Ga naar inhoud

[win98] internetten lukt wel, onderling netwerk/pingen niet


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb hier een netwerk met 3 win98 pc's achter een vigor 2200e router. Alledrie de pc's hebben internet, dus tot zover niks aan de hand. Alleen, de computers kunnen onderling geen bestanden uitwisselen. Vanaf de pc waar ik nu op zit, zeg maar pc2, kan ik de router niet pingen, en ook beide andere computer van het netwerk niet. gewoon internetten lukt, zoals gezegd, wel. Vreemd hierbij is dat pc3 wel te zien is bij de Netwerkomgeving, maar als ik die aanklik krijg ik de melding "Kan de computernaam of sharenaam niet vinden. Controleer deze, en probeer het opnieuw." Vanaf pc 1 kan ik pc3 compleet bereiken en pingen, en ook de router is te pingen. PC3 kan zowel pc1 als de router pingen, maar ziet pc2 niet staan. Misschien dat dit wel ergens in de search staat, maar ik heb zowel dit forum als gathering of tweakers helemaal afgezocht en niks gevonden wat er ook maar een beetje op leek.
Link naar reactie
[quote:d5117eba4b="DaKonium"]Misschien dat dit wel ergens in de search staat, maar ik heb zowel dit forum als gathering of tweakers helemaal afgezocht en niks gevonden wat er ook maar een beetje op leek.[/quote:d5117eba4b] Dat verbaast me niet zoveel. Je hebt gewoon aanmeldingsproblemen. Dat wordt meestal niet herkend als probleem vandaar. En ja, sommige hebben ander PC namen of hebben meer of minder PC's vandaar elk probleem er ogenschijnlijk anders uitziet. Handig om in dit geval te weten, zijn de netwerk instellingen van de computers. Geef voor iedere computer de gebruikte instellingen van: - TCP/IP adres en subnetmask netwerkkaart (of gebruik je een DHCP server?) - Werkgroepnaam (is hopelijk overal hetzelfde) - Computernaam (is hopelijk overal anders) - DNS instelling - gateway instelling - Primaire netwerkaanmelding
Link naar reactie
okee, ik heb het allemaal opgezocht, ik hoop dat je er wat mee kan :) ip-adres: pc1: 192.168.1.10 pc2: 192.168.1.3 pc3: 192.168.1.2 (vraag me niet waarom die volgorde, maakt in pprincipe niks uit toch?) subnetmasker: voor allemaal 255.255.255.0 DNS: weet niet precies wat je bedoelde, bij netwerkomgeving>eigenschappen>tcp/ip>eigenschappen>dns configuratie staat ie op uit, ook op alle drie de pc's Gateway: naast de net genoemde dns configuratie op het tabblad gateway staat alles leeg primaire netwerk aanmelding: bij alledrie 'client microsoft-netwerken'
Link naar reactie
Lijkt inderdaad allemaal in orde. Ik heb op dit forum wel eens de tip gelezen om de werkgroepnaam op alle computers te wijzigen. Of dat hier ook helpt, dat weet ik niet. Ik heb er zelf geen ervaring mee. > vraag me niet waarom die volgorde, maakt in pprincipe niks uit toch? De volgorde maakt niet uit. Voor de router kan het wel wat uitmaken. Ik gebruik op mijn router de DHCP functie. Ik moet dan het bereik opgeven waarbinnen de TCP/IP adressen mogen liggen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...