello gehad, het kan zijn dat Casema de boel anders aansluit, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Link naar reactie
Mijn kabelmodem zit 18 meter na de splitter en werkt uitstekend. Het gaat waarschijnlijk wel goed, zolang je maar geen antennesignaalversterker plaatst in het gedeelte dat wordt gebruikt voor internet. Officieel is het zoals al opgemerkt: bij binnenkomst op de groene kabel een splitter en dan kun je daarna het audio/video deel versterken indien nodig en het kabel signaal vanaf de splitter (onversterkt) naar je kabelmodem laten gaan. Succes.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Casema is langs geweest. Het werkt allemaal prima, lekker snel ook (zelfs onder Linux!), maar die kabel ... het is geen gezicht! Ik kan het natuurlijk gewoon een keer proberen ... maar wat gaat er mis als ik het modem [u:e9f62337fd]achter[/u:e9f62337fd] de versterker plaats. (Anders gezegd: achter in de keten van versterker en splitter in mijn huis)? Is er een dappere kabelinternetter die dat een keer heeft gedaan? Gebeuren er dan rampen of werkt het gewoon niet?
Link naar reactie
[quote:6936b0d6d7="PeBo"]Ik kan het natuurlijk gewoon een keer proberen ... maar wat gaat er mis als ik het modem [u:6936b0d6d7]achter[/u:6936b0d6d7] de versterker plaats. (Anders gezegd: achter in de keten van versterker en splitter in mijn huis)? Is er een dappere kabelinternetter die dat een keer heeft gedaan?[/quote:6936b0d6d7] De versterker moet sowieso 2-richting zijn. Dus zoiets zou ik niet doen, lijkt me een kostbare grap Maar er mag waarschijlijk wel 20 meter (of meer) coax tussen modem en splitter zitten. DIe splitter is een gewone splitter, dus het volledige radio/TV/internet signaal wordt gesplitst.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Natuurlijk heeft men liever de modem op de hoofdkabel (groene) omdat daar het signiaal verzekerd is. Als het modem op een andere aansluiting wordt aangesloten werkt het ook wel alleen heb je dan de kans dat de bekebeling hiernaartoe (die vaak door een amateur is aangelecht) slecht van kwaliteit is of onprofesioneel aangelegd is (ik las al wat over vreemde tappingen in de kabel) . En als deze bekabeling om een deze redenen neit goed is heb je kans dat het internet signiaal ook niet goed is , met alle gevolgen. Het beste is dus gewoon op de hoofdaansl. doos!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...